Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som jeg kommer til å hente en E36 compact som garasjefyll og pusleprosjekt i løpet av våren/sommeren og nå begynte jeg å lure på et par saker her.

Jeg er ganske fascinert av tyskerlooken med blodsenk, lavt innpress og dekkstrekk, men er samtidig interessert i best mulige kjøreegenskaper på bilen mtp evt banekjøring etterhvert.

*1: Jeg vil jo helst senke så mye som overhodet mulig, men mener å ha lest noe om at for mye senk vil fucke med geometrien i understellet og forverre kjøreegenskapene fremfor å forbedre dem, samtidig så tenker jeg at jo lavere tyngdepunktet ligger jo mer stabil vil bilen bli, så her blir jeg litt i tvil om hvordan jeg bør gå fram.

*2: Brede felger med lav ET er tøft, og jeg ser for meg at bredere sporvidde også vil bidra til å stabilisere i forhold til krenging i sving etc. men vil dekkstrekk kødde såpass mye med stabiliteten at jeg ender opp med å "gå i minus" hva angår kjøreegenskaper eller vil disse faktorene på en måte utligne hverandre?

Skrevet

Tja... Skal vel ikke være noe problem, så lenge du ikke kjører ekstremt strekk på dekkene, da kan du risikere å rive de av felgen i krappe svinger. Og skal du ha breie felger med lav ET så er det samtidig begrenset hvor mye du kan senke også, hvis du er glad i felgkant og skjermkantene dine da.

Skrevet

1) Hvis du senker på tradisjonell måte (kortere fjærer) så kommer man til et punkt hvor geometrien rotes til ja. Da må man evnt bygge om hele hjulopphenget og det er kanskje litt i overkant.. Men trolig får du den lav nok uten at ting går til helsike på normal måte - skal vel brukes også?

2) Bredere sporvidde er ikke dumt (sett bort fra evnt mer slitasje), men den vil krenge akkurat like mye. Eller mer ettersom du får mer grep. Hovedproblemet er vel heller at du får problemer med at ting krasjer i hverandre.

Dekkstrekk har ingenting på en bil hvor man tenker på kjøreegenskaper å gjøre. Greieste er kanskje to sett med hjul?

Skrevet

Blodsenk, lavt innpress og dekkstrekk hører ikke sammen med banekjøring. Anbefaler deg i å legge pengene i et bra understell som ikke senkes for mye, lette ikke for store felger uten dekkstrekk og heller legger kronene i bedre dekk.

Jeg syns alt for lave biler og dekkstrekk ser latterlig og ubrukelig ut. Synd å ødelegge en så artig banebil med slikt.

Skrevet

Her hadde det skjedd litt ja. Kan jo legge ut lista over oppgraderinger jeg har tenkt på, med litt moderasjon utifra hva jeg har lest her nå.

Senk: 60/40 (evt 50/30)

Dempere: Bilstein B8

K-sport fjærbeinslagre rundt baut med camberjustering i front.

Bytte alle foringer med powerflex der dette er tilgjengelig.

E34 Throwing star felger i 8x17" med så brede dekk som jeg kan få plass til uten subbing. (usikker på dim og produsent jeg bør velge så kjør på med forslag)

E30 318is diff. (1-4.10 utveksling)

E30 alu bærearmer

Fjærbeinstag foran og bak

Dette er det jeg har i hodet nå i første omgang, men har bare grunnleggende erfaring med slikt så kom gjerne med innspill og forslag til noe som bør legges til, taes bort eller byttes ut ;)

Skrevet
Blodsenk, lavt innpress og dekkstrekk hører ikke sammen med banekjøring. Anbefaler deg i å legge pengene i et bra understell som ikke senkes for mye, lette ikke for store felger uten dekkstrekk og heller legger kronene i bedre dekk.

Jeg syns alt for lave biler og dekkstrekk ser latterlig og ubrukelig ut. Synd å ødelegge en så artig banebil med slikt.

De to første tingene her er jeg helt uenig i.

Det er ikke uten grunn av BMWs DTM biler var såpass lave.

E36STW_09.jpg

Lavt marktrykk og bred sporvidde er alfa omega ved banekjøring, da blir det stabilt og fint, og du får gode rundetider.

Cluet er å finne en mellomting, så du ikke ødelegger geometrien og bilen blir nervøs.

Skal du lage en grom trackday bil legger du mye penger i et gromt justerbart understell, justerbare stab.stag foran og bak, delrin foringer, lamellsperre og et ekstra sett med felger du bruker til banekjøring med Toyo R888 eller Federal RSR595.

Da får du en super morsom bil som du fint kan bruke på veien og.

Skrevet

Men på en dtm bil var hjulopphengene modifisert en del mer enn bare senkesett/coilovers. Det er ikke bare og senke ett standardunderstell maks og tro at lavere alltid er bedre. Man ser ofte at bilene senkes for utseendet sin del og ikke kjøreegenskapene.

Ved å øke sporvidden, blir også bilen mykere i fjæringen, og demperene får mindre effekt.

Skrevet

Cluet er å finne en mellomting, så du ikke ødelegger geometrien og bilen blir nervøs.

.

Problemet for min del er at jeg ikke har anelse om hva denne mellomtingen er. 20/20? 50/30? 60/40? :lol:

Skrevet

Kjøp noe høydejusterbart liksågodt. Lettere med tanke på topplager, og de er generelt noe stivere. Dessuten er det jo langt enklere å montere. KW v1 er et godt valg.

Ellers gjør ikke fjærbeinstagene mye fra eller til, og uansett hva du ender på av felger og dekk - kjøre samme dimensjon foran og bak. Bedre balanse og muligheten til å rotere på dekka.

Skrevet
Kjøp noe høydejusterbart liksågodt. Lettere med tanke på topplager, og de er generelt noe stivere. Dessuten er det jo langt enklere å montere. KW v1 er et godt valg.

Ellers gjør ikke fjærbeinstagene mye fra eller til, og uansett hva du ender på av felger og dekk - kjøre samme dimensjon foran og bak. Bedre balanse og muligheten til å rotere på dekka.

Wow, KW kosta mye spekk :shock: Men er jo ikke aktuelt akkurat nå da jeg nettopp har kjøpt hus så har litt tid til å spare opp. Til nød får jeg finne et alternativ som passer lommeboka litt bedre.

Jeg kan jo kjøre på bane selv om jeg ikke skulle ha råd til de aller feiteste delene med en gang.

Er jo ikke værre enn å gjøre det beste ut av det utgangspunktet man har. Man dropper jo ikke å pule bare fordi man har liten pikk :lol:

kjøp min bil ;-) coilovers, 595Rs-R dekk er på plass og klar for bane :P Skal også lage min egen lille ting til banebruk som jeg VET du vil ha Rabies ;-)

Du vet like godt som meg at du aldri kommer til å selge den bilen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...