Gå til innhold

Takza's E34 535i


evi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en lekkasje i fremkant av motor jeg også.Var sikker på det kom fra vannpumpen,men der var det rett og slett noe så enkelt som en slangeklemme på den slangen som ligger nederst inn på termostathuset som hadde løsnet.Det rant ned via vannpumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lade lampa virker vel på den måten at ecu(hjernen) fanger opp at dynamoen ikke gir nok strøm og da sender feilkode/meldinga til en bryter/switch type ting som da tenner lampa i dashbordet

tror det er sånn det funker om jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis E34 er som gamle biler flest fungerer ladelampen på følgende måte:

Dynamoen må ha magnetiseringsstrøm via D+ ledningen sin for å lade, dette får den når du skrur på tenningen. D+ ledningen kommer fra ladelampen/pæren og det går en pluss gjennom pæren og ned til dynamoen via den. Når dynamoen ikke lader fungerer den som jording for ladelampen og får den til å lyse, men så snart dynamoen får fart på seg og begynner å lade fungerer den ikke lengre som jording for ladelampen og ladelampen slukker, derfor lader mange biler ikke dersom pæren ryker!

Nyere biler har ofte patenten Djwik beskriver, da får ikke dynamoen magnetiseringsstrøm gjennom pæren men via en egen krets og pæren tennes av ECU'en. Hvilken av disse patentene som er brukt i E34 vet jeg ikke, men jeg tipper den gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har bilen stått til lading over natta, og jeg har hatt den på prøvetur. Virker som det funket å bytte dynamo! :) Time will show.

Ble noe DRITT å montere den nye dynamoen i går. Sto sikkert i 2 timer på noe som burde tatt 15min. Den bolten som går gjennom dynamoen nederst ville ikke helt igjennom. Der jeg sto ute i 15 minus tenkte jeg sikkert ikke så klart som jeg trodde. Endte opp med at jeg festa dynamoen sånn halveis slik at den virka, så jeg fikk kjørt den inn i garasjen. Da var bilen litt ustabil å kjøre pga strøm. Når jeg kom meg inn fant jeg ut hvorfor. Hadde glemt å koble til batteriet :P

Iallefall så tok jeg ut igjen dynamoen og fant fort feilen. Den var montert sammen skeivt!! Hullene sto derfor ikke rett på hverandre. Løsnet et par av skruene som holdt den sammen og dunka lett til den med ei klubbe. Da gikk resten glatt :)

r91bfoltgyx0ztpamy0n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...