Gå til innhold

Ladespenning på AGM batteri


Castro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen her inne har målt ladespenningen over et AGM batteri.

Jeg har nettopp skiftet regulator pga. veldig svingende ladespenning. Multimeteret gikk som en jo-jo opp og ned mellom 14,3v - 15,1v.

Etter bytte, har jeg fortsatt svingninger på mellom 14,3-14,8v. Synes dette er veldig høyt, da jeg mener å ha lest at ladespenningen på AGM batterier skal være en del lavere. Ca. 14,1- 14,2v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en 530d -05mod.

Bavaria sier at bilen er programert som den skal. Men jeg har likevel mine tvil på det.

Verkstedet påstår at det ikke går ann å programere ladespenningen. Denne er forhåndsprogramert i regulatoren.

De kjenner heller ikke til at AGM skal ha en lavere spenning. Var også bare mulig å kjøpe en type regulator til bilen.

Kan IBS spille noen rolle her. Er denne med på å justere ladespenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen bruker IBS blant annet til å beregne hvor mye strøm det er igjen på batteriet, og beregner ladinga utifra det og hvilket batteri som står i.

Verkstedet har litt rett og litt galt, du kan programmere inn hvilket batteri som står i bilen (70Ah,90Ah,110Ah, 80Ah AGM, 90Ah AGM).

Når du programmerer inn ett annet batteri, vil bilen bruke ett annet "ladeprogram".

Dette blant annet for å ikke bruke dynamo mer enn nødvendig (økt drivstoff forbruk)

Her er ett eksempel:

Bilen er programmert til ett 70AH batteri, du setter inn ett 110Ah batteri uten å programmere det inn.

Bilen vil lade for lite inn, IBS skjønner ikke hva som foregår, og du vil slite med strømproblemer.

Du har rett i at AGM batterier kjører på ett litt annet ladeprogram enn vanlige batterier.

Spenninger o.l under lading av AGM er jeg dessverre ikke helt stødig på.

Håper iallefall du ble noe klokere på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Og takker for svar. Jeg skjønner alt dette med batteristørrelse og slikt.

Problemet er at jeg ikke kan måle dette selv. Om verkstedet har gjordt riktig jobb.

Har toppladet batteriet (som er 6mnd.) i over 2 døgn med skikkelig lader.

Når jeg starter bilen, lader den umiddelbart over 14,5v.

Jeg går inn på den skjulte menyen og får opp voltmeter i dasjen.

Ladingen svinger hele tiden i mellom 14,3- 14,8v over flere mil kjøring.

Viss denne IBSen virker som den skal, burde det vel ikke vert slik.

Er det ingen med E60/61 som noengang har sjekket ladespenningen?

Begynner jo å bli en "gammel" bil dette. Rart så lite det står om tilsvarende problem her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skifta ett par dynamoer på E6x, da pga overspenning.

At ladingen svinger litt vil jo forsåvidt være normalt, men da som regel 0,1-0,2v

14,8v høres nesten litt høyt ut, verkstedet rapporterte ikke om feilminner på overspenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen bruker IBS blant annet til å beregne hvor mye strøm det er igjen på batteriet, og beregner ladinga utifra det og hvilket batteri som står i.

Verkstedet har litt rett og litt galt, du kan programmere inn hvilket batteri som står i bilen (70Ah,90Ah,110Ah, 80Ah AGM, 90Ah AGM).

Når du programmerer inn ett annet batteri, vil bilen bruke ett annet "ladeprogram".

Dette blant annet for å ikke bruke dynamo mer enn nødvendig (økt drivstoff forbruk)

Her er ett eksempel:

Bilen er programmert til ett 70AH batteri, du setter inn ett 110Ah batteri uten å programmere det inn.

Bilen vil lade for lite inn, IBS skjønner ikke hva som foregår, og du vil slite med strømproblemer.

Du har rett i at AGM batterier kjører på ett litt annet ladeprogram enn vanlige batterier.

Spenninger o.l under lading av AGM er jeg dessverre ikke helt stødig på.

Håper iallefall du ble noe klokere på dette :)

Du har helt rett.

No offence castro, men saken / forklaringen endrer seg veldig ofte en "god" del etter at mekanikeren forteller kundemottaker, kundemottaker forteller deg, og du forteller bimmers. Jeg tipper det er en eller annen missforståelse ett eller annet sted her, for ut ifra hvordan du forklarer det så får jeg ikke inntrykk av at det kommer rett fra en tekniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet rapporterte ingenting. Jeg måtte selv forklare de att dette virket unormalt.

Dermed mente de at regulatoren var ødelagt. Og den ble skiftet. Og det ble litt bedre.

Vet at det finnes to typer dynamoer på disse bilene. På min står det en Valeo hvor regulator kan byttes.

Nyere modeller har Bosch, hvor det ikke kan byttes regulator. Slik jeg har forstått det.

Dynamoen kan ikke gi ut høyere spenning en hva regulator tillater? Så det hjelper lite å bytte dynamoen.

En dynamo kan vel produsere over 50v ved høyt turtall, viss regulatoren er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...