pedro Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 På vei fra Lier til Holmen i dag gikk det rimelig tregt. Plutselig ser jeg at temperaturmåleren står på RØD. Stopper bilen og starter den igjen etter noen sekunder. Nåla spretter rett opp på rødt, men uten at jeg hører/merker noe spesielt. MEN. Null varme i varmeapparatet. Kjører litt, triller litt og står noe stille og endelig kan jeg ta av og få opp litt fart. Da kommer det plutselig litt varme fra varmeapparatet og tempen går ned på normal igjen. På jobben(kun tre km) må jeg etterfylle flere liter. Jeg drar så en tur inn i byen. Bortset fra at varmeapparatet ikke blir skikkelig varmt, virker alt ok(ikke luftet). Mye trykk i systemet. På turen hjem må jeg på ny etterfylle ca 1 liter, men uten at temperaturen går opp. Når jeg kommer hjem setter jeg snuten opp og tar av lokket og spruten står over hele bilen. Alle slangene i motorrommet var steinharde. Selv de til varmeapparatet. Har nå prøvd å lufte uten å få luften ut. Åpnet den lille lufteskruen etter å ha fyllt på veske, men enten blåser alt ut eller så skjer ingen ting. Motoren går ikke varm mer, men er ikke skikkelig luftet heller. Bla ikke varme i varmeapparatet og ikke vann ut av lufteskruen. Merket meg også at slureviften overhode ikke slo inn, slik at jeg byttet denne med en fra 323en min jeg visste virket. Termostat og vannpumpe er byttet for snart ett år siden. Har av og til hatt problemer med at varmluften kommer og går i vinter, men ikke så ille som dette. Skulle reist til Sverige i morgen, men det tørr jeg ikke nå. Virker ikke som om toppakningen har gått. Fint drag og ikke olje i kjølesystemet og heller ikke veske i oljen.? Noen som kan gi noen tips her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Har du sjekket radiatorlokket ditt? Mener det skal slippe uttrykk over 2bar. Hvor er det vannetspruter ut? Du har sjekket den strålen for vannsirkulasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet April 18, 2012 Forfatter Share Skrevet April 18, 2012 Hei Var ikke gummi pakning i radiatorlokket Det kommer IKKE vann ut av lufteskruen uansett hva jeg gjør(klemmer på slanger osv) Vannspruten kommer når jeg åpner radiatorlokket. Fyller jeg på nytt kaldt eller lunkent vann er det still der uten krusninger(vannpumpen ble ikke byttet av meg, men på verksted) Dette er IKKE kontrollert enda) Nå er varmeapparatet kun lunkent og ikke skikkelig varmt. Motorens temperatur lå stødig på normalt varm og beveget seg ikke under hverken kjøring i fart eller i kø/stille. Har tatt viftekobling og vifte fra en 323. Den skal virke. Fortsatt temmelig harde slanger etter litt kjøring. Kan det være en blokkasje ett eller annet sted? Defekt vannpumpe eller at denne ALDRI ble byttet? termostat? Defekt radiator? Denne ble tatt fra en brukt 530 samme årsmodell og den #ser# fin ut. Det kommer fortsatt ikke trykk og veske fra lufteskruen til tross for at jeg prøver å lufte når motoren er varm. Håper noen kan tipse meg om noen eller noe som kan hjelpe meg her! Ikke helt sikker på sirkulasjon, bare trykk. Azeton MVH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet April 18, 2012 Forfatter Share Skrevet April 18, 2012 Tips her?? Defekt vannpumpe Termostat Tett radiator Tette kanaler Defekt varmekran skulle jo ikke innvirke på luft og trykk?? Jeg kommer ingen vei her og kunne sårt trengt hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skisseper Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Tolker dette som en bensinbil ettersom du nevner lufteskrue. Om du selv ikke byttet vannpumpa så ville jeg sjekket den. Om vannpumpa ble byttet fordi skovlene hadde gått i stykker, så kan det ligge igjen plastdeler fra den gamle vannpumpa inne i kammeret. Slurvete arbeid isåfall men det er mulig. Vanskelig problem dette men håper du fikser det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Kan faktisk hende at termostaten har lukket seg, tenker da på det spjeldet, kjerringa hadde problem med sin bil, da var det nettopp dette spjeldet som stod lukket konstant, og dermed ingen kjøling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Mai 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2012 Ny HEAVY DUTY vannpumpe og org termostat fra Schmiedmann og dette har ikke gått mer enn to tre tusen siden bytte. Jeg har skiftet slurevifteclutchen med en fra E36en min, men denne vil heller ikke slå inn?? Altså defekt eller ikke varmt nok når jeg prøver. Jeg har begynnt å helle mot en teori om at varmeregisteret er lekk. Skal ut nå for å sjekke m det er vått på gulvet framme i bilen. Hadde jeg turt skulle jeg kjørt bilen opp til Ole Martin, men det er langt gjennom byen i varmen som er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nueva Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Ny HEAVY DUTY vannpumpe og org termostat fra Schmiedmann og dette har ikke gått mer enn to tre tusen siden bytte.Jeg har skiftet slurevifteclutchen med en fra E36en min, men denne vil heller ikke slå inn?? Altså defekt eller ikke varmt nok når jeg prøver. Jeg har begynnt å helle mot en teori om at varmeregisteret er lekk. Skal ut nå for å sjekke m det er vått på gulvet framme i bilen. Hadde jeg turt skulle jeg kjørt bilen opp til Ole Martin, men det er langt gjennom byen i varmen som er nå. Sjekk for lekkasje rundt varmeapparat ventilene (magnetventiler øverst til venstre i motorrommet) Hender ofte at det blir en liten lekkasje i sirkulasjonspumpa til varmeapparatet (denne siter under på baksiden av magnetventilene) og da vil du få akkurat det problemet du beskriver her (dette er en billig del på huggern) Plastikken inne i denne pumpen har en tendens til og bli sprø og sprekke opp. Starter ofte med en liten lekasje og ender så opp med mer og mer. Om det er lekkasje i systemet ditt en eller annen plass vil det mest sannsynlig komme litt damp fra plassen når bilen koker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Sjekk termostaten, den kan svikte selv om den er nesten ny. Legg den i en gryte og kok den for å se om den åpner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Ole Martin finner ut hva det er med engang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Mai 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2012 Sjekk for lekkasje rundt varmeapparat ventilene (magnetventiler øverst til venstre i motorrommet) Finnes det ikke repsett til disse varmeventilene?? Skal få bestilt/kjøpt termostat på fredag sammen med ny olje og plugger pga tikking og rufsete gange ved oppstart. S Ja, tviler ikke på det, men har vært redd for å kjøre 3,4mil i kø. Er ganske langt opp til Ole Martin fra meg når kjølingen er så som så. Tar turen hvis den ikke blir bra etter pluggbytte, olje, varmeventil og ny termostat. Argh! pæng ut igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Mai 17, 2012 Share Skrevet Mai 17, 2012 Sjekk termostaten, den kan svikte selv om den er nesten ny. Legg den i en gryte og kok den for å se om den åpner. Du må ikke legge den i gryta. Hold den i vannet, midt i kjelen, og bind fast noe ståltråd å holde i. Skal åpne rundt 80 grader ish. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Mai 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2012 Oki Forskjellen på metoden er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 17, 2012 Share Skrevet Mai 17, 2012 Mine gryte kokte termostater har da åpnet seg før vannet har begynt å koke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 18, 2012 Share Skrevet Mai 18, 2012 Sjekk termostaten, den kan svikte selv om den er nesten ny. Legg den i en gryte og kok den for å se om den åpner. Du må ikke legge den i gryta. Hold den i vannet, midt i kjelen, og bind fast noe ståltråd å holde i. Skal åpne rundt 80 grader ish. Selvsagt kan han holde den ned i gryten med en tråd, men kan også legge den i gryten. Det gjorde jeg både for 30 år siden og for 2 år siden, virker helt fint. Fisker den ut når vannet vannet begynner å småboble og ser om den er åpen. Samme f... hvordan du gjør det, det blir uansett ikke feil når man skal se om en termostat åpner eller har låst seg i lukket tilstand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå