Gå til innhold

Dritt lei, motorbytte neste. Noen tips?


Terje79
 Share

Anbefalte innlegg

Har slitt siden dag 1 med motoren kjerra mi, og nå toppet det seg med en avslitt plugg hvor halvparten av pluggen sitter igjen i blokka. Har prøvd i dag og få den ut med grisepikk, men gjengedelen ser ut til å være sveiset fast og grisepikken knakk. Forige eier eller verksted må ha brukt luftverktøy for å dra til pluggen, for den sitter bom fast. Ikke mulig å rikke en mm. I tillegg så er det div andre ting som feiler motor, tror løftere osv må byttes og det er ikke billig etter hva jeg har hørt.

Så nå tror jeg bytte av motor er neste. Gidder ikke kaste bort penger på å få løftet ut blokka og boret opp pluggen, mistenker at gjenger er gåen uansett.

Så, er det noen som har forslag på motor og evnt hvor det er mulig å få tak i? Er det en komplisert jobb å bytte?

Tenker litt på en 2.8l, men da må vel kassa også byttes??

Bilen er en 2001 E39 Touring, automat og 2.2l 170 hk. M54-B22 motor.

Forslag og tips takkes og bukkes for til ryggen stivner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he.

Syns jeg drar kjensel på en som er temmelig irritert å oppgitt her ja. :lol:

Når du får normal hjerterytme igjen så ser du nok muligheten for å fikse den du har. :wink:

Det blir litt pes å skifte motor også da.

Ser for meg at med riktig verktøy og litt tid med CRC så får du opp pluggen.

Skal du vrake denne motoren i allikevel trenger du i alle fall ikke ut med den for å bore/gjenge opp.

Du har jo en sjanse for at det går fint allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe :D

Joda, kan si at jeg er litt lei nå ja. Pluggen sitter og halve grisepikken sitter også nedi der. Og skal jeg borre så havner alt sponet nede i sylinder, og det får jeg ikke ut uten og løfte av toppen. Tror jeg?? Så dynke pluggen i CRC og la den stå, borre og prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er nok å bytte til en identisk motor da du kan bruke din gamle girkasse, hjerne osv.

Skal du ha større motor må du ha fra samma motor-serie, dvs M54B25 eller B30, men da må girkasse++ byttes. Det blir fort DYRT :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggen sitter og halve grisepikken sitter også nedi der. Og skal jeg borre så havner alt sponet nede i sylinder, og det får jeg ikke ut uten og løfte av toppen. Tror jeg?? Så dynke pluggen i CRC og la den stå, borre og prøve på nytt?

Ja det er det jeg mener. I tillegg har du bedre utstyr enn grisepikk da :evil:

Det med å ta av toppen for å få det til trengs ikke hvis du tenker å pælme motoren allikevel.

Da kan du jo prøve å støvsuge i tillegg blåse ut støv. Mener det er gode sjangser for at det går bra.

Tror heller ikke det blir aktuelt hvis du finner rette vektøyet og lar CRC eller bedre middel få virke en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggen sitter og halve grisepikken sitter også nedi der. Og skal jeg borre så havner alt sponet nede i sylinder, og det får jeg ikke ut uten og løfte av toppen. Tror jeg?? Så dynke pluggen i CRC og la den stå, borre og prøve på nytt?

Ja det er det jeg mener. I tillegg har du bedre utstyr enn grisepikk da :evil:

Det med å ta av toppen for å få det til trengs ikke hvis du tenker å pælme motoren allikevel.

Da kan du jo prøve å støvsuge i tillegg blåse ut støv. Mener det er gode sjangser for at det går bra.

Tror heller ikke det blir aktuelt hvis du finner rette vektøyet og lar CRC eller bedre middel få virke en stund

Hvilket verktøy foreslår du? Er åpen for alle forslag, og da mener jeg ALT :) Alt bortsett fra å skyte meg selv, selv om jeg var inne på tanken da grisepikken knakk og ble sittende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om alt går til helsike koster det fra 13 000 for en m54b30 motor og 7000 for girkasse på bildelsbasen.

Håper du uansett får ut den pluggen, men har ikke noen gode tips å komme med.

Kanskje prøve å varme opp litt forsiktig metallet rundt pluggen og se om den kan løsne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar av toppen og borer ut pluggen har jeg kommet fram til. Får gi motoren en siste sjanse.

Når jeg har den av, noen som har noen forslag til hva annet jeg bør gjøre når toppen først er av?

Dette er det jeg tenker:

Nye pakninger.

Nye løftere 24 stk, kjøpes fra pelicanparts.

Nye Plugger type NGK

Noe mer jeg bør gjøre som er smart?

Vet noen hvor jeg får ta i slipesett fra utlandet? Prøvd å finne til min motor, men finner ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...