Jump to content

ShellMotul

Members
  • Posts

    106
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Oslo
  • Kjøretøy
    e28 528i 1985

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

ShellMotul's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

37

Reputation

  1. Ok, det var rart. Tenningen skal stå i posisjon to ja. Slik at serviceindikator-lysene lyser. Lysene burde bli grønne selv om batteriene på SI-kortet ikke er i orden. (Men dersom de ikke er i orden går lysene tilbake til rødt igjen med en gang du skrur av tenningen igjen). Du bør dobbeltsjekke om du faktisk får kontakt mellom pinne 1 og pinne 7. Det kan være noe belegg på pinnene. Bruk noe spisst som du kan skrape med. Hvis ikke dette gir resultater, så kan det være at de to batteriene du har i speedometeret ditt er deffekte og må byttes (så deffekte at lysene ikke slukker selv med tenningen på... ikke godt å si). Du kan måle spenningen over batteriene. De står i serie og man skal derfor måle mellom 2,4v og 3v ca (1,2v til 1,5v per stk.). Jeg byttet mine for noen år siden. De originale er Ni-Cd batterier. Jeg satt inn Ni-Mh batterier uten at det har vært noe problem. Det er masse informasjon å finne angående disse batteriene. F.eks: https://www.mye28.com/viewtopic.php?t=144960
  2. Den tabellen over her er for den 20-pinns kontakten, og den er ikke helt lik 15-pinns kontakten man finner i de eldre modellene til BMW. Men resten stemmer. Pinne 7 er likt på begge typene av kontakter, så det stemmer. Og pinne 1 er jord (GND) for 15-pinns kontakten. Gjør følgende for e23: -Koble sammen pinne 1 og 7. -Skru på tenningen og hold den på helt til serviceindikator-lysene nullstilles. -Skru av tenningen. -Ta bort kortslutningen mellom pinne 1 og 7. Vær obs på at det er to nivåer, "Oilservice" og "Inspection". Den ene nullstilles etter noen få sekunder (3-5?), og den andre slettes etter rundt 10 sekunder. Så det er bare å ha tenningen på helt til begge indikatorene er nullstilt.
  3. Den pinnen du nevner er nok jordinga til parklyset ja, så det er nok derfor parklyset ikke fungerer. Du kan kanskje reklamere på dette? Hvis ikke så kan du jo evt. legge inn en liten ledning opp til den kobberplata på baklokket (jeg liker ikke slike enkle løsninger selv, men det kan gå til nød). På baklokket har du 3 pinner. *Nærlys + *Parklys + *Felles jord til både nærlys og parklys (I tillegg til evt. fjærnlys). Den siste ledige pinnen på H4-pæra som sitter der er for fjærnlys, men den brukes ikke originalt. Du kan jo ta en titt her hvis du vil lese litt om å utnytte denne pinnen også: Er det klipsene med delenummer "63121369833" du mener? Du finner de på koed.no eller gsbildeler.no etc. F.eks: https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/63_0056/1/47177?steering=L&transmission=M Klipsene er nr. 18.
  4. I post 5 like over her ser du bilde av de to DISA flapsene. Du har bare den med en rød ring rundt. Den med en rød pil må du eventuelt ettermontere. Også plugges den løse ledningen du har inn der. Delenummeret jeg skrev ned tidligere er kun for den ene DISA flapsen. Se her: https://koed.no/no-no/catalog/diagram/11_3756/1/48462?steering=L&transmission=N Innsuget er nummer 1. Og DISA flapsene er henholdsvis numer 2 og nummer 3. Innsuget finner du delenummer på via linken ovenfor (Innsuget kan du nok finne brukt til en ok pris).
  5. Det sitter ikke noen boks der, så du må eventuelt kjøpe hele enheten. Delenummer: 11617560538 Men det er mulig at det er en utsparing i 177 hk innsuget, slik at du slipper å kjøpe 218 hk innsug. Når det kommer til hensikten med DISA-flapsene så sitter de der for å optimalisere (forbedre) luftstrømmen inn til sylindrene, som en funksjon av turtallet på motoren. Så det du skriver om å endre betingelsene for bensintilførsel vil ikke ha noen hensikt her. Det er luft en sugemotor (motor uten turbo eller kompressor) har "problemer" med å ta til seg, ikke mengden bensin. Og blandingsforholdet skal være riktig for å få optimal effekt.
  6. Ja stemmer, det jeg kaller for en aktuator er det som heter "disa flap". Det sitter to slike på 218 hk utgaven, og bare en på 177 hk utgaven (men ledningen ligger som sakt klar). Bilder funnet på nett:
  7. For å få 218 hk ut av en n52b25 med 177 hk må man endre motorstyringen, og montere en aktuator i innsuget. Ledningen for å koble til aktuatoren ligger klar, så det er ikke en avskrekkende jobb. Jeg ser at det er noen på et annet forum som har skrevet dette: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?s=a5fffea05831d45a0bbd5a51ee1bddd2&t=382656 Merk at på 177 hk versjonen har man maks effekt ved 5800 rpm. Mens for 218 hk versjonen har man maksimal effekt helt oppe ved 6500 rpm. Så du må antageligvis like å bruke turtall for og ha "nytte" av modifikasjonen.
  8. Jeg tenkte at jeg kunne male litt videre på dette med utveksling. Det virker som at du har samme utveksling på diffen som en e28 528i (Bare at du har sideloader diff). Jeg har en 528i med standard girkasse, altså med 1:1 i 4. gir og overdrive, så jeg kan gi noen betrakninger rundt slik jeg opplever standard-girkassa. Jeg har ofte lekt med tanken om å bytte fra standard til sportsgirkasse, men jeg har slått det fra meg på grunn av at det gjerne blir en god del kjøring på motorvei, siden jeg holder til på østlandet. Og da er den høye utvekslingen i 5. gir å foretrekke synes jeg. Men i enkelte situasjoner så skulle jeg gjerne ønsket meg en litt mer tettsteget girkasse. Et eksempel kan være ved kjøring på landevei med 80 sone, også ligger det en bil i 70 km/t forran deg som du vil forbi. Dette er en situasjon jeg havner opp i relativt ofte. Da vil det være et spørsmål om man vil legge seg i 3. gir, eller helt ned i 2. gir i det du starter forbikjøringen. Som man ser ut i fra grafen nedenfor vil man holde et turtall på rundt 2700 omdreininger/min i 3. gir i 70 km/t, noe som er litt for langt under der en m30-motor begynner å dra skikkelig. Mens 2. giret tømmer man veldig fort når man allerede ligger i 70 km/t. For sportsgirkassa derimot ser man at 3. giret passer utmerket til slik landeveiskjøring. Der ligger man i 3500 omdreininger/min i 70 km/t, og der drar motoren godt. Ideelt sett skulle man hatt 6 gir, så hadde man fått i både pose og sekk, men siden man ikke har det så må man avgjøre om man helst vil ha litt ekstra støy ved motorveikjøring, eller litt mindre optimal utveklsing ved kjøring på svingete landevei. Standard girkasse: Sportgirkasse:
  9. Hvis du har girkasse med dogleg-oppsett, så har den utveksling 1:1 i 5. gir, og denne ble solgt som en "sports"-girkasse. Standard girkassene har utvekslingen 1:1 i 4. gir, og 0,8(ettellerannet):1 i 5. Altså det man ofte kaller for overdrive. De gamle sideloader-diffene har antall tenner stemplet inn i siden. foreksempel 11 38. Dette gir da en utveksling på 38/11=3,45. Man skriver gjerne 3,45:1. Som vil si 3,45 omdreininger inn, gir 1 omdreining ut. Det ligger to slike differ til salgs på finn (kanskje flere?): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177326569 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176750170 I den øverste anonsen kan du se merkingen av antall tenner som er stemplet inn i siden på diffen. Det er jo litt kult med en bil som er levert med "sports"-girkasse. Men jeg kan godt skjønne at det blir litt vel mye av det gode ved kjøring på motorvei og landevei, spesielt med 3,5 literen som du har. 3,07:1 ble i alle fall levert som utveksling på "sideloader", så du kan prøve å spore opp en slik.
  10. ShellMotul

    e28

    528i kan også ha den frontplaten med de to hullene nederst. Om 528i har det eller ikke, kommer ann på om den har den lille eller store radiatoren. Men den store radiatoren er ikke så vanlig i Norge, så det er ikke så ofte man ser det her hjemme. Så jeg vil påstå at frontplaten ikke er byttet. (Men nå ble det ikke noe kjøp ser det ut til ). Det så ut som en fin bil ut i fra bildene og filmen, men hvis du får tak i en med 3,5 liters motor som tilsynelatende er i like god stand, til en ikke alt for mye høyere pris, så er det et bedre kjøp. En 535i går merbart bedre på lavt turtall i forhold til 528i, men når man får opp turtallet, er 528i heller ingen sinke (alt er relativt). Husk at e28 er vesentlig lettere enn e34, så e28 går merkbart bedre med samme motor. I praksis er forskjellen mellom 535i og M535i plastikken, som gir bedre aerodynamikk i M535i sin favør. 535i, har vel heller ikke diff-brems som standard, noe M535i har. F.eks. vil en 528i med sportsunderstell også være lik en M535i, bortsett fra den utvendige plasten og 210 diff. (188 diff. på 528i). M535i kommer org. med M-tech ratt, M-tech stoler, ABS-bremser og diff brems, noe som man måtte krysse av som ekstra på 528i. Bortsett fra diff bremsen, er dette ting som er lette å se på bilder. Det er derfor svært få forskjeller mellom 528i (Med sportsunderstell), 535i og M535i. Men større motor er jo et pluss. Lykke til med bilkjøpet
  11. ShellMotul

    e28

    Hei, Jeg skal være enig i at det ser ut som en fuktskade, men det virker nesten som at det kommer av noe annet. Jeg har hatt den samme e28 nå i over 10 år, og min også er svakt missfarget i det området, og jeg har ikke hatt problemer med fukt inne i bilen. Min teori er at siden utluftinga til kopeen går ut ventilasjonen på C-stolpen, vil trekket på innersiden fungere som et luftfilter, og naturlignok bli møkkete med tiden. Hvordan ventilasjonen er konstruert med tanke på vanninntrenging utenfra har jeg ikke fått studert, men det kommer ikke inn vann når man vasker bilen, så det må være en "smart" løsning.
  12. Hei, Jeg ser du har panoramatakluke på bilen. Det kan komme vann inn i bilen hvis dreneringen her er tett. Ta en titt i denne tråden: Som det står beskrevet i tråden ovenfor, trenger du ikke ta av støtfanger bak for å fjerne de to filtrene på dreneringsslangene. Med tanke på fukt generelt, ville jeg undersøkt bagasjerommet først og fremst, og i tillegg kanskje tatt ut gummimatter på gulvet forran, slik at eventuell fukt lettere slipper ut. Dersom det er fukt i isolasjonsmattene i gulvet forran, tar det lang tid å tørke. Er det speilhuset, eller selve speilet som er stygt? Ta en titt her: https://www.pelicanparts.com/techarticles/BMW-E60/60-BODY-Exterior_Mirror_Replacement/60-BODY-Exterior_Mirror_Replacement.htm Gassfjær er nr. 4 på tegning, her: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=PX31-EUR-10-2007-E61N-BMW-520d&diagId=41_1592 Deler kan bestilles hos f.eks. koed.no, gs-bildeler, ebay etc. Personlig handler jeg mye hos Koed, og passer på å samle opp deler jeg trenger til en bestilling. F.eks. at man kjøper oljefilter, luftfilter osv. sammen med slitedeler dersom man trenger det. Angående skiltlys har du tre alternativer: - Kode bort feilmelding. -Kjøpe led-lys som har innebygget lastmotstand. -Sette på vanlige glødepærer. Hvis du har bil som en hobby, og gjerne skrur litt selv, kan det lønne seg å melde seg inn i BMWCCN. De har ulike rabattavtaler, og da tjener man fort inn årskontigenten på 550kr. Som et alternativ til BMWCCN finnes også E30MEET, men det er BMWCCN som der den offisielle BMW-klubben i Norge.
  13. Hei, Du kan f.eks bestille de ved å bruke delenummer. Delenummer : 52207118674 Det er vel nr. 9 på denne tegningen: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=VN11-EUR-02-2009-E84-BMW-X1_18d&diagId=52_3552 Jeg ser de ligger på rundt 170 kr hos Koed.no og gs-bildeler. Hvis du ikke skal kjøpe noe annet i tillegg kan det lønne seg å undersøke prisen hos din lokale BMW-forhandler, for da slipper du fraktkostnadene.
  14. Isolert sett så har det så mye å si at det blir brukt i praksis, av f.eks. militæret, stjernekikkere eller under nattorientering. Men i en bil så har man så mye "lysforurensning" i form av egne frontlys, møtende trafikk, gatelys osv. at det som du sier, sikkert har minimal innvirkning (uten at jeg har testet, men det har sikkert bilprodusentene). Men ja, bare et lite sidespor, eller "fun fact" om du vil .
  15. For de som har interesse for litt spesielle biler og befinner seg i området, så tipper jeg det vil være mulig å få sett ett og annet langs sørlandet og opp vestlandet de neste dagene. http://www.sviddgummi.no/98422/team-galag-snow-tour-til-norge/ Denne skal visst være mulig å se:
×
×
  • Create New...