Gå til innhold

318is swap m50b20, får ikje start på biln etter bytte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan prøvde bokmål, men som du sier, de 3 hovedreleene er der, de bare henger over sikringene siden jeg ødela festene på sikringsboksen :P den pluggen som du ser er til luftmengdemåleren, har ikke koblet den i pga jeg ikke har montert eksos anlegget ennå, det ekstra koblingspunktet som du ser er fra batteriet, i den andre bilen stod batteriet bake så kabelen fra motornettet ble ikke lang nok til å nå opp til polene, dermed det koblingspunktet.

Men skal omformulere dette for deg naitsirk, de 3 hovedgrunnene til at motoren ikke starter ( som vi har lagt merke til )

er :

- får ikke gnist på pluggene

- får ikke bensin gjennom dysene, får bensin helt frem til det filteret som står på motoren men pluggene er helt tørre

- får fast strøm bak til pumpe, men den andre pluggen som gjør at pumpen starter når bilen starter funker ikke...

Har hørt at alle disse symptomene kommer fordi det startsperre, alt som ble importert fra tyskland fikk startsperre på en eller annen måte, de som ikke var like utbredt på startsperre fikk en såkalt ew2 trur jeg, at startsperren er koblet på sentrallåsen, men har plukket ned dashbordet og finner ingen ekstra moduler for ews

Skrevet

Bensintilførselen når vi tvangskjører pumpa, går inn i "filteret" som står på motoren og går derifra også opp til fronten på motoren ( nermest radiator), vet ikke om det blir riktig men etter lengden på slangene til donorbilen å bedømme så er dette riktig.

Skrevet

Det er typiske ewsII symptomer ja men det er også veivsensor symptom. Selv om bilen er 92 modell skal man ikke utelukke at det ikke er EwsII på den da mange biler fikk ettermontert dette etter at systemet kom januar 95. Du ser det enkelt ved å se etter ringantenna rundt tenningen. Og få sjekka veivsensoren din.

Du har ikke behov får å flytte på noe pinner i motorstikket.

Det filteret du snakker om er kullfilter for å slippe gassene fra tanken inn i innsuget ved oppstart. Denne har ingen annen funksjon enn miljømessige. Bensinfilteret sitter under sjåfør setet. Håper virkelig ikke du har kjørt bensina inn i kullfilteret :P

Skrevet

veivsensoren er den som dysene sitter i ? på den andre bilen kom det en kabel derifra og sto montert på skruene til demperne, kan prøve å koble den direkte til jord, hadde en person oppe i går for å se på tenningslåsen å han så ikke noen ring rundt tenningslåsen, har tilogmed prøvd å holdt donorbil nøklene inntil tenningslåsen. Kullfilter ? ikke rart at bensinen som kommer ut der når vi fjerner slangene er svart xD men Returslangen går ifra fronten på motoren og ned i det filteret, må jeg da bytte om på slangene ? for lengden og bøyen på slangene fra den andre bilen tyder på at tilførselen skal opp i det filteret

Skrevet

Er det filteret jeg snakker om så står helt bake på motoren nede med girkassen, har et slikt filter ståande på karroseriet ( ca under førersetet ) hos meg og der kommer bensintilførselen rett inn i det filteret, men det skal vel ikke bare gå en slange inn i det filteret ? men det som står på min bil e vel og merke litt mindre, men samme utseende :)

Skrevet

Okei då e det nok ikke et kullfilter, dette er 10 cm langt ca å kanskje 10 cm i omkrets (stål/alluminium), kan ikje huske å ha sett den veivsensoren, har ikke sett noen løse ledninger heller som skal kobles der, med mindre den henger ijen på donorbilen, skal dra ut å se :)

men som sagt, dette filteret som hovedtilførselen kommer inn i går det en slange fra øversiden og fram til toppen av motoren, har hørt at bensintilførselen skal komme inn bake nermest vinduet,

Skrevet

Ja har førstådt det slik :) Men, hvis jeg får sjekket at veivsensoren er koblet til ( evnt utbedret det ) så mangler jeg fremdeles strøm til B.pumpen,

Skrevet

skjønner det nå at det ikke er lett for dere å forstå, pumpa funker når jeg tvanskjører den med direktestrøm fra batteriet, pumpa funker ikke på når jeg vrir på tenningen slik den skal jøre.

Skrevet

kan utelokke det filteret som står på motoren nå, koblet meg forbi den for å se om det kanskje var tett men får fremdeles ikke start.

å det jeg mente naitsirk, var at man har 2 plugger bake på pumpen, den ene får du strøm på når du vrir om tenningen, den andre skal du få strøm på når du starter bilen, det skjer ikke på plugg nr 2 ( altså den uten strøm når du vrir om tenningen )

Skrevet

Hvordan har du kommet frem til den konklusjonen ? :P Den andre er tankmåleren :) Bensinpumpe starter heller ikke om det ikke er signal fra dme om at starter går rundt. Noe den naturligvis ikke vil få om det ikke er triggersignal. Så, jeg ville tatt tipset til Olezz til meg om jeg var deg.

Skrevet

Har tatt tipset til han og det kommer en kar oppover for å se på dette :)

Jeg selv jobber som elektriker og dette er mitt første motorbytte så er ikke bestandig like lett å førstå seg på :P

Skrevet

Har nå funnet ut hva problemet var, for de som har en + boks istede for batteriet framme, så hadde jeg puttet den svarte kabelen som går inn der inn på minus istede, for som regel så er jo sort minus og rød pluss :P

Men takker alle for den hjelpen jeg har fått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...