Ole Andreas Skrevet Februar 29, 2012 Share Skrevet Februar 29, 2012 heisann vært ute å lekt meg litt med 328-en min e36 som de fleste andre som har en sån bil gjør men så etter vi hadde spint en stund så kjørte vi i sån 10 min uten å spinne bare helt normalt så plutselig når eg svinger innpå en parkerings plass i lav fart så merker eg at eg har fått 100% diff spere, diffen er helt orginal å alt! etter 2 times kjøring fikk jeg motor lys sjekket under å ser ikke noe tegn til lekasje eller sprekk noen som har noen ideer? kan en av tennene inni diffen ha løsnet å sjilt seg fast? Takker for alle svar og invendinger!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............ Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Andreas Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2012 Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............ Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen at det ble så varmt at det smeltet sammen det e godt mulig spant vel på 6000 omd i flere minuter tok egentlig helt av, ikke noe bak dekk igjen skal jekke den opp i morgen å sjekke litt takk for svaret må vel bytte diff jeg da kan eg tenke meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 at det ble så varmt at det smeltet sammen smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle Som nevnt. Se på det som glideflatene/anleggsfalter til lagre/drev nå er noe mer ru/grove etter varmeutviklingen og det er ikke umulig at det kan løsnes men den vil nok "klype", altså prøve å kile seg igjen fordi de ru/ødelagte flatene gjør at diffen går tregt... Prøv deg frem men som du sier er det kanskje tiden å tenke ny Ta heller av lokket på diffen før du bestemmer deg for å bytte, kan være noe vi ikke vet om...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse83 Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Hadde det samme på en gammel Mercedes jeg hadde en gang i tiden, hadde lekt meg vel og lenge, og etter at jeg hadde byttet fra de punkterte bakhjulene og skulle kjøre videre så merket jeg at det brøyt fælt baki der, "fupp-fupp-fupp" lyd når jeg svingte osv. På den bilen reparerte det seg selv, kom et voldsomt smell i en sving, og så fungerte den som normalt igjen. Skjedde mange ganger med den bilen, var dog som regel ikke låst mer enn en time eller to toppen. Det skal også legges til at dette var en bil jeg kjøpte for å bruke opp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen02E30 Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............ Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen Du spant ikke så lenge med drift på kun 1 hjul? Isåfall tipper jeg det ene eller begge planetdrevene sitter fast... at det ble så varmt at det smeltet sammen det e godt mulig spant vel på 6000 omd i flere minuter tok egentlig helt av, ikke noe bak dekk igjen skal jekke den opp i morgen å sjekke litt takk for svaret må vel bytte diff jeg da kan eg tenke meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Andreas Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2012 takker for svar skal seff åpne lokket på diffen før eg bestemmer meg for å kjøpe ny skal få den opp på buk på skolen neste uke så skal eg se om eg får sjekket det ut. vis eg må kjøpe ny så får eg kjøpe meg en m3 diff så den tåler litt juling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Mars 3, 2012 Share Skrevet Mars 3, 2012 Spinner du lenge nok på et hjul vil diffen gå varm, svinger du å provoserer frem sladder vil det spinnende hjulet bytte side ved stor belasning å du får bra varmeutvikling når drevene bytter spinnehjul. Diffen din kan ha blitt så varm at den mulig har låst seg. Tenk det at det finnes noe som heter kald-sveising, setter du en jernstang inne i et jernsylinder og roterer delene hver sin vei vil friksjonen lage så mye varme at delene før eller siden smelter sammen, sterkt overdrevet i ditt tilfelle men uten å ha tegningen over diffen din i hodet ser jeg muligheten............ Ikkeno fasit fasit fra meg men en mulig løsning. Jekk opp bilen bak og prøv å rotere ene hjul, virker diffen vanlig skal bakhjulene rotere hver sin vei, roterer de samme har du permanent diffsperre. (Husk bilen i fri når du roterer) Kjøp diffsperre og prøv igjen Noe misvisende.. Om begge hjulene går samme vei betyr ikke det nødvendigvis at en diff er ødelagt eller har "permanent diffsperre". Differensialer med brems, vil gjøre det samme uten at noe er galt med de. Du trenger heller ikke sette bilen i fri for om de roterer hver sin vei vil ikke mellomakslingen gå rundt uansett. Om du spinner på ett hjul i flere minutter så burde man forstå at ting kan gå i stykker. Liten vits er det og.... ? Hvis du derimot fikk med begge hjula har det ikke så mye å si Da er det jo bare å spinne i vei.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 Det der er et kjent problem på åpne bmw differ... De små drevene (planethjulene) eller hva de nå heter brenner seg fast.. Skjedde to ganger på en e39 jeg hadde, Første gang la jeg bare helt over og rygget, så løsnet de,, Andre gang ble det bare et smell og det gikk ikke å kjøre mer:) Som nevnt over kan du spinne så mye du vil om begge hjula er med, går du over i hjulspinn på bare ett hjul må du stoppe med en gang eller så skjer dette:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 Hehe dette har jeg vært med på før, har nok enten skjært seg eller smeltet Diffen som fikk dette problemet røyk få dager senere. Greit å svi litt nå og da, men er en fordel å ha med seg begge hjul før man lar morroa ta overhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Andreas Skrevet Mars 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 4, 2012 begge hjula mine spant da, men spant oppigjenom et parkerings plass i en jevn sving helle veien men så eg kan ta full sving og rygge? da kan det løse altså eller bli ødelagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 begge hjula mine spant da, men spant oppigjenom et parkerings plass i en jevn sving helle veien men så eg kan ta full sving og rygge? da kan det løse altså eller bli ødelagt Ofte det tilsynelatende spinner på to men i korte øyeblikk ligger det mellom ett og to hjul gjerne når man har fullt driv på hjula Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 begge hjula mine spant da, men spant oppigjenom et parkerings plass i en jevn sving helle veien men så eg kan ta full sving og rygge? da kan det løse altså eller bli ødelagt Du må nesten bare prøve.. enten så ryker det eller så ryker det ikke.. løsner nok før eller siden uansett så er greit å prøve å få det løst på gårdsplassen hjemme i stede for midt i oslo sentrum liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jorg1s1 Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 Diffen din er ødelagt og det er bare å begynne å se etter ny (det vil ikke lønne seg å reparere), en åpen diff koster ikke mange kronene på bruktmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Andreas Skrevet Mars 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 4, 2012 hehe ok tusen takk for alle innspillene i sofal:) skal prøve å rygge på skolen i morgen, så får eg bare ta den inn på bukk der om ikke det går bra så får det være en midler tidig løsning, må vel som du sier jorg1s1 kjøpe meg en ny brukt diff etter vært da kjøper jeg med brems denne gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå