Gå til innhold

Vann i olje. høyere moment v. bruk av pianotråd? (90 325ix)


m3 turbo
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1990 mod 325ix Touring som jeg har bygd en turbo motor til. Jeg har sveist kjølevannskanalene i toppen, planslipt sylindertoppen og toppen på blokka. Jeg har frest ut spor til pianotråd i blokka så jeg kunne bruke orginal pakningen. Jeg har også kjøpt ARP bolter til toppen. Toppen ble tiltrukket med det momentet som skal være på en orginal topp pakning. Det som skjedde da jeg skulle starte opp bilen for første gang var at jeg fikk mye vann i olja. Den eneste plassen jeg kan tenke meg at vannet kan komme inn i olja, er mellom blokka og toppen. Spørsmåler mitt er. Må toppen tiltrekkes med et høyere moment pga. pianotråden som ligger rundt sylinderforingene, så topp pakningen får ordentlig kontakt med blokk og topp? Og eventuelt hvor stort moment må jeg tiltrekke toppen med? Kan jeg bruke stålpakning når jeg har pianotråd i toppen på blokka?

Fint om noen kunne gi meg et ordentlig svar!

Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og biltype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at viss toppen bunner mot pianotråden før den klemmer skikkelig mot pakningen, vil det oppstå lekkasje.

Klarer ikke helt se for meg dette med pianotråd. Men viss du i tillegg har stålpakning, klarer du ikke klemme dette sammen om du dobler tilltrekningsmomentet.

ARP bolter skal jo være av høyere kvaliitet. Så de tåler en del mer momment. Spørsmålet er om gjengene i blokka di tåler mer.

Min erfaring med skruer i motorer og maskiner, er at det går fint å legge til 25% på momentet uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på problemet annet enn å fortelle at jeg har samme bil og samme motor med mls pakning og ellers alt originalt og den har fungert i flere år nå, og at du sikkert får bedre svar hvis du endrer trådtittel til å inneholde problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på problemet annet enn å fortelle at jeg har samme bil og samme motor med mls pakning og ellers alt originalt og den har fungert i flere år nå, og at du sikkert får bedre svar hvis du endrer trådtittel til å inneholde problemstillingen.

Prøvde med en mls pakning på en annen motor jeg hadde en gang. Der hadde jeg en ganske god oljelekasje i fra bakkant av toppen selv om toppen og blokka var planslipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at viss toppen bunner mot pianotråden før den klemmer skikkelig mot pakningen, vil det oppstå lekkasje.

Klarer ikke helt se for meg dette med pianotråd. Men viss du i tillegg har stålpakning, klarer du ikke klemme dette sammen om du dobler tilltrekningsmomentet.

ARP bolter skal jo være av høyere kvaliitet. Så de tåler en del mer momment. Spørsmålet er om gjengene i blokka di tåler mer.

Min erfaring med skruer i motorer og maskiner, er at det går fint å legge til 25% på momentet uten problem.

Så høyt stikker ikke pianotråden over sporet at de tar i toppen. Kan tenke meg pianotråden stikker opp 0,3mm over sporet de ligger i. Jeg tror han som trakk til momentet har trekt til med for lite moment så pianotråden ikke har skjært seg nok inn i pakninga. Da vil ikke toppen og blokka tette odentlig mot pakninga.

Jeg har ikke brukt stålpakning sammen med pianotråd, jeg lurte bare på om det noen som vet om det går ann å kombinere de to alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...