Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
Skrevet

Litt ny info om emnet The S52 and S50 cams are the same for lift (10.3/9.7mm) and duration (252/244).

The only difference is the cams are built from different cam cores, although they are both hollow cores. The S50 (M50 family) cams are built from "round" cores and the S52 (M52 family) cams have areas where there is additional material on the cam between the lobes and this material is squared off instead of round. I would assume that if the cores are the same material and core thickness, the S50's would be lighter in weight because they have less material in the areas between the lobes.

The reason M/S52 cams won't fit the cam trays for the M50 (only) is the square cores of the cams interfere with the tray. The S50 trays are unique to that motor, and M/S52 cams will fit an S50 tray ONLY. The S50 tray and M/S52 tray are the same P/N.

The whole reason I know all this is I've been swimming in cam details for the last few weeks. I was sold an S50 motor that actually contained M52 (2.8L) cams. The situation has recently been addressed and the appropriate cams (S50) are now making themselves at home in my motor.

Be careful out there when buying cams. Don't assume what cam you have by the casting number on it. You have to measure the lift to know for sure.

Just as an example, a 1718888 cam casting correlates to a S50 exhaust cam. It is precisely the same p/n stamped on the Group N 2.5 cam. These two cams have the same casting#, but different lifts and durations.

The Schrick 2.5L non vanos cam has 1738369 stamped on it, and so does the S50 intake cam.

You gotta measure the cams to know for sure.

Ed

Sakset herfra http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?p=989868

Enda mer informasjon finnes her http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1559524

• 10 months later...
Skrevet

Etter en stund i bilen kan eg konkludere med meeeget bra fraspark etter ca4000o/min. Men under 4000o/min har eg mistet så mye Nm at eg faktisk vurderer å bytte tilbake til org. Tok en sjekk via INPA for å se litt på motorstyringen, og ser at vanos ikke regulerer i det hele tatt :?

Etter masse googling har eg kommet fram til at når kamverdiene er så langt utenfor org spec, så vil ikke ecu aktivere Vanos. (Noen mener bosch ecu vil regulere mens siemens vil ikke??)

Noen andre som har erfaringer? Eg tenkte å prøve å resette de adaptive verdiene for å se om det kunne hjelpe.. hvis ikke det går, må eg til med ny software. Uansett mister man myye effekt ved defekt vanos, dette er undervurdert.

Skrevet
Etter en stund i bilen kan eg konkludere med meeeget bra fraspark etter ca4000o/min. Men under 4000o/min har eg mistet så mye Nm at eg faktisk vurderer å bytte tilbake til org. Tok en sjekk via INPA for å se litt på motorstyringen, og ser at vanos ikke regulerer i det hele tatt :?

Etter masse googling har eg kommet fram til at når kamverdiene er så langt utenfor org spec, så vil ikke ecu aktivere Vanos. (Noen mener bosch ecu vil regulere mens siemens vil ikke??)

Noen andre som har erfaringer? Eg tenkte å prøve å resette de adaptive verdiene for å se om det kunne hjelpe.. hvis ikke det går, må eg til med ny software. Uansett mister man myye effekt ved defekt vanos, dette er undervurdert.

Når man gjør såpass store endringer må man få lagt inn ny programvare i ECU, den orginale er ikke beregnet til å justere så mye.

Skrevet

Når man gjør såpass store endringer må man få lagt inn ny programvare i ECU, den orginale er ikke beregnet til å justere så mye.

Det er ikke org software, det er en "viste chip" som er optimalisert for M50 innsug. Men skal ta kontakt med Eirik Viste når han komme tilbake for å høre om det finnes annen software å få tak i for mitt oppsett.

Skrevet

Det er ikke org software, det er en "viste chip" som er optimalisert for M50 innsug. Men skal ta kontakt med Eirik Viste når han komme tilbake for å høre om det finnes annen software å få tak i for mitt oppsett.

Ring bare ESS heller du :) Så kan du få noe tilpasset ditt oppsett, istedet for noe "masseprodusert", som man egentlig ikke vet noe om.

Skrevet

Er det slik at ess lager software spesifikt for min bil da eller? Ser ingenting galt i å få tak i en masseprodusert chip, så lenge den fungerer og leverandøren av den driver seriøst. Ingen andre her inne som har likt oppsett?

Hadde bare vanos fungert så hadde eg kommet til en klar konklusjon om hva som er kjørbart for meg. Litt feil å ha en turtallsvillig "racespekka" motor i en e39.. alternativet er å montere kompressor for å kompensere litt. Derfor eg ikkje har fått ein chip spesiallaga til bilen enda, fordi det muligens er bortkasta peng :?

Skrevet
Er det slik at ess lager software spesifikt for min bil da eller? Ser ingenting galt i å få tak i en masseprodusert chip, så lenge den fungerer og leverandøren av den driver seriøst. Ingen andre her inne som har likt oppsett?

Hadde bare vanos fungert så hadde eg kommet til en klar konklusjon om hva som er kjørbart for meg. Litt feil å ha en turtallsvillig "racespekka" motor i en e39.. alternativet er å montere kompressor for å kompensere litt. Derfor eg ikkje har fått ein chip spesiallaga til bilen enda, fordi det muligens er bortkasta peng :?

Ess lager software spesifikt til hver enkelt bil visst ønskelig.

Neida, med slike masseproduserte chip'er er ofte en haug med kompromisser i denne sammenheng.

• 9 months later...
Skrevet

Endte opp med us m3 kammene med ein chip tilpassa de. Fungerte mye bedre da ;) . Men man mister uansett noe moment i bunn og får mer effekt i topp, så det kommer jo helt an på hva en ønsker seg. For min del er eg veldig gla i en motor som er sterk over hele registeret, så nå monteres det kompressor i tillegg :). Spent på hvordan effekten blir da, mest av alt effekt registeret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...