Gå til innhold

E36: bilen koker IGJEN.........


spaix
 Share

Anbefalte innlegg

Få noen som skjønner seg på bil til og fylle opp og lufte systemet skikkelig.

Deretter sørger dere for at systemet er tett. Altså... Og kjøre med lufteskruen litt åpen.. Det er helt ok sier han kompisen din. #-o

Da er det jo greit nok med litt lekasje her og der for han sin del da. :lol:

Skal man i beste fall avlaste systemet for trykk av en eller annen grunn, så bør det i såfall gjøres via trykk lokket på ekspansjons tanken. Har gjort det på ett par japsebiler der det siplet ut litt kjøleveske her og der når det kom trykk på systemet, og skal innrømme at jeg har prøvd det på BMW også, men på BMW'n endte det me kok uten trykk i systemet.

Nei.. Prøv og gjør det riktig en gang, sånn før dere skrur bilen i atomer.

lufte systemet er da ikke så mye trøbbel, løfte den litt i front / evt bakke, ta ut lufte skruen, å la den gå på rundt 1500 rpm..

Fylle på litt frostveske også kanskje?

Sånn jeg forstår tråden her, så har du ikke fylt på noe etter lekkasjen/oppkoket, så derfor jeg sier at du/dere bør ta det hele en gang til, også kjøre med kjølesystemet slik det var ment og være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Få noen som skjønner seg på bil til og fylle opp og lufte systemet skikkelig.

Deretter sørger dere for at systemet er tett. Altså... Og kjøre med lufteskruen litt åpen.. Det er helt ok sier han kompisen din. #-o

Da er det jo greit nok med litt lekasje her og der for han sin del da. :lol:

Skal man i beste fall avlaste systemet for trykk av en eller annen grunn, så bør det i såfall gjøres via trykk lokket på ekspansjons tanken. Har gjort det på ett par japsebiler der det siplet ut litt kjøleveske her og der når det kom trykk på systemet, og skal innrømme at jeg har prøvd det på BMW også, men på BMW'n endte det me kok uten trykk i systemet.

Nei.. Prøv og gjør det riktig en gang, sånn før dere skrur bilen i atomer.

lufte systemet er da ikke så mye trøbbel, løfte den litt i front / evt bakke, ta ut lufte skruen, å la den gå på rundt 1500 rpm..

Fylle på litt frostveske også kanskje?

Sånn jeg forstår tråden her, så har du ikke fylt på noe etter lekkasjen/oppkoket, så derfor jeg sier at du/dere bør ta det hele en gang til, også kjøre med kjølesystemet slik det var ment og være.

åja sånn ja, er masse frost veske på bilen, men er det noe vits i og lufte systemet hvis termostat / vannpumpe er gåen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen atte er det gåent da?

Jeg mener.. Du har jo ikke etterfylt og luftet systemet etter at den kokte sist har jeg skjønt, men om du har gjort det, og er sikker på et det er ok og den fremdeles koker, så ja... Da er det jo ikke lufting som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen atte er det gåent da?

Jeg mener.. Du har jo ikke etterfylt og luftet systemet etter at den kokte sist har jeg skjønt, men om du har gjort det, og er sikker på et det er ok og den fremdeles koker, så ja... Da er det jo ikke lufting som skal til.

har ikke luftet etter problemet skjedde nei, men i og med at slangene var så harde så virker det som det er noe som tetter, men når jeg tok av ekspansjons tank lokket så tømte de seg helt for vann.

å hvis termostat er tett vill vell det oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt logisk på dette her.

Du har kjørt med lufteskrue litt åpen slik at frostveske har lekket ut sånn sakte men sikkert, det gir selvsagt utsalg i for lite kjøleveske i systemet, og mangelen av kjøleveske erstattes logisk nok med luft.

Du sier at den kokte ikke før du skrudde til lufteskruen, noe som muligens er gjort på det tidspunktet da det begynte og bli såpass lite med kjøleveske igjen slik at den ville begynt og koke uansett.

Har du ikke etterfylt og luftet, så blir det jo nødvendigvis ikke helt lett og unngå fremtidig kokiing kan man si.

Skal heller ikke se deg blind på at det er mengder med kjøleveske i tanken heller, da den nødvendigvis ikke trenger og tømme seg uten at lufteskruer åpnes.

Jeg sier IKKE at termostat og/eller vannpumpe er i orden, jeg bare prøver og si at man IKKE skal gi skylda på defekt pumpe/termostat utifra hendelsesforløpet angitt i starten av tråden..

Etterfyll og luft. For guds skyld.. Bare prøv en gang da. Hehe..

