Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du søker litt så er det beskrevet i tidligere tråder.

Kort fortalt: Jekk opp. Av med hjul. Av med stabstag-lenkearm. Av med ytre endeledd. Av med kalipper og heng den opp. Løsne bolt som klemmer rundt demper. Løsne tårnlager fra motorrom. Nå kan du bøye fjærbeinet ned og så trekke ut. Pass på skjermkanten.

Så er det bare å separere fjær og demper. Da trenger du fjærklemmer (biltema). Bytt tårnlager og fjærputer mens du er i gang.

Sjekk også ut denne tråden på bimmerfest. :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå har jeg løsnet bremsecalippern, samt de to stagene/armene vist på bildet under... samt løst de 3 13 mm mutrene på toppen... samt slakket på klemmen som klemmer demperen fast... men virker som den henger fast i et annet stag, da vi ikke får dratt ned hele skiten slik som man skal gjøre..

5f3iulyddwhnqfwhlz59.jpg

ned57abthxf1g9lcd4p7.jpg

20x6xew3wx2c1cgdo618.jpg

Skrevet

løsnet casterstaget?

har nettopp byttet til coilovers på min e39.

løsnet da casterstag for å få skubbet alt lengre ned

Skrevet

Kanskje du må svinge over litt så ikke det tar i endeleddet selv om det er skrudd av.

Etterpå går det fint å presse ned og ta ut under skjermkanten.

Skrevet

Kan noen fortelle på bildene over hva de forskjellige stagene heter? Er HELT blank :P Har løsnet det som vises på bildene, ikke noe annet... Virker som "styrings staget" hindrer meg i å få ned greia, selvom det er skrudd løst,da den tar borti et annet stag :P Det andre staget fikk jeg ikke løst rett og slett! Verksted next! Har også forsøkt å svinge, men til ingen nytte... Tørr ikke å bryte så veldig heller , da man er redd for å ødelegge noe!

Skrevet

Jeg løsner: Foringa på bærearmen (den armen som er helt bein), ytre endeledd og stabstagleddet.

Når dette er løsnet, skrur du løs mutrene på dempertoppen, og hele driten er lett å ta ned og bikke utfor skjermkanten :)

Skrevet
Jeg løsner: Foringa på bærearmen (den armen som er helt bein), ytre endeledd og stabstagleddet.

Når dette er løsnet, skrur du løs mutrene på dempertoppen, og hele driten er lett å ta ned og bikke utfor skjermkanten :)

Kan jo være at hvis jeg hadde løsnet den foringa, så hadde den kommet ned.. men ifølge bildene fra den linken lengre opp, så skal det ikke være nødvendig.. men jaja... har fått time på verksted på onsdagen, så blir bytting av fjær samt 4.hjuls kontroll.. Har ikke plass å skru på, var kun nå i helga at jeg hadde muligheten.. Så da får det bare være :) Takk for tips til alle uansett!

Skrevet

Man trenger egentlig ikke løsne noe annet enn lenkearmen, gjennomgående bolten på demperen, og i toppen av motorrommet.

Hvis man da har et spett kan man bende det nok til at man får demperen på utsiden av skjermen.

Skrevet
Man trenger egentlig ikke løsne noe annet enn lenkearmen, gjennomgående bolten på demperen, og i toppen av motorrommet.

Hvis man da har et spett kan man bende det nok til at man får demperen på utsiden av skjermen.

Det er sant, men om man tar bærearmsforinga også detter den nesten ned av seg selv, enklere å ta det med håndmakt :)

Skrevet

Skal hjøre et nytt forsøk til helga.. har time i neste uke hvor det skal byttes noen stag/foringer ifm 4-hjulskontroll.. For meg så virker det som om at det er styre staget(merket med gult) som hindrer hele greia i å komme ned! selv om man har løsnet det, så ligger det liksom i veien for å få ned driten! Så vet ikke helt hva man skal gjøre.. Den armen som er merket med rødt blir hindret av det staget som er merket med gult ifra å komme ned! Fikk ikke av den røde armen fordi den satt BOM fast! Men litt lengre opp i tråden var den en kar som anbefalte å ta av den armen som jeg har merket i grønt! Er litt hva man skal gjøre her..

37h298aub5oo96jvefd8.jpg

Skrevet

Det var vel å løsne casterstaget som ble foreslått. Det du har merket i rødt.

Har du virkelig prøvd å ratte helt over til den andre siden?

Løsnes bare endeledd selv, det gikk som nevnt helt fint. (Løsnet selvsagt stabstag lenkearm og kalipper også..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...