Motorhavaristen

Medlem
  • Innholdsteller

    78
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Motorhavaristen

  • Rang
    Fenrik

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E61 LCI 520DAT

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Motorhavaristen

    Hvordan fjerne glødeplugg korrekt?

    Nå fikk jeg den 😁 til sammen lot jeg wd40 virke omtrent seks timer, og gikk ned for å skru fram og tilbake rundt 5 ganger. På slutten tok jeg litt ekstra i, og da kom den sakte men sikkert. Den var trang å få inn også, burde nok ha renset gjengene, men det hadde jeg ikke noe utstyr til, og klokken var mye. Fikk startet opp bilen og den hørtes bra ut på kaldstart. Hostet én gang, tror det kan ha vært all wd40en i sylinderen. Grede dessverre å rake med meg en vakuumnippel fra EGRen. Siden EGR er kodet bort valgte jeg å tette slangehullet med superlim og en skrue. Er det en OK løsning? Gjør det noe at det er åpent inn til egr? A0027EF0-96ED-4235-93EF-A00655DD2963.jpeg
  2. Motorhavaristen

    Hvordan fjerne glødeplugg korrekt?

    Den kommer litt og litt, nå har jeg fått den 2.5 runder. Har guffet på litt med kreftene, nå lar jeg den sitte i noen timer til. Seige greier det her.. glad jeg bare bytter én.
  3. Motorhavaristen

    Hvordan fjerne glødeplugg korrekt?

    Jeg har hatt feil på glødeplugg 2 så lenge jeg har hatt bilen. Bestemte meg å endelig gjøre noe med det. Kjørte bilen varm i tre kvarter og begynte å demontere en halvtime etter jeg kom hjem. Fikk til slutt av den drittplasten og kom til pluggen. Jeg bruker en 5-15nm momentnøkkel stilt inn på 15, kommer en knapp halv tørn før den sitter seg godt fast. Har badet pluggen i wd40 nå og prøvd å lirke, men kommer ingen vei. Hva bør jeg gjøre? Ta i mer? Vente? Sette på spenning? Montere alt tilbake igjen og prøve om en uke? Har helst lyst å kjøre bilen på jobb i morgen, men har ikke lyst på en halv glødeplugg i toppen heller. N47 på E61
  4. Motorhavaristen

    Vibrering ved lavt turtall!

    Det står jo på siden der, men kommer kanskje ikke opp på mobil Samme som deg
  5. Motorhavaristen

    Vibrering ved lavt turtall!

    Hei igjen. Dette er noe som bare har blitt verre og verre - bilen vibrerer ganske mye på 800-1200rpm, men også over. Jeg kjenner det godt gjennom rattet. Av og til kan det være uklart å se bilene bak fordi speilet rister. Man kan merke det litt mye i bilen når den girer også, jeg har kanskje tenkt at girkassen bare begynner å bli litt slitt, men.. Basert på alt dette tenker jeg motorfester og evt girkassefeste. Det finnes jo også et slags balansehjul som skal motvirke vibrasjoner, men da ville jeg trodd at problemet hadde økt med turtallet? Er det noe jeg kan gjøre for å teste?
  6. Motorhavaristen

    Uorginal DPF, erfaringer

    Hvis effekten er fin og den bare har kjørt 137' ville ikke jeg brukt tid på det. Jeg fjernet min på 300', da begynte den å gi effekttap fordi den var så tett.
  7. Motorhavaristen

    Oljelekkasje ved intercooler?

    Takker! Da legger jeg denne død
  8. Motorhavaristen

    Oljelekkasje ved intercooler?

    Hei, Jeg var under bilen for å bytte olje og så at det var litt griseri rundt slangekoblingene til intercooleren. Jeg mistenker at det har havnet der fra den tiden når EGRen fremdeles var aktiv. Bør jeg åpne opp og rense det? Hvordan bør jeg praktisk gjennomføre det i såfall? se vedlagte bilder! Bonusbilde av bilen
  9. Motorhavaristen

    BMW dieselmotorer

    Man kan erstatte et DPF med et rett rør, en downpipe. Det virker ikke som mange installerer lyddemper i dets plass. Jeg har ikke (på 2.0) og det hadde ikke vært noe poeng.
  10. Jeg har enda ikke kjøpt dette, men venter i spenning på deres resultater
  11. Motorhavaristen

    Rense DPF eller sette på downpipe uten DPF

    Jeg kjøpte selve røret på eBay, men ser at det selges til samme pris av en leverandør som har blitt linket til utallige ganger på forumet. Arbeidet var det et firma som da het Hordaland Chiptuning som tok. Tror det er litt under normal pris, men det er mange leverandører, så er lov å prute. Enkelt arbeid, men utstyret deres kan koste litt. Og ja, det lukter båtmotor, men jeg er ganske glad i båtmotorer, så det går helt greit. Heldigvis sitter jo du inni og trekker inn frisk luft forfra, så det er evt. andres problem.
  12. Motorhavaristen

    Rense DPF eller sette på downpipe uten DPF

    På ca. den km standen begynte min også å gi feilkoder. Prøvde det meste - endte med downpipe. Ville absolutt prøvd en DPF-rens hvor du sprayer direkte inn i filteret først. Hørte at å fjerne innmat gav uheldig resonans. Nå er den litt grovere i målet, men ingen sjenerende lyd. Den ble tunet samtidig, og jeg er veldig fornøyd med resultatet Betalte ca 2600 for downpipe og 5700 for installasjon og programmering. Altså mye billigere enn original DPF, og nå har jeg en sprekere bil. Tok en ordentlig runde for å se på hva ulike tuningselskap tilbød, det var innlysende at ingen av dem selv laget mappingene som de solgte. De kjøper maps av kilder de selv stoler på av forskjellige grunner, men det er ikke spesielt transparent for kunden hva forskjellene ligger i.
  13. Motorhavaristen

    Resonans eller eksosstøy ved lavt turtall?

    Takk for info. Om dette er noe som er normalt å oppleve så er det kanskje andre som har gjort tilsvarende som har samme erfaring. Det er jo en ganske kurant motor og modifikasjon.
  14. Motorhavaristen

    Resonans eller eksosstøy ved lavt turtall?

    Etter at jeg fjernet DPF på bilen min har den utviklet en høylytt resonanslyd fra eksos (tror jeg). Det inntreffer på lave turtall og kun i visse intervall, kanskje 900-1200rpm. Merker det hver gang jeg kjører sakte, spesielt når jeg slipper gassen og turtallet synker sakte, en drønnende bass-lyd. Ganske irriterende! Siden det kun gjelder visse turtall tenker jeg det ikke har noe å gjøre med eksoslekkasje, samtidig kan jeg ikke si at jeg merket det de første ukene etter operasjonen. Noen råd?
  15. Jeg har ettermontert et rimelig bra anlegg på min E61, og lurer enda litt på dette greiene her. Tar lang tid å boote sier du. 1min, i en bil? Ikke spesielt bra. Hva hvis man skal starte bilen og rygge, må man vente 1min på ryggesensor? Er den rask og responsiv som en ny iPad? Hvordan er den i bruk, er den enkel å bruke med kontrollhjulet i bilen? Har den noen USB-utganger? Høres ut som den trenger en bedre dac.