Gå til innhold

Byttet til stor kjørcomputer, kan OBC være defekt? E34 520IA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ett lite problem med en kjørekomputer (OBC) som er helt død. Jeg har byttet fra liten computer, den med temp, dato og klokke til en stor computer med mange funksjoner, men denne får jeg ikke til å virke. Kun lys i knapper å bokstaver og ikke noe mer, displayet er helt svart. Jeg har prøvd å ta av pluss polen på batteriet, jeg har byttet pærer og jeg satt inn den gamle (lille) computern som virket fint. Bilen det gjelder er en 1994 520IA.

Jeg har søkt fram og tilbake og fått med meg at den må kodes og noen snakker også om en bliklyshendel som må byttes? I følge selger Turbo HF så skal den virke? :?

Under er noen bilder av den lille som jeg hadde fra før og den nye som ikke vil virke

c9jn86km24xkgke61cjd.jpg

kyodbi1w7ureuy0abuoq.jpg

nxfq17vs5kdoagd490ec.jpg

Her er ett bilde av kontakten i bilen

upvwctqnne8k60w5nytg.jpg

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg :)

Skrevet

Kort fortalt, så har jeg forstått det slik! Siden min bilen kun har liten OBC så er alle funksjonen til stor OBC tilgjengelige, men uten strøm i Pin 17 så får jeg ikke liv i OBCen (tross lys i knapper..?). For å få til dette så må jeg koble meg over fra en annen ledning i "pølsa" der, slik at det kommer støm i Pin 17. Da vil OBCen våkne til liv og vise PPPP i displayet, det er fordi den ikke kan kommunisere med resten av bilen og må da enten kodes eller man må til Bavaria og kjøpe en "chip" som inneholder data om min bil. Denne må da loddes inn i OBCen og så funker herligheta? :)

Får bare håpe de ikke står å klør seg i huet når jeg spør etter den chippen på BMW da :? Begynner jo å bli noen år siden disse bilene var i handlen :wink:

Skrevet

Da har jeg gjort som i linken til S. hafsmo, koblet PIN 17 til den andre strømførende ledningen slik det står i linken. Men displayet er stadig helt dødt, kun lys i knapper og bokstaver. I følge linken og andre her på forumet så skulle det nå stått PPPP i displayet der.

Kan selve OBC enheten være defekt, eventuellt en sikring? Nå er det like før jeg bare setter bilen på Bavaria og sier "Ring meg når computeren virker!!" :evil:

Skrevet

eh

har du koblet til alt på motoren og rundt der da?!

du kan ikke bare bytte computer og tro at alt skal funke.. for det gjør det ikke! :)

Du må ha hele ledningsnettet.

Skrevet
eh

har du koblet til alt på motoren og rundt der da?!

du kan ikke bare bytte computer og tro at alt skal funke.. for det gjør det ikke! :)

Du må ha hele ledningsnettet.

Nja, i følge linken til hafsmo og linken under her så skal alt ligge klart så lenge man har liten kjørecomputer. Det var heller ikke noe problem i denne tråden:

viewtopic.php?f=1&t=36410&hilit=bytte+kj%C3%B8rekomputer+e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...