Gå til innhold

E38 - Passer E39 hjul på? Svært Forvirret!

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld Bimmers!

Etter en stund med en ekstremt tørst Range Rover ble jeg lei idiotiske små-problemer og måtte tilbake til BMW.

Har nå en meget fin 99 E38 728ia som det kommer egen tråd om etterhvert.

I mellomtiden må jeg finne meg noen fornuftige sommerhjul, da dette ikke fulgte med bilen jeg kjøpte.

Har i lang tid lett rundt, og kommet til den konklusjon at det absolutt ikke er så lett som jeg trodde, når det legges til grunn at jeg vil ha noen tidsriktige originale felger.

Jeg innser at jeg må bite i det sure eple og gå for E39-felger og heller bruke en senter-ring så de passer på, men jeg blir på ingen måte klok på innpress, og hva som faktisk passer på min E38.

Fant et sett ryddige "Styling 5" BBS 17" på finn som har stått på en E39. Dette er da 8" brede felger både forran og bak, så de burde gå greit på min E38 mht bredde, men 234/45R17 blir vel for smått for E38? Dette er originalt ET20, men eier opplyser at det står ET25.

dsc1901any7.jpg

Mitt spørsmål er derfor, hva er det som passer på E38, og om jeg må ha spacere, er det i utgangspunktet noe problem, eller har ulempe knyttet til seg?

Mange dumme spørsmål her altså, men som dere sikkert skjønner har jeg over hode ikke snøring på dette med dekk og felg.

Alle fornuftige innspill her mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Scoot! Hva blir egentlig implikasjonen om jeg kjører med litt feil innpress ? Om jeg går for E39-felger må jeg uansett ha en senter-ring siden E39-hjulene ikke passer rett på hub? Noen som eventuelt vet hvor jeg får kjøt disse ( i førsteklasses kvalitet)

Hva er eventuell fornuftig størrelse på dekk til overnevnte felger om jeg går for disse? Og siden vi først snakker om akkurat de felgene, er 4000 en grei pris?

Om det er andre her som leser dette, og har noen kjekke 17" eller 18" originale felger (gjerne uten dekk) liggende er det bare å sende PM til meg. begynner å bli skikkelig lei av pigdekk på bar asfalt i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil inpress vil sørge for at hjula stikke for langt innover ( f.eks 3 serie innpress ). Setter man 5 og 7 serie felger på en 3 serie vil hjula stikke for langt utover. Vil i praksis ikke fungere spesielt godt.

Senterring får du kjøpt på enhver dekksjappe :)

Prisen virker grei, hvis dekka er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da har jeg i alle fall forstått riktig, og det er selvsagt ikke aktuelt med 3-serie-hjul. Du mener imidlertid at 5-serien og 7-serien har omtrent samme innpress, og at det fungerer greit? Det er med andre ord ikke Ekstremt nøye at ET er 100% riktig?

Dekkene til overnevnte felger er nok utslitte og må bytes ja. Jeg syns 4000 for gamle felger på utslitte dekk er litt i overkant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill her. Kjell Z3: Det var det jeg også tenkte. Meget informativt! Da er det bare for meg å kjøpe nye dekk, så vil det bli riktig!

Jeg må si at jeg setter utrolig stor pris på bimmers. Alltid gode svar å få, og mange her som sitter på utrolig verdifull kunnskap.

Jeg googlet forresten litt, men kunne ikke finne bilde av E38 med styling 5. Er det noen som kan vise meg bilde av E38 med disse felgene, og da helst i 17"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...