Gå til innhold

Import vs "norsk" bil


vegard2k
 Share

Anbefalte innlegg

Hey!

Har lekt litt med tanken om å importere en 08- 520DA (e60), men lurer på hvilke forskjeller som er vs. biler solgt nye via norsk importør. Har lest rykter om kraftigere startere, større batterier, saltbehandling understell og litt annet småtteri. Er det noe hold i dette, og hvis ja, hvor store er forskjellen på feks starter osv?

Takk for alle innspill! :)

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedforskjellene er vel:

Bilene med nordisk-klimapakke:

* dynamo som er kraftigere (lader mer)

* noen biler har kraftigere startere (hvis den orginale er for svak for kaldt vær)

* kraftigere klimaanlegg, mange biler klarer ikke å blåse varmt i kaldt vær hvis den kommer fra f.eks. spania :)

* annerledes termostat, de fleste i norge åpner seg mellom 80-92 (88* på de fleste BMW) uten klimapakke kan de åpnes fra 60* og oppover.

* lyktespylere

* kraftigere batteri

* noen biler har også ekstra isolering rundt kupeen for å holde på varmen.

* setevarmere

på dieselbiler er det ofte fler forskjeller.

* glødepluggene er sterker på nordiske biler

* tilleggsvarmer for kupeen

Fordelen med import kontra norsk bil:

* Bilen har ikke kjørt i den jævla forbanna saltlaken vi svømmer rundt i her i Norge.

* Understellet er ofte i bedre stand pga mangel på salt og jevnere veier, dvs mindre sjangs for slakk, slitt understell, fjæring osv osv.

* bilene som er fra f.eks. tyskland eller andre land som har lave bilpriser har ofte mye ekstrautstyr, noe norske biler typisk sett ikke har.

* overraskende nok er også mange av bilene behandlet veldig fint i forhold til sine nordiske brødre og søstre både innvendig og utvendig.

Med andre ord får du nok en "nyere" bil ved import enn ved kjøp i norge

* fabrikkgaranti og rustgaranti kan tas gjennom lokal merkeforhandler selvom bilen er "innvandrer"

ulemper ved import:

* sjangsen for useriøse forhandlere

* 5 års garanti kan du se langt etter

* Mulighet for KM svindel, Med andre ord bør du være skeptisk til en 2008 modell med 20 000 på telleren :)

* Mindre rettslige rettigheter hvis du importerer selv fra utlandet, dette gjelder ikke når du bruker importforhandler her i norge :)

utover dette kan det være en del flere forskjeller, men ingen som jeg kommer på som vil være utslagsgivende ved kjøp eller ikke kjøp

annerledes karosseri er nok bare tull, karosseriene får ikke spesielbehandling fordi de skal nordover, men noen tectyleres før salg osv, mens f.eks. toyota mener at rustgaranti frafaller hvis man tectylerer bilen. Mange biler kommer i dag med galvanisert karosseri eller tilsvarende, som tåler mye før de ruster.

Hvis du vil være rimelig sikker ville jeg gjort dette:

Hvis du ønsker å importere selv:

* Finn en fin bil du ønsker å kjøpe og sjekk grundig opp i alt med bilen, servicehefte er et must og alt bør sjekkes nøye før kjøp, det er for sent når du kommer hjem med bilen og du finner ut at den har gått 100 000 lenger enn du trodde. de har også EU kontroll i europa, derav navnet EU kontroll, så sjekk gjerne med verksteder eller landets form for på statens vegvesen og sjekk km stand på eu kontroller eller lignende anledninger hvor bilens KM har vært avlest, f.eks. via forsikringsselskap. ta gjerne en sjekk lignende naf kjøpstest før du vender snuten hjemover, og hvis du skal gjøre endringer på bilen eller lignende anbefaler jeg deg å ta dette på veien hjemover, da du kan få det for under halv pris hvis du er flink :)