Trykk er helt normalt på ett ellers så oppegående kjølesystem, så ikke se deg blind på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt logisk på dette her.

Du har kjørt med lufteskrue litt åpen slik at frostveske har lekket ut sånn sakte men sikkert, det gir selvsagt utsalg i for lite kjøleveske i systemet, og mangelen av kjøleveske erstattes logisk nok med luft.

Du sier at den kokte ikke før du skrudde til lufteskruen, noe som muligens er gjort på det tidspunktet da det begynte og bli såpass lite med kjøleveske igjen slik at den ville begynt og koke uansett.

Har du ikke etterfylt og luftet, så blir det jo nødvendigvis ikke helt lett og unngå fremtidig kokiing kan man si.

Skal heller ikke se deg blind på at det er mengder med kjøleveske i tanken heller, da den nødvendigvis ikke trenger og tømme seg uten at lufteskruer åpnes.

Jeg sier IKKE at termostat og/eller vannpumpe er i orden, jeg bare prøver og si at man IKKE skal gi skylda på defekt pumpe/termostat utifra hendelsesforløpet angitt i starten av tråden..

Etterfyll og luft. For guds skyld.. Bare prøv en gang da. Hehe..

Trykk er helt normalt på ett ellers så oppegående kjølesystem, så ikke se deg blind på det.

okei. da gir jeg lufting en kjangs! å kjører mer lufte skrue helt igjen! hehe setter veldig pris på at du prøver å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis termostat eller vannpumpe er gåen, er det ikke noe vits å begynne å lufte nei. Bytt begge delene, og luft det skikkelig.

er da ingen vits i og bytte begge deler hvis kun en av de er ødlagte :D

Men er ikke sikkert han veit hvilken del som er gåen. Vannpumpe og termostat koster ikke allverden. Så like greit å være sikker på at delene funker når han skal lufte igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøv det, og er vannpumpen i orden, så skal luftingen gå på skinner det, bare sørg for og etterfylle konstant på tanken når du holder på og la det siple ut av ludteskruen en liten stund før du ser deg fornøyd med luftingen.

Men uansett... Går den seg varm, så kutt kjøringen tvert, og sjekk helst med bilen i fart, da den kan koke på tomgang dersom kjølevifta ikke fungerer skikkelig.

Om det blir ok under normal kjøring i 40/50 km og oppover etter lufting, men det viser seg at den går seg varm på tomgang etter dette, så vil jeg heller si at det er kjøleviften som ikke er helt på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøv det, og er vannpumpen i orden, så skal luftingen gå på skinner det, bare sørg for og etterfylle konstant på tanken når du holder på og la det siple ut av ludteskruen en liten stund før du ser deg fornøyd med luftingen.

Men uansett... Går den seg varm, så kutt kjøringen tvert, og sjekk helst med bilen i fart, da den kan koke på tomgang dersom kjølevifta ikke fungerer skikkelig.

Om det blir ok under normal kjøring i 40/50 km og oppover etter lufting, men det viser seg at den går seg varm på tomgang etter dette, så vil jeg heller si at det er kjøleviften som ikke er helt på stell.

fikk lufta den skikkelig nå, holdt vell på i 45 min, var MASSE luft, lot den stå på tomgang en stund også kokte ikke 1 gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 min på å lufte? Pleier da ikke å ta mer enn 5-10 min :P Trenger heller å starte bilen for å lufte, kun ha på tenning og vifte! Men bra at det er ut til å funke nå da! Kan du si til kameraten din at det ikke er så lurt å kjøre med lufteskruen litt åpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøv det, og er vannpumpen i orden, så skal luftingen gå på skinner det, bare sørg for og etterfylle konstant på tanken når du holder på og la det siple ut av ludteskruen en liten stund før du ser deg fornøyd med luftingen.

Men uansett... Går den seg varm, så kutt kjøringen tvert, og sjekk helst med bilen i fart, da den kan koke på tomgang dersom kjølevifta ikke fungerer skikkelig.

Om det blir ok under normal kjøring i 40/50 km og oppover etter lufting, men det viser seg at den går seg varm på tomgang etter dette, så vil jeg heller si at det er kjøleviften som ikke er helt på stell.

fikk lufta den skikkelig nå, holdt vell på i 45 min, var MASSE luft, lot den stå på tomgang en stund også kokte ikke 1 gang :D

Toppers. Bare og håpe det varer nå da. Følg med på kjøleveskenivået litt i fremtiden, slik at du får en viss kjennskap til hvor mye som eventuelt skulle forsvinne over litt tid.

Lett for at det forsvinner en liten skvett i måneden på eldre system, så sørg for og holde det over minimumsnivået ved kald motor.

Gudd løkk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...