Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare hvordan jeg får AV bakdemper nederst på navet?

Sitter kun 1 bolt som jeg har tatt ut, men hva gjør jeg så videre?

Har prøvd i snart 2 timer, banket og brukt stålkile, samt varme, men den går ikke av... tips?

Skrevet

Slå med slegge, sitter noe jævlig om den aldri har vært av!!

Skal du skifte den? Du kommer til å bulke/bøye demperen der du slår så det er jo ikke så bra for den akkurat..

Skrevet

Hvis du ser etter, har sikkert den "bolten" som går gjennom foringa løsnet fra gummien.

Spray på med rustløser og dunk litt på den, så ta tak i demperen med ei stor tang og lirk den den frem og tilbake slik at bolten brytes løs og tilslutt løsner! :)

Skrevet

Okei, så det er altså ikke noe triks? kun god gammeldags slegge&spett metoder som fungerer...(trodde dette var bmw, ikke opel fra 1958)

Ja, etter bolten var tatt ut så står det igjenn ei stålhylse tvers gjennom gummien på demperen, som er banket inn i godsett på navet..

Hittil det mest latterlige jeg har sett på denne bilen, da demper/fjær er en slitedel som må byttes av og til, noe di neppe tenkte på i `88 tydeligvis.....

Skrevet

Alt setter seg fast på en bil som kjøres i saltlake halve livet.

Vil absolutt si at de har tenkt på vedlikehold, så enkelt som det er å bytte disse. Problemet er vel at demperen har overlevd alt for lenge, slik at den har rukket å sette seg skikkelig fast før den måtte byttes.

Personlig kappet jeg vekk den utvendige stålhylsa (byttet dog dempere samtidig), fjernet resterende gummi, og tok den indre stålhylsa med rørtanga.

Brukte gode 30min pr. side.

Skrevet

Hvis løsningen de har valgt for å feste bakdemperene er det mest latterlige du har sett på BMW e34 til nå, går du ingen lys fremtid i møte :lol:

Skrevet

Det han over sa! Hahahah.

Her er det bank som gjelder, gjerne med en litt stor hammer/liten slegge. Derimot er ikke denne løsningen så bra hvis du har planer om å bruke demperen.

Gjør følgende: Skru skruen inn to tre runder - sett på en avdrager ( typisk sånn avdrager med to armer du får på biltema ). Denne fikser biffen og du ødelegger IKKE demperen :)

Skrevet

hehe, beklager var lettere irritert igår da jeg skreiv her, skal ut idag å prøve pånytt.

Går den ikke av blir det vell på den dyre måten, kapping av demper..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...