Gå til innhold

Motorlampe lyser, bilen rister, eksosen spyttes ut


myhre8
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har en BMW 316tdi compact 2002 mod. Den har gått 120.000 km og er en generelt strøken bil bortsett fra et problem i motoren.

Det hele startet med at vi en dag i januar var ute og kjørte da oljelampa begynte å lyse, vi stoppet etter en times kjøring, og da vi igjen skulle starte bilen noen dager etter lyste ikke lenger oljelampa. Noen dager senere begynte motorlampa å blinke, bilen fusket (ristet veldig) og eksosen ble spyttet ut, og vi fylte da på godt med olje (kanskje for mye?). Dette varte en stund, og plutselig en dag ville ikke bilen dra godt. Bilen ble da kjørt på BMW service, hvor de byttet koil og plugger. Bilen dro da bra igjen, men problemet med at motorlampa lyser, bilen rister (veldig), eksosen spyttes ut og drar dårlig på for høyt gir uansett hastighet fortsatte. I tillegg hvis vi ruser motoren i fri så putrer det litt i det man trykker inn gassen, men ingen ulyder på høyt turtall, men i det gassen slippes og turtallet synker til bunns, så begynner ristingen veldig og høres ut som den kveles (noe den ikke gjør og ikke har gjort under dette problemet). Det er heller ingen forskjell på om motoren er varm eller kald lenger (problemet var mest fremtrendende under kalde forhold tidligere). Den har igjen vært inne hos BMW service hvor de har kjørt feilkoder og finner ingen feil, de har satt på registerkjedestrammer og byttet vannrør. Ingenting hjelper og vi har nå kjørt med den sånn i snart tre måneder. BMW service sier at de har sjekket alt de kan sjekke, og må av med topplokket hvis de skal få sjekket mer, som er en pris på ca 25-30.000 i følge dem....??? De aner ikke hva det kan være, men vi mistenker at de ikke akkurat har gjort den største jobben for å prøve å finne det ut heller..

Problemet er altså:

- Motorlampa blinker ved for høyt gir og lyser konstant ellers

- Bilen rister veldig, og det merkes spesielt godt i fri

- Eksosen spyttes ut

- Ved kjøring på for høyt gir i forhold til fart nøkker bilen seg fremover og omtrent kveles helt til den kommer opp i akseptabel hastighet for giret. Feks 20km/t i andre gir nøkker det, kommer den opp i 30km/t så kommer akselerasjonen plutselig. Kjører så opp til 40 km/t og girer til 3gir, så begynner nøkkinga igjen, eller feks 5gir i 70km/t osv...

- En generell traktorlyd ved oppstart noe som gir seg etter et par sekunder og som har vært der i et par år...

Har prøvd å søke masse på nett om hva feilen kan være, men det er vanskelig å finne noe. Har imidlertid funnet noe om veivhusventilasjon og koksing som kanskje er noe av det samme???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den traktorlyden du nevner har jeg også.. har ikke funnet ut av hva det kan være..

Når det kommer til de andre symptomene kan det høres ut som veivhusåndingen din. har du fått tatt en diagnose på hvorfor motorlampa lyser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er kjørt diagnose, men dem finner ikke ut noe hva det kan være... Må visst under topplokket for å finne ut noe mer, men jeg hadde håpet å finne ut at det var noe annet så jeg slipper det...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motorlampa lyser skal de jo kunne lese av hvilke sensor som gir utslag?

Btw hvis det er kat 1 som kommer opp på diagnose så er det mest sannsynlig åndingen på bilen som er tett.

men som sagt motorlampe kan være veldig mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville begynt lett.. sjekk LMM, bensintilførsel (bensinfilter), og luftfilter.

Hvis bilen fjusker under turtall kan dette være dårlig coil, plugger eller manglende oksygen/bensin når det trengs.

F.eks. hvis bensinfilter er tett kommer ikke det nok bensin gjennom når motoren trenger det. det samme gjelder luftfilter.

for luftfilter kan du bare fjerne og ta en prøvetur, men ikke kjør lenge uten det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil, med samme symtomer. Har bytta del etter del som gir feilmelding ved diagnose. Men ingen ting hjelper... Feilsøk med software er tydligvis ikke alltid løsningen på alt.

Jeg tror at det er en mekanisk feil med ventiler, eller et eller annet i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei alle sammen. Bilen er nå fikset. Satte den på et lokalt verksted, der mekanikeren raskt fant ut at det var sylinder 1 det var noe feil med (selv om det var sylinder 4 det kom feilmelding på).. Han fant ut at det greieste var å bytte hele motoren. Bilen har derfor nå en brukt 2001 mod motor som kostet 17.500,-

Bilen går derfor nå så det suser igjen! Topp. For dere som har liknende problemer så kan det derfor være en idè å sjekke sylinderne! BMW-service burde i grunn klart å finne ut dette selv, men jeg trur lokale mekkere ofte har mer kunnskap en merkeverksteder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har ett lite problem med min 525iAT touring. i dag tidlig begynte motorlampe å lyse. motoren fusker ikke, girkassen girer så pent og flott som den alltid har gjort, men det er en liten ulyd ifra eksosen ved bittelitt pådrag eller når turtallet går fort ned. var akkurat innom ett verksted som mente det kunne være katalysator o.l.. noen som har en formening evt. opplevd det samme? Leste på det som var skrevet tidligere her men da var "skadeomfang" mye større.

*Edit:

Nå blei jeg litt skremt, før jeg i det heletatt fikk begynt å se på feilen, så slutta motorlampa å lyse.. hjeelp? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...