Gå til innhold

M57-D30 530dat 2000 modell, startproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skriver er i et forsøk om noen vil hjelpe med med forslag.

-bilen vil ikke starte, dvs den kan tenne men sviver ikke. har den stått natta over klarer den å svive noen sekunder på tomgang før den stopper.

bilen har gått 360000km! :) og har gått som smurt helt til nå.

fødepumpe i tank gir diesel, har skiftet forpumpe i gulvet, og det kommer diesel utav filterhus som bare det.

forslag? ligger ikke inne annen feil på dde enn forpumpe og gløderele..

jeg mistenker at det lekker for mye over i retur på en dyse? verdt å sjekke? ht pumpen??

tusen hjertelig for tips :)

Skrevet

prøver å oppdatere litt er i åp at noen med peiling bryr seg.

-forpumpe i gulv går i sikkert 2 minutt når en slår på tenning

-tok av den returslangen fra høytrykkspumpen som går inn på dyse 1. der kommer det masse diesel ut når tenning står på

-dysene virket for meg som normale med helt minimalt utløp av diesel fra returhullene når en kjinnet motor, alle virket like

-bilen går på tomgang noen få sekunder hver morgen når jeg går ned til den å prøver å starte den, men ikke hvis jeg prøver pånytt, da bare tenner den litt og ryker fælt

-det er nok diesel på tanken

hadde vært hyggelig om noen kunne tipse litt selv om jeg er ny på forumet, noen må ha vært borti dette??

Skrevet

Hei,

Får du start noen gang i det hele tatt?

Jeg er ikke sikker på hvordan glødinga funker på disse bilene, men kan jo hende det hadde hjelpt om glødinga var i orden?

Ellers så fant jeg dette i diesel tråden:

"Hender det går noen sensorer (kam sensor, da vil ikke bilen starte for eksempel), men ikke noe problem, skjer relativt sjeldent."

Har du inpa eller et program som viser live data kan du koble på og lese av matetrykk og railtrykk når du prøver og starte for og se om rail trykket er høyt nok.

Jeg vet ikke så veldig mye om diesel motorer, men prøv og søk litt på google, jeg fant en del tråder på utenlandske forum med start trøbbel. :)

Fredrik

Skrevet

Gløding tror jeg ikke har noe å si da den eneste gangen denne motoren klarer å svive noen sekunder er nettopp når den er kald og har stått en stund.

Jeg har studert litt tråder, er litt mistenkelig til pumpa i tank, at den rettogslett gir for lite liter/minutt, i.o.m forpumpe går så lenge og skimter litt luftperler i den klare dieselslangen. Noen som vet hvor mye den skal gi?

Hvis dette er ok må jeg få målt railtrykk, bare syns det er rart det ikke legges feilkoder. Hadde en sensor vært defekt tipper jeg at det hadde ligget feil på dette i wurth diagnose apparat.

takker for alle innspill, ingen forslag er for dumme :)

Skrevet
Gløding tror jeg ikke har noe å si da den eneste gangen denne motoren klarer å svive noen sekunder er nettopp når den er kald og har stått en stund.

Jeg har studert litt tråder, er litt mistenkelig til pumpa i tank, at den rettogslett gir for lite liter/minutt, i.o.m forpumpe går så lenge og skimter litt luftperler i den klare dieselslangen. Noen som vet hvor mye den skal gi?

Hvis dette er ok må jeg få målt railtrykk, bare syns det er rart det ikke legges feilkoder. Hadde en sensor vært defekt tipper jeg at det hadde ligget feil på dette i wurth diagnose apparat.

takker for alle innspill, ingen forslag er for dumme :)

Slik jeg har forstått det kan bilen fint gå uten pumpa i tanken, men kan få startvansker om det er lite diesel på tanken. Kan vel også gi luft kanskje..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Skrevet

ja det var derfor jeg fyllte på den 15 liter ekstra igår, ville vært så kjipt hvis det bare var en tankmåler som hadde hengt seg opp :) jeg vet at tankpumpen hvertfall gir litt diesel for jeg koblet av slangen før pumpa i gulv, og den fyllte en kaffikopp etter noen sekunder.

men kjekt å vite at den kan gå uten denne for da vil jeg ikke bruke penger på å prøve dette først. skjønner at jeg må få målt railtrykk

takker :)

Skrevet
ja det var derfor jeg fyllte på den 15 liter ekstra igår, ville vært så kjipt hvis det bare var en tankmåler som hadde hengt seg opp :) jeg vet at tankpumpen hvertfall gir litt diesel for jeg koblet av slangen før pumpa i gulv, og den fyllte en kaffikopp etter noen sekunder.

men kjekt å vite at den kan gå uten denne for da vil jeg ikke bruke penger på å prøve dette først. skjønner at jeg må få målt railtrykk

takker :)

Jepp, mål trykket i første omgang. Usikker på hva det skal være under start, muligens rundt 300.. Finner det om du søker google tenker jeg:smile:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

• 2 weeks later...
Skrevet

løst!! det var en defekt agr ventil. skiven hadde løsnet så den sto åpen å pøste inn eksos i innsug. fant tilogmed skiven inni innsuget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...