SnadderTeam Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Hei! Har hatt bremseproblemer på min e28 m535 men har aldri blitt til at jeg har fått funnet ut av dette.. det som er greia, er at om jeg skal "panikkbremse" og trykker kjapt på pedalen, så blir den knallhard! Blir kanske normal etter et lite sekund.. Skummelt og rart det der.. Kanskje noen har hatt dette problemet, og vet hva som skal byttes for å få det til å funke optimalt? ved normal bruk av bremsepedalen, er den helt fin og normal.. Mvh Øystein
ShellMotul Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Jeg holder en knapp på at den såkalte "bremsebomben" er klar for utskifting. Hvis du må etterfylle hydraulikkojle, så står typen olje du skal ha på støtdempertårnet på venstre side. Hvis det ikke står noe spesifikt skal du bruke CHF 7.1 eller tilsvarende. Klippet ut fra E28.se: Bromsbomben (Bromstrycks-accumulatorn) Att denna spökar och går sönder är väl standard under en 528 eller 535'as livstid. Denna bromstrycksaccumulator (i folkmun kallad "bromsbomen") är givetvis en mycket bra grej, men när den går sönder river det upp stora hål i plånboken (ca 1000kr). Hur vet man då att bromsbomben är trasig? Denna finns på de större modellerna (528i och uppåt). Bomben laddar upp ett övertryck av bromsvätska och gör bilens bromsar funktionella till 2-3 inbromsningar efter det att motorn stängts av. Om denna är sliten känns pedalen svampig och bromsen har tveksam reaktion. För att citera AutoPower/mektips/bromsbomb (http://www.autopower.se): "Vid en snabb och hård inbromsning så känns pedalen stum och tar någon sekund på sig för att uppnå full bromsverkan. Vidare så kan pedalen sjunka nästan till botten om man konstant trycker på den hårt, tex vid ett rödljus. Dock utan att helt förlora bromsverkan. Vid normala mjuka inbromsningar så känns pedalen helt normal och sjunker inte till botten, om man inte trycker hårdare vill säga. Pedalen är helt stum om inte motorn är igång och sjunker inte en millimeter även om man så skulle stå på den i ett dygn." Varför bromsbomben kallas som den gör är just för dess utseende. Den är rund och ser ut som äkta gammeldags bomb. Denna sitter vid huvudcylindern och är inte så svår att byta. Det som behövs är en oljefilteravdragare. Börja med att använda oljefilteravdragaren för att skruva loss själva "bomben". Därefter lossar man dom två skruvarna som håller uppe hela anordningen. Sen ska det bara va att lirka ut den gammla "bomben", och skruva fast den nya. Tänk på att trampa ett par gångere på bromspedalen innan ni utför detta. Detta för att släppa ut ev. tryck i "bomben".
SnadderTeam Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Skrevet Mars 28, 2012 Tusen takk for svar da blir det å lete opp en slik en hehe, svenskene hadde jo forklart det akuratt som om det skulle være bilen min
Lamek Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Helt sikkert Bremsebomben ja.. eller acumulator som det egentlig heter.. Har hatt samme problem på to av mine biler... Blinker vel et rødt lys i dashbordet også når du tråkker på pedalen..
helland Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 var det samme på den ene jeg har også fort gjort å bytte, lurt å skifte servoolje samtidig
Jørgen-A Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Monter vakum bkf i stede for det orginale. Mye mindre tull med det.
SnadderTeam Skrevet Mars 29, 2012 Forfatter Skrevet Mars 29, 2012 Bremselampa blinker litt ja mener jeg på å huske takk for svar folkens
Morty999 Skrevet Mars 29, 2012 Skrevet Mars 29, 2012 har en slik om du trenger =) dette er bremsebomba som er feil på dette ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå