Thundercoil Skrevet Mars 16, 2012 Skrevet Mars 16, 2012 Hei Har en 2001 E46 320d med m47d20 Jeg har byttet toppdekselpakning i forbindelse med en knekt bolt i toppdeksel og liten oljelekkasje. Fant også ut at innerste dyse med sensor var søppel, så kjøpte en ny slik. Samtidig byttet jeg strekkbolter, muttre og kobberringer på alle dysene. Når jeg monterte alt igjen, så jeg at det lakk litt diesel etter en dags tid på veien. Samtidig røk dieselreturslangene når jeg tok på dem, så disse ble byttet med de originale slangene. Prøvde å stramme til dysene litt, sammen med 17mm mutterne på dieseltilførslene, men fortsatt lekker det. Det lekker fra undersiden av den synlige delen av 2 dyser. Så det renner ned på eksosen og stinker, kommer litt røyk ut med frontlykter, og lukter giftig i bilen når ACen kjører i kupeen. Hehe. Hva kan man gjøre når man har rengjort, byttet kobberringer, defekte dyser, bolter, muttre og dieselreturslanger, og det fortsatt lekker? Ene gangen strammet jeg muttrene på dysene så mye at de ble rundet (skal ikke mye til), og nå når jeg etterstrammet de igjen i dag, begynte noen å runde seg igjen, og det lekker fortsatt. 1:Skal dette strammes usannsylig mye, eller pleier dere å putte på noe fett eller tettningsstoff rundt dysene for å få det tett? 2: Er det noen måte å teste om dyser er defekt selv? Med noe trykk-greier e.l. ? annet enn synlighet. Leste på nettsiden til dieselgrossisten AS, at de pleide å smøre de med et hvitt fett som de selger, da lekkasje på dyser visstnok var veldig vanlig! Håper noen kan hjelpe meg!
Thundercoil Skrevet Mars 16, 2012 Forfatter Skrevet Mars 16, 2012 Inntil jeg finner løsningen, har jeg bestilt nye skiver til koblingsstykkene med nippler for dieselretur på hver dyse, sammen med nye kobberringer og muttre. Tar ut alle 4 dysene samtidig, slik at jeg slipper å ta av og på slangene for dieselretur igjen. Noen som har andre forslag/erfaringer i mellomtiden? Må vel vente en uke, halvannen på delene.
Kennethe34 Skrevet Mars 16, 2012 Skrevet Mars 16, 2012 Har vært borti ett par biler som hadde lekkasje fra dyserørene. Ellers når jeg monterer dyser, smekker jeg bare på nye dysetettninger og monterer sammen, skrur ikke spesiellt hardt til o.l
Thundercoil Skrevet Mars 17, 2012 Forfatter Skrevet Mars 17, 2012 Takk for svar! Det eneste jeg kan komme på, er at det ligger litt drit igjen under kobberringene på dysespissen, eller at det evt. lekker fra den delen med nipplene til dieselretur. For vi har jo dunket dem litt på plass, og da løsner av og til den nipple-delen nevnt over. Kanskje jeg bare har glemt å stramme dem igjen, evt. ikke nok. Har blitt noen ganger ut og inn med dysene, så kan være jeg bare har glemt det en gang her, og en gang der. Håper det er så enkelt! Hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå