Gå til innhold

På biljakt, noen med formeninger/erfaringer ang E53 X5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften tilsier, jeg/vi er på biljakt og vurderer E53 X5.

Men jeg har ingen erfaringer med disse, og er derfor på jakt etter formeninger og erfaringer fra folk MED ERFARING ang disse bilene.

Det er vel hovedsaklig 3l diesel som står på ønskelista, men jeg har hørt noe rykter om mye problemer med disse???

Gearkassene og drivaksler el noe sånt som er dårlig?

Ellers, hvordan er m57'ene?

Andre ting som er "dårlig" på disse bilene?

Skrevet

hei

har en 02 modell 3.0d med automat,hatt den i et år nå.

meget god bil å kjøre,ser godt ut og etterhvert så begynner de å bli rimlig.

Sjekk nøye servicehistorikk, om du har mulighet sving innom et verksted som har bmw tester og få sjekka ut feilmeldinger som ligger i minnet.

de har ikke så lett for å ruste, da er det i så fall på bakluke og underkant dører.

gearkasse er som regel bytta en gang på de fleste,sjekk når det er gjort.

om det ikke er gjort, og kassa gearer pent,sørg for å bytt olje kjapt.

koster bare 5-6000 kr,god innvestering.

men om uhellet skulle værer ute så har de overhalte kasser i sverige for 25.000 pæng

pluss inn/ut med kasse.

det er overkommlig.

motor er grei om den er vedlikeholdt godt.

sørg for å bytte alle filter + veivhusventilasjonsfilter, om dette ikke er gjort.

Men som sagt lenger opp, har du en som har tester,bruk den.

Feil som du ikke får beskjed om ellers, blir liggende i minnet og dette kan være kostbare feil.

lykke til

Skrevet

Hei,

har en 03 3 liter bensin. 150 K kilometer. Bilen føles "liten og lettkjørt" til å være en såpass stor bil.

Kjempegod å kjøre. I vinter hadde jeg noen problemer med frosset dørlås på passasjer side. Kom etter jeg hadde vasket i - 10. Tror dørlåser er en svakhet på e53'ene. Iallefall pre-facelift.

Ellers har bilen vært feilfri det halve året jeg har hatt min. Har kostet på automatservice og noen stag i forstillingen. Nesten så jeg begynner å angre for å ha betalt 7000,- ekstra for garanti et år.

Tror X5'en er noe mer utsatt for feil en feks en RAV4 i samme prisklasse men vil ikke byttet.

Jeg fikk sjekket veivhusventilasjon og drivmansjetter etter anbefaling på dette forum. Ikke noe galt.

Automatkasse og Turbo er en svakhet på 3 liter diesel. Stooor plass i setene. Men ganske liten plass i bagasjerommet. Riktig prioritering etter min mening.

Skrevet

M57 er gode motorer. Les mer detaljert her på side 1 i tråden til TRF-Racing.

viewtopic.php?f=1&t=177720

Disse har Garrett Turbo GT2256v. Dette er ikke en dårlig turbo eller en svakhet men som mye annet så kan de ødelegges av manglende vedlikehold. I dette tilfellet så har tett veivhusventilasjon vært en gjenganger som årsak til turbohavari. Skift veivhusventilasjon jevnlig f.eks hver 40.000-50.000km så har du fjernet den hyppigste årsaken til turbohavari på denne motoren. Kjør i tillegg på skikkelig olje og bytt den jevnlig så går det sannsynligvis bra med turboen.

PS! Jeg har den samme motoren i en 530Dat og den har gått 242000km nå med original turbo. Ingen antydning til oljeforbruk eller ulyder så jeg regner med at turboen kommer til å leve ei god stund til. De siste 60.000km har den vært chippa med 218hk@450nm.

Bytter olje/filter hver 15.000km og veivhusventilasjon hver 3. oljeskift

Skrevet

Takker for svar alle sammen :)

Etter det jeg kan forstå da så er det hovedsaklig kassa som er "dårlig" på disse.

Den bytter jeg lett selv så den er jeg egentli ikke så redd for.

Noen kompatible kasser som er av bedre kvalitet da???

Kommer til å kjøre en diagnosetest, for elektronikktrøbbel er det værste jeg vet :|

Veivhusventilasjon skal jeg også sjekke (takker for tipset).

Tror nok det blir en e53 iløpet av sommeren, hvis ingen har noe mer avskrekkende enn det?

BMW er ikke best, men hvertfall best å kjøre :wink:

Skrevet

Det finnes ikke noen alternativ "Bolt on" kasse til disse. I forbindelse med Facelift i løpet av 2003 ble det byttet fra M57 til M57N motor og girkasse gikk fra GM A5S390R til ZF sin GA6HP26Z. Så girkassen du får kommer ann på om du velger Pre-facelift eller Facelift bil. Vet at de som overhaler GM kassene setter inn et ventilhus som har kraftigere legering enn originalt og øker linjetrykket i kassen noe for å unngå nye ras. Det er også veldig viktig med jevnlige oljeskift og filterskift på kassen, spesielt med en så stor og tung 4-hjulstrekker som en X5

Denne faceliften kom samtidig som E39 ble faset ut til fordel for E60/E61 så du finner igjen M57N motoren og ZF kassen i de første E60/E61 530D fra 2004.

Helt enig angående kjøregleden i en Bmw, det blir ikke bedre i denne prisklassen :-)

• 1 month later...
Skrevet

oki.

er jo absolutt facelift som aktuelt om det blir x5.

så hvordan er ZF kassene da. samme problemer med disse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...