arsenal1992 Skrevet April 7, 2012 Skrevet April 7, 2012 har en m50b25 som trenger oljeskift. trur den har brukt castrol 10w40, men nu som det går mot sommer så lura eg på om det e bedre å gå litt ned tell 5w30 eller nokka sånn... men e det nån som har nån førmeininge om ka eg burde bruke så har det vorr kjempebra korsn olje bruka du kossn e dine erfaringe me den? takker på forrhånd før svar Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og motortype.
Simpel Skrevet April 7, 2012 Skrevet April 7, 2012 Fuchs Titan Supersyn 5W40 sommer og vinter her... Funker kjempebra Er vel ikke noe videre å gå ned til tynnere olje om sommeren? Ville heller fortsatt med 10W40 enn å gått ned til 5W30...
joakimh Skrevet April 7, 2012 Skrevet April 7, 2012 om sommeren så skal du gå for tykkere olje pga olje blir tynnere med varmen og vis den blir for tynn så bryter oljefilmen som ligger på diverse deler inne i motoren. derfor skal du gå for tykkere olje om sommeren eller vis du kjøre bane og tynner olje når det blir vinter. men spørsmålet er hvor kald/ varmt blir det der du bor. jeg som bor i stavangerområdet har en ca max temp på rundt 25 grader og min temp på -10 på noen få dager i året. derfor er det lite vits i å bruke tynner/tykkere olje om sommer vinter. og 10w40 er multigradsolje som vil si at den vil ikke bli tynnere en 10w og den vil ikke bli tykkere en 40w uten at det er mye varme. feks du reiser til veldig varme land. dette er bare noe jeg husker fra skolen så ikke drep meg vis eg tar litt feil
Hans Wilhelm Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Bruk f.eks Castrolmagnatec 5w-40 c3. God fullsyntetisk olje til "vanlig" bruk. Se www.oljelåven.no. Sent from my LT18i using Tapatalk
Hankook Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Kjører med Castrol EDGE 0w-40 her i gården på M50Bxx. fungerer fin-fint det, skifter olje hver 10.000 eller 2 ganger årlig, hva som inntreffer først.
gullsakar Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Kjører med Castrol EDGE 0w-40 her i gården på M50Bxx.fungerer fin-fint det, skifter olje hver 10.000 eller 2 ganger årlig, hva som inntreffer først. Satan du har et dyrt bilhold i tilfelle.. Bytter du bremser også før de er slitt..? Med skifte to ganger i året kan du kjøre på lamacum.. Hvis ikke du kjører på bane that is..
Hankook Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Kjører med Castrol EDGE 0w-40 her i gården på M50Bxx.fungerer fin-fint det, skifter olje hver 10.000 eller 2 ganger årlig, hva som inntreffer først. Satan du har et dyrt bilhold i tilfelle.. Bytter du bremser også før de er slitt..? Med skifte to ganger i året kan du kjøre på lamacum.. Hvis ikke du kjører på bane that is.. Jeg kjører ca. 20.000 årlig. Bremse skifter jeg ca. hvert andre år, om dem holder. Jeg vet jeg skifter ofte (noen mener for ofte), men der igjen gjør jeg mitt for at bilen skal vare. Anbefalte oljeskift intervaller er vel 15.000. Da er det vel bedre og være føre var? Dyrt bilhold? vil da ikke si det, stiller da spørsmål om dine oljeskift rutiner?
bjalle Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Bytter også olje og luftfilter 2 ganger årlig med dyreste olje som er å oppdrive uansett km,motoren liker det,maler som en katt.
S.Hafsmo Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Jeg tror ikke man kan bytte olje for ofte. Olje og filter er det billigste og beste vedlikeholdet maskinen får.
Tore_S Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Jeg synes intervallet er for langt på nye biler, på min er det 30 000km eller hver 24. Måned mellom oljeskift! Har service avtale på bilen så da må jeg betale selv om jeg ønsker oljebytte mellom service intervallene... Tror det er ca 7,5 liter på motoren! BMW sier selvfølgelig at det ikke er nødvendig med hyppigere olje skift! Noe jeg ikke er helt enig i! Olja blir jo forurenset etter en tids bruk, og egenskapene blir vel dårligere.... Jeg jobber innen anleggsbransjen og på alle maskiner blir det bytta olje hver 500 timer noen ganger så ofte som hver 20. Dag ( når det er døgndrift) altså mer en en gang i måneden! Tviler på at en bil motor er sterkere eller ikke har det samme behovet for olje som en anleggsmaskin selv om en bil motor går mye "letter" blir oljen slitt og mister den gode egenskapen den har som ny!!!!
Hpi Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Må si meg enig i at jeg er skeptisk til alt dette longlife/Lifetime greiene. Nå vet vi jo hvor stor "Suksess" det var med "Lifetime" på Automatkasser så hvordan "Longlife" på motoren vil arte seg når bilene begynner å dra på åra vil nå vise seg. Er jo teorier om at gammel olje er skyld i turbohavarier bl.a uten at jeg vet om det er fakta eller ei. Kjører selv på LL04 olje (Mobil1 5W30 ESP) på min gamle 2000mod 530Dat som da kan kjøres inntil 30.000km men skifter på 13000km-15000km ettersom når det passer så at Hankook skifter på 10.000km eller 2 ganger årlig høres fornuftig ut for min del.
arsenal1992 Skrevet April 8, 2012 Forfatter Skrevet April 8, 2012 takker før mange gode tellbakemeldinger Bruk f.eks Castrolmagnatec 5w-40 c3. God fullsyntetisk olje til "vanlig" bruk. Se http://www.oljelåven.no.Sent from my LT18i using Tapatalk va på mobil å søkte å da va det anbefalt 5w50....
Hans Wilhelm Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Castrol anbefaler 0w-40 eller 5w-40. Alle 3 går nok helt fint. Det viktigste er å bytte ofte nok, bytte filter hver gang, og bruke en god olje. Sent from my LT18i using Tapatalk
gullsakar Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Kjører med Castrol EDGE 0w-40 her i gården på M50Bxx.fungerer fin-fint det, skifter olje hver 10.000 eller 2 ganger årlig, hva som inntreffer først. Satan du har et dyrt bilhold i tilfelle.. Bytter du bremser også før de er slitt..? Med skifte to ganger i året kan du kjøre på lamacum.. Hvis ikke du kjører på bane that is.. Jeg kjører ca. 20.000 årlig. Bremse skifter jeg ca. hvert andre år, om dem holder. Jeg vet jeg skifter ofte (noen mener for ofte), men der igjen gjør jeg mitt for at bilen skal vare. Anbefalte oljeskift intervaller er vel 15.000. Da er det vel bedre og være føre var? Dyrt bilhold? vil da ikke si det, stiller da spørsmål om dine oljeskift rutiner? igrunn var jeg litt sløv når jeg siterte deg for det er mega fornuftig å skifte hver 10 000km... fylla igår så leste ikke ordentlig.. skifter selv hver ca 10000 eller en gang i året da jeg sjelden kjører mer enn det.. trådstarter: sorry off topic.. gjør et søk i google så kan du lese masse spennende.. om du blir no klokere på hva du skal velge spørs jo.. 5w-40 kjører jeg hele året og motoren går klokkereint..
arsenal1992 Skrevet April 8, 2012 Forfatter Skrevet April 8, 2012 gullsakar: går heilt fint at dokker diskuterer litt lærer jo av det dokker snakka om såe hans wilhelm: ja det e jo det vektiaste å skifte offte å ikkje bruke billigolje heller bruke nån krone ekstra å få litt kvalitet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå