Gå til innhold

Klunkelyder og div andre problemer på E34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere :D Det har seg sånn at hver gang jeg kjører over en fortauskant eller andre krappe kanter så kommer det noe klunkelyder i fronten på bilen.. og når jeg svinger helt over på både høyre og venstre side så hakker rattet og driver å henger seg opp.. og når jeg kommer opp i 100km så rister bilen litt og når jeg bremser i litt stor fart så rister bilen.. Jeg er ikke noe flink med symptomer på hva ting kan være, så værsåsnill å hjelp meg med dette [-o<

På forhånd, takk :)

Skrevet

Er nok foringer og/eller hjullager. løft bilen opp og prøv å rist i hjulet for å kjenne etter slakk. Det kan også være ubalanse i felgene når det rister over 100 som du sier, men tror nok det henger sammen med klunkingen

Lykke til! :)

Skrevet

Her er den berømte E34 lista, som gjelder ved vibrasjoner:

- Dekk og felg, de MÅ være runde og avballanserte spesielt foran!!

- Bærearmer foran, øvre og nedre ( øvre populært kalt casterstag ). Er disse ødelagt / slitne så rister bilen din ved bremsing, garantert. Dette forårsaker også "the 60mph shimmy", som er vibrasjon i 90-100km/t. Enkel måte og sjekke disse på er og jekke opp bilen og prøve og rykke dekket til venstre og høyre mens du har en kompis som ligger under og ser på foringene. Er det såpass bevegelse at du faktisk klarer og dra hjulet til høyre og venstre er de sansynligvis modne for utskifting.

- Sjekk også bremseskiver, har de kast vil du naturligvis få risting ved brems ( dette gjelder hovedsaklig i rattet ), rister det i selve chassiet er jeg 90% sikker på bærearmene dine er ødelagt.

Vedrørende klunking så er dette ofte kulene på tuppen av bærearmen, pendelstag ( stabstag ) eller hjelpesnekkeforing. Hjelpesnekkeforingen sørger for et realt klunk når du svinger og kommer i et hull, sjekk denne nøye. Er den sliten vil du få en ganske forverret styrerespons og bilen vil oppføre seg litt vinklete.

Mens du er i gang, sjekk etter slakk i hjullager ved å dra i bunn og topp av dekket når den står på jekk. Klarer du og "vrikke" dekket ut eller lignende bør du ganske vurdere bytte av hjullager.

Lykke til, E34 har desverre litt dårlig forstilling, og det er KRITISK at du strammer disse på RIKTIG måte når du bytter. De indre foringene som festes i karrosseriet skal ikke strammes på jekk, bilen SKAL stå i normal høyde på bakken når disse strammes. Hvis ikke ryker de fort som faen.

• 1 month later...
Skrevet

Det er en ting som kan forklare alle disse symptomene. Du trenger sentreringsringer til felgene dine. Det er rett og slett for romslig. En runde eller to med elektrikkerteip funker som fjell. Oppsto problemet i etterkant av nye felger så er nok dette løsningen. Du kan eventuelt måle hvor store sentreringsringer du trenger og bestille hos forhandler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...