Gå til innhold

Unifieds e91 06' m-sport - Nye AE pærer og skiltlys

unified
 Share

Anbefalte innlegg

Da var servooljen etterfylt.

CHF 11S var ikke så lett tilgjenglig, den fantes tydligvis ikke på bensinstasjoner.

Jeg fant den til slutt på Biltema, til 119kr literen.

Kjekt å kjøpe en hel liter når jeg bare brukte 8 cl til å fylle peileren til maks på servooljebeholder, får sikkert aldri brukt de resterende 92cl... men men, satser på at etterfylling løste problemet med servoen. Har fortsatt ikke fått ulyden i dag.

Ps. Servoen var forresten aldri etterfylt, så vil tro at det er naturlig å fylle på etter 6 år/83.000km. Mistenker ikke betydelig lekkasje for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oppdaget forresten en ny ulyd i dag.

Jeg stod på tomgang på en parkeringsplass, og plutselig kom det en enorm vibrasjonslyd. Kunne umiddelbart høres ut som motoren, men den var liksom så nær, som om den var inne i kupeen. Kunne ikke finne noe innendørs så åpnet døren og gikk ut, var det takboksen? Tok et godt tak i den og lyden forsvant.

Det viser seg at gummilistene mellom toppdel og underdel på boksen har gitt litt etter slik at toppdelen nå slo ned i endestykkene på fremre takrail). Litt merkelig at topplokket på boksen skal sagge slik, men fikk uansett til en kvikkfiks. La til noen skinnlapper mellom takboks og fester, slik at takboksen ble bygget opp ca. 2 mm.

Lurer på hvor lenge dette holder, og om eventuelt toppdelen kommer til å synke enda mer. Hvis det blir tilfelle er faktisk topplokket lavere enn bunndelen, akkurat der opphøyningen til festene er. I såfall må det være en produksjonfeil eller noe? Jeg får følge med de neste dagene.

Ps. Har også måtte etterstramme disse packline iz2connect festene 2 ganger på 4 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har nå roet meg litt ned angående takboksen. Det er en del lyd, men det har hatt sammenheng med sterk vind i område de første dagene jeg kjørte rundt.

Har løftet den litt på festene foran, og det hjalp minimalt, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å kikker på bytting av lyspærere i angel eyes og tåkelys/grøftelys.

Har ikke lyst å ha for høy kelvin, da jeg ønsker ikke det blåe lyset. Har satt meg 6000kelvin som maks.

Er usikker på om jeg skal gå for LED både i AE og i tåkelys.

Hos Dybvik har det nå kommet en 10watts variant av LED-pæren til AE, tidligere var 5 watt vanlig, og denne frister, da jeg kanskje kan lure andre til å tro at det er kjørelys(DRL). Dybvik har denne kun i 6000k, så da må det kanskje bli det. Hadde sett for meg å finne i 5000k eller så lavt som 4300k.

Når det gjelder tåkelys så lurer jeg på om jeg skal benytte en original halogenpære, type xenon-look slik at jeg slipper noe styr med feilmeldinger. Philips har en original HB4 pære med 5000k.

Skal jeg da bestille 10W led fra dybvik til angel eyes(6000k), og hb4 blue vision fra Philips(5000k) til tåkelys? Kommer disse til å se tilnærmet like ut i lysfarge/kelvin?

Hmmm

Edit: Dersom det viser seg at 10w til AE er vesentlig sterkere og dermed gir DRL-look, så vil det altså ikke være behov for å ha på tåkelys, så da er det ikke like viktig at de matcher 100% på kelvin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker originale halogen pærer, men med høyere kelvin i sine tåkelys og angeleyes?

F.eks. kan man kjøpe Philips halogen pærer med original sokkel men med fargemetning 4000k kontra 2700k som er orignalt. Da er man garantert ingen feilmeldinger da man faktiskt bruker "original" pære bare med et hvitere lys. Lurer på hvordan dette ser ut. Har ikke lykkes å finne noen bilder av biler som har dette.

Her er den jeg ser for meg i tåkelys, med original sokkel HB4:

Philips HB4 Blue vision 4000k

Her er den jeg ser for meg i angel eyes/corona ringer, med original sokkel w5w:

Philips W5w Blue vision 4000k

Det er viktig for meg at angel eyes og tåkelys har samme farge på lyset, og jeg bør vel ha store sjanser for å oppnå dette med sammde produsent, samme produktserie og samme kelvin. Dessuten håper jegå oppnå en look som vil virke orignalt, men med hvitere lys, uten at det blir tacky.

Edit: Har mottatt de nevnte pærene over, men det viser seg at informasjonen rundt de bluw vision w5w var feil, det er ikke 4000k, det er 3400k. Derfor; les alltid produktinformasjonen på produsentens hjemmeside, og ikke nettbuttikkens.

Har derfor funnet ut at jeg skal bestille w5w LED pærer fra Philips isteden, disse har 4000k, garantert(selv om det står feil på denne også)Link:philips-t10-led-white

Kjøpte noen w5w, T10 led pærer på Jula til 49kr til AE. Skal teste disse også. Problemet med de var at det ikke var beskrevet kelvin, så har ikke peiling på hvordan lyset blir.

Merk at det er stor sjanse for at man må ha ekstra motstand når man går over til LED pga av canbus systemet i bilen som forteller deg om du har rett pære eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at jeg skulle klare å bytte parklys/angel eyes og tåkelys/grøftelys pærer uten å ta av hjulet og skru av skjermen. Det klarte jeg ikke.

Riktignok var det enkelt å skifte tåkelys pæren, den trenger man ikke verktøy eller noe for å skifte, man har fri tilgang til pæren fra maskinrommet, men det er en fordel å ha en smidig arm.

For å skifte angel eyes pære MÅ innerskjermen i hjulbuen av for å komme til pærene, og det betyr i de fleste tilfeller at hjulet også må av for å komme til festene på innerskjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, i dag var den store dagen, da jeg skulle skifte pærene på mine angel eyes. Har forstått at dette var en del arbeid, så hadde satt av god tid.

Hele dagen skulle dokumenteres med bilder fra speilrefleksen, men speilrefleksen var død... virket ikke med fulladet batteri heller. Fanken.

Men men.

Det startet nå bra med solskinn, bilvask og boning. Ble meget lekkert!

Så skulle jeg følge denne guiden for AE pærebytte: viewtopic.php?f=1&t=204805

1. Jekke opp bilen, nja, det var ikke så lett, biltema jekken kom ikke under bilen. Måtte derfor bygge opp ramp med planker og kjøre bilen oppå denne. Det funket, og jekken kom under. (Hadde heldigvis husket å løsne mutterene på dekket foran før jeg jekket opp.) Ok.

2. Ta av dekket. Ok.

3. Skru av innerskjermen i hjulbuen. Hadde rengjort her på forhånd, men fy flate så mye dritt det hadde samlet seg rundt skruene(det som var igjen av skruene, for de va greit rustet). Fikk heldivis løsnet alle skruene, og noen hadde løsnet av seg selv, rustet i hjel, eller knukket løse. Mulig jeg må gå til innkjøp av ny innerskjerm og nye skruer, for det var skrale greier, uansett; Ok.

4. Fant koppen, og fikk løsnet den etterhvert. Ok.

5. Fikk skrudd løs pæreholderen og koblet av elektronikken. Ok.

6. Så var det å ta ut pæren da, men pæren var ikke alene. Det viser seg at jeg har gjort et bomkjøp. Jeg har nemlig gått til innkjøp av w5w pærer(både LED og vanlige $$), som jeg forstod skulle passe i AE. Det gjorde de altså ikke. Man må kjøpe en hele denne modulen, fordi selve pæren kan ikke byttes ut.

Pæren kan ikke tas ut:

0brhbpvw7kjdgud0twyn_thumb.jpg

Man må kjøpe hele modulen:

eqietx43huny2r1xtlru_thumb.jpg

7. Bite i det sure eple og innse at man ikke har det som skal til, og må skru alt på plass igjen.

8. Feste pæremodulen tilbake... Begynte å skru det på plass igjen, begge skruene. Når det var skrudd på plass skulle jeg feste ledningene igjen, men neida, jeg fikk ikke til å bøye den ene ledningen på plass ettersom enheten var skrudd inn igjen. Så den måtte skrus ut på nytt, sette i ledningen, og sette modulen inn igjen. Ta gikk det fint med høyre skrue, men venstre skrue ville bare ikke treffe. Tok ut høyre skrue igjen, og skulle prøve helt på nytt, da presterte jeg å miste venstre skrue, og havnet i en posisjon inni bilen hvor det var umulig for meg å få tak i den. Fy #¤%.

8. Bite i det sure eple #2.

9. Begynte å skru den høyre skruen på plass igjen, og så skjedde det merkeligste. Skruen kilte seg fast. Jeg fikk den hverken ut eller inn. Turde til slutt ikke prøve mer for var redd og slite ut mønsteret i skruen. Fakk.

10. Bite i det sure eple #3.

11. Lot modulen "henge" på èn skrue, og satt beskyttelsen-koppen på igjen. Sjekket at lyset fungere, og det gjorde det heldigvis, så ut til å sitte brukbart, selv med bare èn skrue.

12. Så var det å sette på innerskjermen igjen. OMG. Det var pain. Var nesten umulig å treffe punktene igjen pga av skjermene var så løse, gamle og skitne. I tillegg var alle de rustne skruene lite velvillige til så skru seg inn i noe som helst. På dette tidspunktet holdt det på å klikke for meg.

13. Bite i det sure eple #4.

14. Fikk festet 5 av 10 skruer, og det var det. Innerskjermen holder sikkert en stund slik.

15. Fikk satt på hjulet igjen på første forsøk, og jekken fikk jeg tatt av uten problem.

16. Sitter nå å lurer på hva jeg skal gjøre. Ganske flaut å sende bilen til verksted for å få festet pæremodulen og innerskjermen. Av deler må jeg altså ha tak i nye skruer til pæremodulen, som realiteten kan ende opp med at den ene skruen er stuck for alltid. Ny innerskjermen med nye skruer må altså også til. Dette koster jo selvsagt penger, i tillegg til at jeg sitter med pærer, LED-pærer og motstander til pærene, samt matchende tåkelys pærer til totalt 1000kr.

17. Ikke mere eple igjen..

Alt for å få et hvitere lys og LED i Angel eyes....

Det er egentlig morsomt med det, for akkurat nå synes jeg at det er helt ok å ha originalpærene. Tror ikke oppgradering er noe for meg :P

Håper noen lærer av mine feil der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

hehehe kjedelig at du måtte spise opp hele det sure eplet :P

hvis du googler litt vil du finne all info du trenger om pærebytte/pæretype.Har nettopp bestilt nye ledpærer til parklysa samt halogenpærer til grøftelysa med 6000k hvis jeg husker rett..dette vil gi bortimot samme lysstyrke på pærene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
hehehe kjedelig at du måtte spise opp hele det sure eplet :P

hvis du googler litt vil du finne all info du trenger om pærebytte/pæretype.Har nettopp bestilt nye ledpærer til parklysa samt halogenpærer til grøftelysa med 6000k hvis jeg husker rett..dette vil gi bortimot samme lysstyrke på pærene..

Jeg har også gått til anskaffelse av riktige LED-pærer til AE nå, altså har jeg kjøpt hele modulen. Det står at disse skal kunne plugges rett inn, men frykter at jeg må ha motstand eller noe? Det er Angel eyes LED 10w

De skal være 6000k, så jeg trenger også noen 6000k tåkelys pærer. Hvor fant du de?

Det kan dog være at jeg ikke trenger tåkelyspærer, dersom 10w pærene i AE er så sterke at de ligner på kjørelys(DRL), ihvertfall det jeg drømmer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter nye sommerdekk til mine BMW M3 felger, Stjerneeker 193.

Dimensjoner foran 225-40-18", bak 255-35-18".

Det står egentlig mellom Continental Sport Contact 5, Michelin Pilot Sport 3, eller Good Year Eagle F1 Asymmetric 2. Heller mest mot Eagle F1 da de har best score på tyrereviews.co.uk, og at de koster litt mindre enn de andre to er jo en bonus.

Har sendt e-poster rundt til en del lokale sjapper for å få pris på dekk+skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte nettopp 235-35-19 og 255-30-19 Kumho ecsta til min... meget fornøyd med både pris og egenskaper. Støyer lite, sporer ikkje og sitter godt...

Hm, fant mange varianter av kumho ecsta, hva mer? Er en med god omtale ved navn ecsta ku39. Den du gikk for? Så ikke så verst ut den. Litt billigere segment enn de jeg har nevnt over, men tilsynelatende bra ytelser og mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...