Jump to content

Bytting av dempere e34


Cedrikz
 Share

Recommended Posts

Hei jeg holder på å bytte dempere og fjærer rundt om min e34 :) så lurte jeg på hva annet bør jeg bytte i samme slengen, topplagere og...? og eventuelt noen tips til steder dem har dette for en rimelig penge ? :)

Link to comment
Share on other sites

Bla opp tegninga av demperen på f.eks GSbildeler, også kjøper du alle småtingene i topp og bunn.

Gummi over/under fjær, bumstops, og om jeg husker rett, er det vel ei metallhette helt oppi toppen ved tårnlageret?

Link to comment
Share on other sites

okei takk for svar :) mens jeg først har dere her så sliter jeg litt med å få av bakdemperen, har lest en del om det på forumet her, men ingen av de tipsene har hjulpet noe, har prøvd å slå den ut, spett, varmet den, jekkestropp og div andre ting, ingen ting har funket, noen som har noe andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Du mener der bakdemper er boltet inn ved hjulnavet?

Siden du skal bytte demperen ville jeg bare tatt frem vinkelsliperen og kappet vekk stålet rundt foringa. Da blir demperen løs, og du kan kappe vekk resten av gummien for å få tak i tappen med rørtang.

Gjorde det på min, gikk veldig greit. ;)

Link to comment
Share on other sites

har prøvd vannpumpetang også, det som er litt dumt nå er at jeg prøvde å kappe av i bånn av selve demperen, så kun den ringen sitter igjen på den ene sia, trur det var et dumt trekk av meg, men ingen vei tilbake nå...

Link to comment
Share on other sites

hei. fasiten på å få av bakre demper er å bruke slegge.

bank på kanten av demperen etter du har skrudd ut bolten.

demperen vil til slutt dette ut.

gjort dette på 4 biler.

ikke bruk vinkelsliper.. du vil aldri få ut tappen som sitter igjen i navet.

Link to comment
Share on other sites

mente ikke du skulle kappe av tappen altså, håper ikke du har gjort det. Jeg kappet rett under der demperen slutter og foringa begynner, altså slik at man splitter hylsa rundt gummien. Deretter dro jeg av resten av hylsa med ei rørtang, slik at det var bare gummi igjen på tappen. da var det veldig lett å få den løs med rørtang. bruker kanskje tot. 30 min pr. demper på denne måten.

Edit:

Her kappet jeg på begge sider.

agy1okdmlb5z98kldi2h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det samme som deg, kappet demperen i bånn sånn at jeg sitter igjen med den hylsa, men jeg får ikke av det rundt foringa heller, må jeg skjære opp gummien på begge sider? Og hva hjelper det egentlig om jeg tar av den ringen? Foringa sitter jo like dønn fast for det vil jeg tru? Takk for tilbakemelding ;)

Link to comment
Share on other sites

vet ikke helt hva du sitter igjen med nå. men vis du setter i bolten igjen bare ett par runder så setter du en ters på der du strammer til sånn at foringen nesten hopper ut då har du hele veien press utover.

så varmer du opp der demperen går inni(bærearmen) lenge så tar du noe hurtigrusløser(fryseffekt) der bolten går inni tilslutt vil den komme ut

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...