Gå til innhold

hvem har ramme og rådelager til M30 motor?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte ramme og rådelager på M30 motoren. Hvem selger dette og er noen rimeligere/dyktigere enn andre?

Tenkte å bruke enten VS Motor eller Autoteknikk. Vet dere om noen andre?

-Har ingen referanser å gå etter, da jeg ikke har byttet lager før, men det er et stort mørkt felt på rådelagerne, noe som jeg antar er jevn slitasje.

-Rammelagerne har "flekker" på seg. Noen store og noen små. Siden det er større flekker på rammelagerne på midten enn på endene, kan det se ut som at veiva er skeiv? Motororen har gått smoooth hele mitt eie som løpsmotor, så jeg har ikke merket at veiva eventuelt skulle være skeiv.

Tenkte å bruke plastigage og måle slitasjen mellom veiv og lager for å se om det er innenfor toleransene. Det skal vel normalt sett ikke være nødvendig å bestille lager med overdim på en veiv som ikke er slipt? Jeg setter inn en 3.5 veiv i denne 2.8 motoren når jeg først er i gang. Veiva ser "matt" ut, men ikke ripete annet enn det som minner om vaskeriper i lakken på en bil som står i sola. Da skal den vel være bra nok til å brukes?

Mange spørsmål her nå, som sikkert har vært spurt om før. Om noen har lagt ut en tråd med bilder og tekst på overhaling av motor, setter jeg pris på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B35 og B28 veiv har forskjellige slaglengder så disse tviler jeg på du kan bruke om hverandre. At lagrene blir mer slitt på midten enn ute på endene er ikke unormalt siden det er midten som får mest påkjenningen når stemplene endrer retning, retningsendring gir større påkjennelser på lagrene enn når de er på tur opp eller ned. Overdim lager skal IKKE benyttes på original, uslipt veiv. Antydninger til spor i veiva skal du ikke bry deg om med mindre det er snakk om riper, veiva har tross alt snurret rundt noen millioner ganger så at det slites er i bunn og grunn ikke unormalt. Det du kan og bør gjøre er å kontrollere lagerklaringer og urundhet, dette gjør du enklest ved hjelp av plastigauge og mikrometer. Lager fås kjøpt hos koed, gsbildeler, din lokale bmw forhandler osv. Koed er sannsynligvis billigere enn gsbildeler og forhandler, det kommer litt ann på hvor gode rabatter du får. I verste fall finner du tak i enda billigere i utenlandske nettbutikker, på ebay eller lignende men styr unna de aller billigste/kinajall greiene da det kan være dårligere toleranser og holdbarhet på dem. Slike ting lønner det seg ikke å spare penger på, særlig ikke dersom det er snakk om en "løpsmotor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...