Jump to content

Ettermontert Turbo!!


gizmooo
 Share

Recommended Posts

Hei. Lurer på om det er noen som vet hvordan det er å få godkjent ettermontert turbo?

Er eier av en 520 i 90 mod.. med en liten turbo som er blitt montert i senere tid. Bilverkstedet påpeker dette og derfor må jeg med den på biltilsynet, noe som jeg tror kommer til å gå til helsike :/

Noen må da kan gokjenne bilen min :(

Hilsen frustrert jente! :(

Link to comment
Share on other sites

Hei. Lurer på om det er noen som vet hvordan det er å få godkjent ettermontert turbo?

Er eier av en 520 i 90 mod.. med en liten turbo som er blitt montert i senere tid. Bilverkstedet påpeker dette og derfor må jeg med den på biltilsynet, noe som jeg tror kommer til å gå til helsike :/

Noen må da kan gokjenne bilen min :(

Hilsen frustrert jente! :(

Det er vanskelig..

Er det EU konttroll du sliter med ja?

Link to comment
Share on other sites

mye ladetrkk kjører du på da? overstiger du ikke effekten fra en 525 f.eks så kan du bare montere bremser og stabstag fra 525 og taq med effektpapirer så godkjenner du den på bt ;)

Feil,en må også ha godkjent avgass test(syklus) pga at det ikke er lov å ettermontere utstyr som forandrer avgassene.

Link to comment
Share on other sites

mye ladetrkk kjører du på da? overstiger du ikke effekten fra en 525 f.eks så kan du bare montere bremser og stabstag fra 525 og taq med effektpapirer så godkjenner du den på bt ;)

Feil,en må også ha godkjent avgass test(syklus) pga at det ikke er lov å ettermontere utstyr som forandrer avgassene.

tull.. sålenge du ikke rører org ecu går det helt fint :)

Link to comment
Share on other sites

mye ladetrkk kjører du på da? overstiger du ikke effekten fra en 525 f.eks så kan du bare montere bremser og stabstag fra 525 og taq med effektpapirer så godkjenner du den på bt ;)

Feil,en må også ha godkjent avgass test(syklus) pga at det ikke er lov å ettermontere utstyr som forandrer avgassene.

tull.. sålenge du ikke rører org ecu går det helt fint :)

Er ikkje tull nei:

§ 25-2. Avgasser – generelle krav til bil

1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.

2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.

Da er spørsmålet:

1.hvilke avgasser blir nevneverdig endret ved å kun øke tilskuddet av luft?(ikkje at det fungerer i praksis uten å tilføre mer bensin da :roll: )

2.hvordan kan du "vri" deg unna denne paragrafen?

3.hvorfor skal en unntaes fra syklus testen? (ref.til spørsmål 1)

Mange bastante meninger ute og går,men dette er lovverket,og de fleste SV stasjoner begynner etterhvert å bli oppdaterte på denne paragrafen.

Eg veit i både teori og praksis måten å unngå alt dette,men å si at det er bare å ikke røre ECU holder ikkje..det fremgår av paragraf 25 artikkel 2.

Link to comment
Share on other sites

Tror FTE kan svare på dette her da han har godkjent sin med TT :)

Dette var ment som retoriske spørsmål fra min side.....for all del besvar dei,men ikke for min del...dette er gjerne sånne spørsmål som kan bli stilt fra SV og/eller SFOOR til bileier,spesielt de med 1989 mod eller nyere(påbudt med lambda).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...