Gå til innhold

Trenger hjelp til riktig kobling av stereoen min (C.Vega)


Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hvilken av disse 3 koblingene (evt. andre) jeg bør bruke på det nye stereoanlegget jeg har bestilt.

Setter stor pris på hjelp.

Spec;

Sub:

Cerwin-Vega VMAX 122.2 12"

* 1000w peak

* 500RMS

* Dual 2,5" voice coil

* Dual 2 ohm vmax series

Forsterker:

Cerwin-Vega HED1000.1

* 1000w power peak

* 500RMS

* 1-channel mono class a/b

* 250 watts RMS x 1 channels at 4 ohm, 500 watts RMS x 1 channels at 2 Ohm (skjønner ikke helt dette)

Det er faktiske element og forsterker på bildene:

Kobling 1:

eks3.jpg

Kobling 2:

eks2.jpg

Kobling 3:

eks1-1.jpg

Vil ha mest mulig utav forsterkeren, uten å tyne den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobling 2 og 3 er nesten begge korrekte (som jeg ser fra CW sine sider er klemmene |-|-|+|+| ikke |-|+|-|+| som du antyder i tegningen din på forsterkeren)

Det du har er en en kanals forsterker dvs at begge skruesettene på utgangen av forsterkeren er det samme. Når det gjelder subwooferen, skal den kobles på begge sider. Som du har anvist i 2 og 3. Jeg annbefaler dog at du går for opsjon 3 og trekker i fra hver skrueklemme og til subwooferen (mer kabel utgjør større tverrsnitt som igjen vil forsikre om at kabelen ikke demper, men dette kommer jo helt ann på hva slags størrelse du har på kabelen du har tenkt å bruke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av tegningene er rett.

Stemmer det du har skrevet om forsterkeren, må du seriekoble suben.

Da kobler du ein ledning ifra pluss på eine spolen til minus på den andre spolen.

Dei 2 ledige kontaktene kobler du til forsterkeren.

Forsterkeren er for liten til den suben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For liten altså!

Avbestilte forsterkeren, da den ikke var sendt enda.

Hvilke specs bør det være på forsterker til den suben?

Tenker da på RMS, type block, kanaler etc.

Takker for svar folkens :D Kjenner jeg er glad jeg spurte her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på sporingen at suben kommer på døren i morgen kveld :D

Har noen kabler liggende, så nå er det bare til å kjøpe koblingsboks med remote og linjeutganger fra bakhøytalerne og finne en forsterker som passer til suben (noen som vet?) :D

Får nok ikke koblet det før i Mai engang, da jeg straks reiser til Tyrkia i noen uker.

Men kommer tilbake til varmt vær og god musikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg går for denne da:

stealth5001.jpg

Cerwin-vega stealth500.1, Stealth Series Monoblock Class D Car Amplifier

RMS Power Rating:

4 ohms: 200 watts x 1 chan.

2 ohms: 325 watts x 1 chan.

1 ohm: 500 watts x 1 chan.

Ellers så tenkte jeg å kjøpe denne kassen på ca 50l og lakkere frontplaten sort:

dynaBel_Bassrefleks_kabinett_12___pris_pr._stk_small.JPG

Litt info om den:

Solide kabinetter for bilsubwoofere laget av 18mm MDF trukket med sort filt. Frontplaten er i 28mm MDF og er foliert i lekker antracit (mørk grå). Det er montert innvendig kabel og kraftige trykkterminaler som tar opptil 6mm2 kabel. Kabinettet er kledd innvendig med dempemateriale. Åpningen til elementet er 281mm.

Den er laget hos dynabelgutta og koster 798,-

Siste spørsmål: Hvordan skal jeg koble dette, slik at det blir 1ohm med 500w?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha den i 1ohm, pararell kobler du høytalern.(begge + på høytalern sammen og begge - sammen). Men annbefaler ikke og kjøre det i 1ohm, du må ikke se deg blind på watt. Siden høytaleren har 2ohm spoler ville jeg kjøpt en 2kanals forsterker. Og Kjørt kanalene seperat 2x2ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Har ikke helt peiling på dette her, som dere sikkert har merket. Hehe.

Det er litt vanskelig å finne forsterker som matcher DVC, da jeg ikke vet hva som blir for lite eller for mye.

Hvis jeg nå skal se etter en 2-kanals, må jeg da finne en som leverer 250w rms på hver kanal, eller er det ikke behov for så "mye", evt. hva bør jeg da se etter?

Hvis du hadde giddet, kan du jo ta en kjapp titt på ebay og hjelpe meg litt med jakten. Cerwin-vega eller andre kjente merker. Helst rundt 200-300 dollar+frakt, hvis mulig. Haha.

Hadde satt stor pris på det hvert fall :D Viktig at dette blir bra og ikke drittlyd med lygewatt. Kjipt om suben ikke får en forsterker den fortjener og kan jobbe godt sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei!

Så på youtube at mange koblet vmax med hifonics, men jeg hadde ikke hørt om det før, så turte ikke. Hehe.

Gikk for samme merker, da jeg trodde det skulle fungere best sammen. Men det er jo ikke alltid sånn.

Specs på den du fant (takk forresten):

RMS Power Rating:

300 Watt x 2 Channel @ 4 Ohm

600 Watt x 2 Channel @ 2 Ohm

1200 Watt x 1 Channel @ 4 Ohm Bridged

Hvordan skal denne kobles opp mot spolene på subben? Er litt redd for å svi subben. Hehe

Denne siden har mange koblingsskjema, så det er bare til å høyreklikke på bildet en velger, kopiere bildeadressen, og paste her inne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...