Hvis du skal kjøpe via importør:

* velg en seriøs aktør

* ikke ta alt selgeren ønsker å selge deg for god fisk, de har sikkert en lang rekke superlativer om bilen som de ikke klarer å selge :)

* Med andre ord, ta den bilen DU vil ha og prøv den skikkelig, også her bør du ta nafkjøpstest og sjekke grundig servicehefte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for godt og utfyllende svar! :)

Men jeg lurer på om noen biler fra tyskland er bestilt med nordisk klimapakke/ evt om det er å finne

i tyskland? Virker jo som endel av tingene i en sånn pakke kan være ganske OK å ha her i Norge, samtidig som det virker som man får mye mer for pengene ved å importere selv.

Hvordan er det med ettermontering av dette? kostbart?

Takk!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ruller noen biler med disse pakkene rundt i utlandet ja :) om det er sjeldent vet jeg ikke, men har snakket med flere som har importert biler med nordisk klimapakke.

Ettermonterig av dette blir i norge kostbart, hvis du gjør de utenlands går nok dette for halv pris eller mindre hvis du finner et bra og billig sted. Og så er det noen biler som tåler norskt klimabra selvom den er standard, da ofte bensinmodeller ettersom de starter lettere enn diesel i kulden. Men det finnes dieselbiler også som tåler dette bra.

Jeg ville tatt en telefon/tur til noen som importerer BMW til norge fra f.eks. Tyskland og hørt, de har nok litt kunnskap rundt hva som går bra og hva som ikke går så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importerte min selv, tenkte aldri over dette med klimapakker osv. Men kikka etter om der var varme i seta. Min har webasto (orginal montert hjelpevarmer), og tror ikke jeg har noe klimapakke så vidt jeg vet. :) Bilen ble hentet i Dusseldorf. Kan jo være ganske kaldt i Tyskland også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland er forsåvidt et kaldt land om vinteren der også, de får litt dryss av snø og minus grader.

Jeg har fått en ny importert bil som alpejohn, den sliter ikke med kulda og har webasto og varmesete.

Kan være biler lengre sør som Italia Hellas eller Spania som har "varm-klima" biler?

Og er enig med det meste som er sagt, finnes ikke rust omtrent og virker som de er mye snillere med bilene sine på interiøret og eksteriøret, skinnseta virker ikke slitt eller noe sånt (mye dress folk der?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er jo at du har mange mange flere biler og velge i!

Da jeg skulle kjøpe min 530d kikka jeg først på finn.no, der var det kanskje 5-6 stykker som så grei ut, men manglet litt utstyr og var litt "kjedelig". Da jeg begynte og kikke på mobile.de var der plutselig 100 flere og velge i, med vesentlig mye mer utstyr. Så man har mye mer og velge i også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Så alt i alt: hvis bilen du skal kjøpe er utenom eller nær slutten av garantitiden (5år i norge) er import absolutt og anbefale! MEN dette må gjøres skikkelig, dvs sjekk nøye gjennom alt du kan før et kjøp, for det er vanskelig å gjøre noe med dette etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Så alt i alt: hvis bilen du skal kjøpe er utenom eller nær slutten av garantitiden (5år i norge) er import absolutt og anbefale! MEN dette må gjøres skikkelig, dvs sjekk nøye gjennom alt du kan før et kjøp, for det er vanskelig å gjøre noe med dette etterpå :)

Slik som alternativ utregning av bruksfradrag eller hva det var det gikk på.

Jeg brukte den metoden på min, fikk igjen litt over 50000,- på og gjøre det slik!

Hadde jeg ikke gjort det hadde avgifta blitt 50000,- for mye, rett i lomma på Norge.. Men dette må sjekkes nøye så du er 100% sikker på at det går i din favør. Sjekke historisk nybil og bruktpris osv. Og har du først valgt denne metoden er det for sent og snu om det blir dyrere en den vanlige. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...