Jump to content

100% diff spere etter burn out på 328 hjelp!


Ole Andreas
 Share

Recommended Posts

heisann vært ute å lekt meg litt med 328-en min e36 som de fleste andre som har en sån bil gjør :) men så etter vi hadde spint en stund så kjørte vi i sån 10 min uten å spinne bare helt normalt så plutselig når eg svinger innpå en parkerings plass i lav fart så merker eg at eg har fått 100% diff spere, diffen er helt orginal å alt! etter 2 times kjøring fikk jeg motor lys :( sjekket under å ser ikke noe tegn til lekasje eller sprekk #-o noen som har noen ideer? kan en av tennene inni diffen ha løsnet å sjilt seg fast? :?

Takker for alle svar og invendinger!!!

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............

Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen :D

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............

Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen :D

at det ble så varmt at det smeltet sammen det e godt mulig spant vel på 6000 omd i flere minuter tok egentlig helt av, ikke noe bak dekk igjen skal jekke den opp i morgen å sjekke litt takk for svaret :) må vel bytte diff jeg da kan eg tenke meg :roll:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

at det ble så varmt at det smeltet sammen
smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle
Som nevnt. Se på det som glideflatene/anleggsfalter til lagre/drev nå er noe mer ru/grove etter varmeutviklingen og det er ikke umulig at det kan løsnes men den vil nok "klype", altså prøve å kile seg igjen fordi de ru/ødelagte flatene gjør at diffen går tregt... Prøv deg frem men som du sier er det kanskje tiden å tenke ny :D Ta heller av lokket på diffen før du bestemmer deg for å bytte, kan være noe vi ikke vet om...... #-o
Link to comment
Share on other sites

Hadde det samme på en gammel Mercedes jeg hadde en gang i tiden, hadde lekt meg vel og lenge, og etter at jeg hadde byttet fra de punkterte bakhjulene :roll: og skulle kjøre videre så merket jeg at det brøyt fælt baki der, "fupp-fupp-fupp" lyd når jeg svingte osv.

På den bilen reparerte det seg selv, kom et voldsomt smell i en sving, og så fungerte den som normalt igjen. Skjedde mange ganger med den bilen, var dog som regel ikke låst mer enn en time eller to toppen. Det skal også legges til at dette var en bil jeg kjøpte for å bruke opp...

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............

Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen :D

Du spant ikke så lenge med drift på kun 1 hjul? #-o

Isåfall tipper jeg det ene eller begge planetdrevene sitter fast...

at det ble så varmt at det smeltet sammen det e godt mulig spant vel på 6000 omd i flere minuter tok egentlig helt av, ikke noe bak dekk igjen skal jekke den opp i morgen å sjekke litt takk for svaret :) må vel bytte diff jeg da kan eg tenke meg :roll:

Link to comment
Share on other sites

takker for svar skal seff åpne lokket på diffen før eg bestemmer meg for å kjøpe ny :wink: skal få den opp på buk på skolen neste uke så skal eg se om eg får sjekket det ut. vis eg må kjøpe ny så får eg kjøpe meg en m3 diff :) så den tåler litt juling

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............

Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen :D

Noe misvisende.. Om begge hjulene går samme vei betyr ikke det nødvendigvis at en diff er ødelagt eller har "permanent diffsperre". Differensialer med brems, vil gjøre det samme uten at noe er galt med de.

Du trenger heller ikke sette bilen i fri for om de roterer hver sin vei vil ikke mellomakslingen gå rundt uansett.

Om du spinner på ett hjul i flere minutter så burde man forstå at ting kan gå i stykker. Liten vits er det og.... ? Hvis du derimot fikk med begge hjula har det ikke så mye å si :) Da er det jo bare å spinne i vei..

Link to comment
Share on other sites

Det der er et kjent problem på åpne bmw differ... De små drevene (planethjulene) eller hva de nå heter brenner seg fast.. Skjedde to ganger på en e39 jeg hadde, Første gang la jeg bare helt over og rygget, så løsnet de,, Andre gang ble det bare et smell og det gikk ikke å kjøre mer:)

Som nevnt over kan du spinne så mye du vil om begge hjula er med, går du over i hjulspinn på bare ett hjul må du stoppe med en gang eller så skjer dette:)

Link to comment
Share on other sites

Hehe dette har jeg vært med på før, har nok enten skjært seg eller smeltet :-) Diffen som fikk dette problemet røyk få dager senere.

Greit å svi litt nå og da, men er en fordel å ha med seg begge hjul før man lar morroa ta overhånd :-)

Link to comment
Share on other sites

begge hjula mine spant da, men spant oppigjenom et parkerings plass i en jevn sving helle veien #-o men så eg kan ta full sving og rygge? da kan det løse altså eller bli ødelagt

Ofte det tilsynelatende spinner på to men i korte øyeblikk ligger det mellom ett og to hjul gjerne når man har fullt driv på hjula

Link to comment
Share on other sites

begge hjula mine spant da, men spant oppigjenom et parkerings plass i en jevn sving helle veien #-o men så eg kan ta full sving og rygge? da kan det løse altså eller bli ødelagt

Du må nesten bare prøve.. enten så ryker det eller så ryker det ikke.. løsner nok før eller siden uansett så er greit å prøve å få det løst på gårdsplassen hjemme i stede for midt i oslo sentrum liksom...

Link to comment
Share on other sites

hehe ok tusen takk for alle innspillene i sofal:) skal prøve å rygge på skolen i morgen, så får eg bare ta den inn på bukk der om ikke det går bra så får det være en midler tidig løsning, må vel som du sier jorg1s1 kjøpe meg en ny brukt diff etter vært :) da kjøper jeg med brems denne gangen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...