Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp kjøpt bilen. Gått ca 180000 km. Var på verksted, og fikk beskjed om tett veivhusventilasjon, og tilbud på rep av dette til pris kr. 9.200,- inkl. deler. Har sett litt på nettet, at andre gjør dette selv, evt rengjør. Er prisen akseptabel for denne jobben, eller bør jeg sjekke videre? Evt. andre tips?

Rolf

Skrevet
Hei!

Har nettopp kjøpt bilen. Gått ca 180000 km. Var på verksted, og fikk beskjed om tett veivhusventilasjon, og tilbud på rep av dette til pris kr. 9.200,- inkl. deler. Har sett litt på nettet, at andre gjør dette selv, evt rengjør. Er prisen akseptabel for denne jobben, eller bør jeg sjekke videre? Evt. andre tips?

Rolf

Hva inngikk i den prisen der da? kan godt hende det, om det er med bytte av toppdekselpakning i tilegg.

Det er ikke en vanskelig jobb å gjøre selv, mye rimeligere blir det også, med deler kommer det vel på rundt 1000,- lappen.

Skrevet

Det kommer veldig ann på hvor du kjøper deler, og hvor mye deler du kjøper.

Med alle deler en _burde_ bytte, fra GS, kommer det på rundt 1500,-.

Det er da to slanger, selve filteret, peilepinnerør og toppdekselpakning.

Skrevet
Det kommer veldig ann på hvor du kjøper deler, og hvor mye deler du kjøper.

Med alle deler en _burde_ bytte, fra GS, kommer det på rundt 1500,-.

Det er da to slanger, selve filteret, peilepinnerør og toppdekselpakning.

Hvorfor bytte peilepinnerør? mener det kun er M54B25 som har fått oppgradert versjon av dette, jeg blåste mitt rent.

Skrevet

Jeg bytter det for sikkerhetsskyld, har sett noen få som har et sånt stjernemønster på enden, og de tetter seg fortere :)

Skrevet

Mitt (728ia M52B28) var pottetett og bortimot umulig å åpne, da tenker jeg altså på returen fra oljeutskilleren, den gikk i en 180 graders bøy på min. Trykkluft hadde ikke sjanse, og kom ingen vei med ståltråd heller, så jeg bytta hele røret.

Det tar noen timer hvis du må av med innsuget, men er lav delekost og god timebetaling om du skrur selv kontra å bruke verkstedet. De skal sikkert ha 3-4 timer for det, så da blir det jo fort slike priser...

Skrevet

er kanskje en ok pris hvis toppdekselpakning også skiftes men latterlig dyrt hvis ikke.. fikk pris på samme jobb på bavaria krsand på ca 5000 og ca 3000 på ikke merke verksted.. uten toppdekselpakn skifte da.. du har tydeligvis oljelekkasje da siden de vil bytte den pakningen og for den har jo ellers ingen ting med tett veihusvent og gjøre...

Skrevet

Det er sikkert med toppdeksel pakning, men uansett når man skal bytte deler på verksted, så forhør deg flere plasser! Tidlige E39 modeller ble levert med peilerør som går tett. Dette er ikke å få tak i lenger og bestiller man nytt, så får man den nye versjonen av røret. Og bytte peilerøret for og være sikker, det er ikke penger i dass, når man først har begynt på denne jobben.

Alt som hører til systemet og som må skiftes ved en vurdering av tilstanden på de delene du har på bilen fra før;

11151703775 Veivhusventilasjonsrør org 244.72

11151703484 Trykkreguleringsventil org 790.03

13411733217 Gummimuffe org 98.60

11151740393 Slange org 302.94

11431435838 Peilerør org 908.82

11431740045 Oring (19,5X3) org 17.83

11120034108 Toppdekselpakningsett M52 09/95- org 558.36

Sum 2,921.30

Hvis man tar i utgangspunkt at prisen du har fått på reperasjon innebefatter alle disse delene, så er det bare å kjøre på.

Skrevet
er kanskje en ok pris hvis toppdekselpakning også skiftes men latterlig dyrt hvis ikke.. fikk pris på samme jobb på bavaria krsand på ca 5000 og ca 3000 på ikke merke verksted.. uten toppdekselpakn skifte da.. du har tydeligvis oljelekkasje da siden de vil bytte den pakningen og for den har jo ellers ingen ting med tett veihusvent og gjøre...

Klart det har noe med tett veivhusventilasjon å gjøre. Når motoren går slipper drivstoff/eksosgasser forbi stempelringene, og det skaper overtrykk i veivhuset. Jobben til veivhusventilasjonen er å slippe ut og rense gassene som slipper ut, og sende så ren luft som mulig tilbake i innsuget for ny forbrenning. Så når ventilasjonen er tett, må noe annet gi seg. Toppdekselpakningen er gjerne det svakeste leddet (som på sett og vis er fornuftig), og gir seg da. På noen år gamle M50 og M52 er den som hardplast og tetter dårlig. Men det er bare å se etter oljeuttrengning rundt toppdekselet, plugghull, toppakning og bunnpakning...

Skrevet

Klart det har noe med tett veivhusventilasjon å gjøre. Når motoren går slipper drivstoff/eksosgasser forbi stempelringene, og det skaper overtrykk i veivhuset. Jobben til veivhusventilasjonen er å slippe ut og rense gassene som slipper ut, og sende så ren luft som mulig tilbake i innsuget for ny forbrenning. Så når ventilasjonen er tett, må noe annet gi seg. Toppdekselpakningen er gjerne det svakeste leddet (som på sett og vis er fornuftig), og gir seg da. På noen år gamle M50 og M52 er den som hardplast og tetter dårlig. Men det er bare å se etter oljeuttrengning rundt toppdekselet, plugghull, toppakning og bunnpakning...

ja men det er jo det jeg mener.. tett åndesystem og for høyt trykk presser oljen ut der..

men hvis jeg skal skifte min ventil som rent vedlikehold så gidder jeg jo ikke bytte toppdekselpakning hvis den ikke er gåen og det lekker..

det er en helt annen jobb det var det jeg mente..

Skrevet

ja men det er jo det jeg mener.. tett åndesystem og for høyt trykk presser oljen ut der..

men hvis jeg skal skifte min ventil som rent vedlikehold så gidder jeg jo ikke bytte toppdekselpakning hvis den ikke er gåen og det lekker..

det er en helt annen jobb det var det jeg mente..

Toppdekselpakningen er billig å lett å skifte, skifter man veivhusventilasjonen kan man like gjerne skifte den for å være på den sikre siden, for det om du ikke gjør det.

Skrevet

Ved mitt eksempel var det gitt at toppdeksel pakningen var røket. Om den er intakt og ikke hard som bakelitt, så er det ingen grunn til å bytte den. Henger meg på gullsaker der. Man skifter ikke noe som ikke er gått i stykker eller av annen årsak må skiftes ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...