Terje79 Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Har slitt siden dag 1 med motoren kjerra mi, og nå toppet det seg med en avslitt plugg hvor halvparten av pluggen sitter igjen i blokka. Har prøvd i dag og få den ut med grisepikk, men gjengedelen ser ut til å være sveiset fast og grisepikken knakk. Forige eier eller verksted må ha brukt luftverktøy for å dra til pluggen, for den sitter bom fast. Ikke mulig å rikke en mm. I tillegg så er det div andre ting som feiler motor, tror løftere osv må byttes og det er ikke billig etter hva jeg har hørt. Så nå tror jeg bytte av motor er neste. Gidder ikke kaste bort penger på å få løftet ut blokka og boret opp pluggen, mistenker at gjenger er gåen uansett. Så, er det noen som har forslag på motor og evnt hvor det er mulig å få tak i? Er det en komplisert jobb å bytte? Tenker litt på en 2.8l, men da må vel kassa også byttes?? Bilen er en 2001 E39 Touring, automat og 2.2l 170 hk. M54-B22 motor. Forslag og tips takkes og bukkes for til ryggen stivner! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 He,he. Syns jeg drar kjensel på en som er temmelig irritert å oppgitt her ja. Når du får normal hjerterytme igjen så ser du nok muligheten for å fikse den du har. Det blir litt pes å skifte motor også da. Ser for meg at med riktig verktøy og litt tid med CRC så får du opp pluggen. Skal du vrake denne motoren i allikevel trenger du i alle fall ikke ut med den for å bore/gjenge opp. Du har jo en sjanse for at det går fint allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje79 Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2012 hehehe Joda, kan si at jeg er litt lei nå ja. Pluggen sitter og halve grisepikken sitter også nedi der. Og skal jeg borre så havner alt sponet nede i sylinder, og det får jeg ikke ut uten og løfte av toppen. Tror jeg?? Så dynke pluggen i CRC og la den stå, borre og prøve på nytt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Det greieste er nok å bytte til en identisk motor da du kan bruke din gamle girkasse, hjerne osv. Skal du ha større motor må du ha fra samma motor-serie, dvs M54B25 eller B30, men da må girkasse++ byttes. Det blir fort DYRT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Pluggen sitter og halve grisepikken sitter også nedi der. Og skal jeg borre så havner alt sponet nede i sylinder, og det får jeg ikke ut uten og løfte av toppen. Tror jeg?? Så dynke pluggen i CRC og la den stå, borre og prøve på nytt? Ja det er det jeg mener. I tillegg har du bedre utstyr enn grisepikk da Det med å ta av toppen for å få det til trengs ikke hvis du tenker å pælme motoren allikevel. Da kan du jo prøve å støvsuge i tillegg blåse ut støv. Mener det er gode sjangser for at det går bra. Tror heller ikke det blir aktuelt hvis du finner rette vektøyet og lar CRC eller bedre middel få virke en stund Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje79 Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2012 Pluggen sitter og halve grisepikken sitter også nedi der. Og skal jeg borre så havner alt sponet nede i sylinder, og det får jeg ikke ut uten og løfte av toppen. Tror jeg?? Så dynke pluggen i CRC og la den stå, borre og prøve på nytt? Ja det er det jeg mener. I tillegg har du bedre utstyr enn grisepikk da Det med å ta av toppen for å få det til trengs ikke hvis du tenker å pælme motoren allikevel. Da kan du jo prøve å støvsuge i tillegg blåse ut støv. Mener det er gode sjangser for at det går bra. Tror heller ikke det blir aktuelt hvis du finner rette vektøyet og lar CRC eller bedre middel få virke en stund Hvilket verktøy foreslår du? Er åpen for alle forslag, og da mener jeg ALT Alt bortsett fra å skyte meg selv, selv om jeg var inne på tanken da grisepikken knakk og ble sittende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Mars 15, 2012 Share Skrevet Mars 15, 2012 Bestill et slipesett og ta av toppen og få et motorverksted til å bore ut denne pluggen for deg. Tipper de fakturerer en time for det. Så en tusing der. Så slipper du å ødelegge motoren din. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Av med toppen er nok den billigste og enkleste jobben ja, da kan du jo bytte løftere og slipe ventiler samtidig og motoren blir nesten som ny igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 om alt går til helsike koster det fra 13 000 for en m54b30 motor og 7000 for girkasse på bildelsbasen. Håper du uansett får ut den pluggen, men har ikke noen gode tips å komme med. Kanskje prøve å varme opp litt forsiktig metallet rundt pluggen og se om den kan løsne da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mars 16, 2012 Share Skrevet Mars 16, 2012 Jeg tenker på slikt verktøy. Du har jo ennå mulighet for å få den ut uten at du kommer i konflikt med rusk i toppen/sylinder. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ler-20379/ Kanskje noen her som har erfaring med kjølespray Hvis du varmer hele område litt og deretter kjøler ned pluggen. DETTE ER NOE JEG IKKE HAR PRØVD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje79 Skrevet Mars 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2012 Tar av toppen og borer ut pluggen har jeg kommet fram til. Får gi motoren en siste sjanse. Når jeg har den av, noen som har noen forslag til hva annet jeg bør gjøre når toppen først er av? Dette er det jeg tenker: Nye pakninger. Nye løftere 24 stk, kjøpes fra pelicanparts. Nye Plugger type NGK Noe mer jeg bør gjøre som er smart? Vet noen hvor jeg får ta i slipesett fra utlandet? Prøvd å finne til min motor, men finner ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet Mars 18, 2012 Share Skrevet Mars 18, 2012 Skulle vært laget en ordentlig DIY på å bytte topp med pakninger osv. Ville vært genialt hvis du hadde orket å ta noen bilder mens du holder på å lage en DIY. Så blir du nok en av hverdagsheltene her inne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mars 18, 2012 Share Skrevet Mars 18, 2012 Skulle vært laget en ordentlig DIY på å bytte topp med pakninger osv.Ville vært genialt hvis du hadde orket å ta noen bilder mens du holder på å lage en DIY. Så blir du nok en av hverdagsheltene her inne Frem til noe bedre så fungerer denne. Men legg merke til ALLE linkene viewtopic.php?f=1&t=186725 Her er momentet også viewtopic.php?f=1&t=68408 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje79 Skrevet Mars 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2012 Tanken var å lage en DIY ja, venter på deler fra rundt om før jeg starter Håper det blir det DIY på bytte av: 1. Toppaking 2. Løftere 3. Ventiltetinger 4. ++ div Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 Tanken var å lage en DIY ja, venter på deler fra rundt om før jeg starter Håper det blir det DIY på bytte av: 1. Toppaking 2. Løftere 3. Ventiltetinger 4. ++ div Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå