Gå til innhold

BMW E30 325 - hjemme fra e30meet- vurderes solgt


BMW E30 325
 Share

Anbefalte innlegg

Diffen ble bra den ja;) er vel siste sessongen denne blir slik som dette. Så blir vel z3m difflokk med tiden - polert om jeg gidder, dette er på sikt. Har også shadowline lister liggende, disse kommer kanskje på ila sommeren, men er usikker, syns det er kult med chrome også, ikke like mange som har det. Men først skal ting som står igjenn prioriteres sånn at den blir klar til gs-treffet.

Nei, 15 rs er solgt til fordel for nye hjul. De nye blir 8,5" og 9,5" med 2,5" kant fram og 3" Kant bak regna kjapt på ET blir 5 fram og -1 bak, spent på utfallet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite å ta meg til, så jeg legger ut en slags how to/ DIY på felgdeling. Denne ble skrevet etter jeg delte de 15¨ RSene som nå er solgt, jeg hadde heller aldri gjort noe slikt før. Fant ut at det var dårlig med info rundt dette på norsk, derfor skrev jeg denne. Skal bare ha sagt det at de nye hjula blir mye mer gjennomført;)

"OPPUSSING AV BBS RS"

Utgangspunktet er BBS RS001 7x15 et25. Disse kom bla til Golf II og E30 på 80 - tallet. Uavhengig av disse var plana noe rundt 8 i bredde forann og 9 bak. For å ikke ende opp på et ubrukelig innpres ble etterhvert 2" og 2.5" bestilt, etter å har prøvd noen ringer fra en kompis. Valge av disse ringene vill gi 8" fram et 13 og 8,5" et 6 bak. Nye skruer ble også bestilt.

Bilde av felger på bil, før deling og coilovers

j4kwlpr7fvpu61yn4hlp.jpg

qv905sjjec9gejhurz19.jpg

1. DELING

Du trenger:

- 8mm 12 kant kopp (til muttrene på baksiden)

- 10mm fastnøkkel (eller kopp)

- Forlenger og skralle

- Varmepistol

- Tappet kniv o.l

- Ovn (eventuelt)

- Egnet tre bit (eventuelt)

- Gummi hammer

km1w30aidocbjrib8map.jpg

Aller først er det selfølgelig greit og ha en skikkelig plass å jobbe på. valget mitt falt på en gammel skolepult og verkstedgulvet, hadde fortiden et kjipt gammelt fryselager til verksted. Først løsnet jeg alle mutrene på felgene. De kan sitte temmelig godt, spesielt om de aldri er delt før. Det kan være hensiktsmessig og vaske felgene godt først - Det gjorde hvertfall jeg. Etter du har løsnet alle mutrene begynner du å skru/dytte ut alle skruene. For meg ble det 30x4 bolter/muttere, for de med ekte 16¨ RS eller høyere er det 34 skruer pr felg. Boltene sitter gjerne litt, sørg for at de går lett i rundt, da er det bare å gi de en kakk med hammern.

Primitiv arb benk..

ikl22e4ni6qs0ydqtir7.jpg

Når alle skruer er ute og du begynner å bli lei begynner det som er minst like gøy. Nå tar du tapet kniven og skjærer vekk det du ser av tettningsstoff mellom hver del (ytterring, senter og felgbane). Om du gidder å gjøre dette, eller vil prøve uten, er selvfølgelig ditt valg. Noen forståsegpåere sier at det er etter dette du skal begynne å varme rundt sentret med varme pistol (der hvor de 3 deler møtes) for å løsne opp tettningsstoff. VEL, jeg sier sett mors/konas stekeovn på 150 grader, og sleng felgen inn i 5 minutter. Hos meg løsna ytteringen ved litt kakking, så jeg hadde bare felgbane og senter i ovnen, da disse ikke ville dele seg for alt i verden.

wzohpx0p7lxxanv02e0o.jpg

Når felgen er ferdig bakt kan det være greit å ha et løst dekk, med noe mykt under, som du legger felgbanen oppi. Legg felgbanen slik at sentret er nederst. Nå tar du egenet trebit og hammer (her brukte jeg noe tøffere en min søte gummi hammer) og banker til sentret kommer ut. Om du ikke er så pysete som jeg var dengangen tar du bare hesten si slegge å deljer til - da kommer de. gjorde dette på "ny" felgene.

mosd89be5765ezk1qx0r.jpg

2. STRIPPING

Når felgene er delt vil det være igjenn en dunge med tettningsmasse rester på anleggsflatene. Disse må selfølgelig gjøres gullende rene, slik at ikke Hr. smuss og Ms. Dritt gjemmer seg og sørger for at felgene dine lekker luft når du har lagt ny tettnigstoff. Her brukte jeg div remedier.

7f91nvs0lze1d1oshdiy.jpg

tnqcv7b28xmzr38tfgd0.jpg

Jeg lakkerte ikke felgene, noe jeg kanskje burde gjort, men det ble ikke slik denne gangen. Noen mener pulverlakk er best, andre vanlig. Selv har jeg sett fantastisk gode reusultater med spraybokser også. I allefall finnes det flere muligheter, selv foretrekker jeg vanlig lakk lagt med sprøyte pga finish. Jeg har også hørt om problemer med å få på senterkoppene på pulverlakkerte RSer. De fleste mener også at det er temmelig hardt å glassblåse sentre som har org lakk (som gjerne er et par år gammle), da denne sitter ekstremt godt. De "nye" felgene mine ble levert til glassblåsing, det var ingen problem med de, bortsett fra at det tok en god del tid.

h4vgfe7xi8h53nuhgih3.jpg

3. SAMMEN SETTING

Du trenger:

- Momentnøkkel

- Tynner etc (fett fjerner)

- Tettnings stoff (jeg brukte wurth sit svar på sikaflex - ms40)

- Kopp og fastnøkkel fra demontering (selfølgelig)

- Loctite etc (jeg brukte wurth sitt)

- Microfiber klut etc.

- Maskerings teip (eventuelt)

Min ivrige og trofaste motivator H_vatn sto på såpass at under monterings prosessen ble det tatt særdeles lite bilder. Prøver alikevell å forklare så godt som mulig og vise noen lånte bilder.

et av få bilder som finnes dette kamerasky vesenet.

772zddegcoi8s88ppexn.jpg

Noen mener felgene skal monteres "tørre". Ser ut til å være en gjennganger på feks BBS RM (med sammenføyning fuge på utsiden). Andre mener de skal ha tetning begge plasser. Jeg gikk for sistnevnte, dette for å være hundre prosent sikker på å få tette felger.Før du legger på tettningstoff kan du dra over alle flater med fettfjerner slik at det er renest mulig.

Det første du gjør er å legge to TYNNE striper med stoff rundt tettnigsflaten på felgbanen. En på innsiden av hullene og En på utsiden.

9yj8wr2t0l4ufx1jqnlg.jpg

Så plasserer du sentret oppå felgbanen. Pass på at hullene stemmer overens, gjerne dytt nedi noen bolter for å sjekke. Pass også på at sentret ligger jevnt nedpå og er beint. Må det moses på plass er det stor sjanse for at det ligger skjevt.

uwkpsgyq8ux4lw3kmix6.jpg

lånt bilde

Nå legger du tettning på anleggsflata til senteret, deretter skal ytteringen plasseres. Mest sansynligvis kommer det til å tyte ut litt stoff i alle rettninger. Du kan enten vente til det tørker for å prøve å skjære det/ pille det vekk, eller du bruker microfiber kluten/fille, og tørker av med engang. Med ytterringen på plass kan du begynne med de evig mange boltene. Det er så gøy med skrudde felger! Sett i MINIMUM fire bolter, og stram delene sammen, sørg for at alt kjennes beint og fint ut og at det ikke er tungt / treigt å skru. -ikke skru disse 100% fast, moment og låsestoff kommer etterpå. Når du er sikker på at alt passer overens og er jevnt og pent tar du fram loctiten. En dråpe på hver bolt burde være nok. Vent med de fire første boltene helt til slutt. Begynn så å skru sammen. HUSK å montere i stjerne, som når du skifter hjul. Pass på at du strammer jevnt og rolig hele veien.

Tildragnings moment.

Om du tar et raskt google søk finner du sikkert 10 forskjellige momenter div. personer mener er riktig. Jeg spurte Hoffman Racing om hvilket moment jeg skulle bruke (kjøpte mine bolter der), svaret jeg fikk var 20-25 NM. En ting jeg har fått med meg er, vist du skal bruke bolter om igjenn bør du ikke dra til med like mye som org bbs. (husker ikke hvor mye dette er..) Enkelte har da opplevd at bolter knekker.

42852z7745m28ntpa5lh.jpg

Ferdig? Nei da, nå skal du ta en vel fortjent pause og vente en dag. Dette for å la tettningen herde skikkelig. Når det har gått en dag legger du på et tykt lag med tetningsstoff i rundt senteret (på høykant)

lag en fin fuge her, i sammenføyningen mellom de tre delene

3ozzyv7h20nzom9dw730.jpg

de fikk sove på gjesterommet denne kvelden;)

42qcn4x2fvv3pbpqx8ww.jpg

Husk at dette er de første felgene jeg delte, og ble skrevet i rundt samme tid. Det er også et relativt enkelt foretak, og kanskje ikke fult så nødvendig og legge ut så detaljert info, men håper det er gøy for de som har lyst å lære, eller ikke kan så mye fra før;) tar forbehold om skriveleif og dustete utsagn. Beklager også latterlig dårlige mobil bilder

5794076677_c346b5da22_b.jpg

nmn9rds2p56fplkmvozv.jpg

Mvh

 

Endret av BMW E30 325
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette bli bra diohrvik :D liker e30n din sykt godt :D

Takk for det;)

Bra DIY! :D veit hvem jeg skal spørre når mine skal sammen igjen :mrgreen:

Ikke at jeg er noen ekspert, men spør i vei;)

Bra og utfyllande DIY, slike trenger vi fleire av :)

Arti å høre! var veldig i tvil på å legge ut, blir sjelden fornøyd med bilder å skriveriet mitt, noe av grunn til at jeg ikke har startet tråd tidligere:p

Smooth mann ;)

Gleder meg til og se den med nyrestaurerte hjul, forhåpentligvis i tide til Bud! :)

Ja, får håpe hjula tar øynene vekk fra bilens skavanker;) burde bli klar, bare synd ingenting står på meg, for tiden går jeg bare å venter på ting.. Blir ryddig i verkstedet om ikke annet:D spent på hjula og bilen din å, håper du bestiller/ bestilte det jeg nevnte, og får det på til bud;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine biler du har.

ganske lav den sølvfarga e30'n din.

er ikke så mange cm klaring før eksosen kommer nedi bakken så det ut som når jeg lå bak deg i dag.

skal ikke selge da?

Hehe, all klaring er god klaring;) det meste er tilsalgs for rett sum, sender deg pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig kantene og div annet pjatt jeg har venta ei evighet på

2e9c654c-dee7-046c.jpg

De var selfølgelig ikke blanke nok, så polerte de litt, prøvde meg på et 50/50 bilde

2e9c654c-df4e-63ab.jpg

Ble litt bedre da;)

2e9c654c-dfb9-893d.jpg

En polert og en urørt

2e9c654c-e017-1a4f.jpg

Her er en av skruene, ble ikke begeistra over finishen, men det får duge

2e9c654c-e095-1854.jpg

Ellers så har jeg fått tilbake panseret fra lakk, pga huseiern falt på det. Ble selfølgelig fargeforskjell og en del støv, men får se hva vi finner ut av i morgen. Uansett er det foråpentligvis siste sessong med denne lakken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som skjer fortiden, holder på gjøre bilen sommerklar. venter for øyeblikket kun på felger (lakk) når de er montert sammen er jeg "klar" for gs-treffet 19 mai.

legger ved bilde av hvordan motorrommet var når jeg kjøpte bilen

monterte et gs fjørbeinstag, som jeg fikk for en jobb (tilsalgs)

hyqfd04su8bnh2et2gle.jpg

friska opp batterikassa og fått på halve m3 plastdekslet ved torpedoveggen (takk til ståle_H)

17wbvwjwui87w6z1yo4o.jpg

og her er hvordan det ser ut i dag :)

2e428381-b739-4112.jpg

ny btr, komplett m3 deksel, wichester fjørbeinstag, nye lufte riller under vindu, riktig radiator med kappe. Det at jeg ikke kjøpte nye tanker har sine grunner;) har heller ikke fått vasket motorrom skikkelig.

m20en fikk seg ny regreim, strammer, vannpumpe mm - tror jeg har bilder av den biten, om det er spennende.

God Helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt stemnings bilder;)

slik så det ut i vinter, merk hyllene;)

b2f86368-73a7-e8c4.jpg

slik sto den for noen uker siden, se på hyllene nå:P

b2f86368-760a-651c.jpg

Forskjellen utvendig fra i fjord er:

Touring skjørt

Le Leppe

Nye fjører

Andre startech lykter

Gjort klar litt hjulbuer, flikka litt, lakkert speil å div

Nå er jeg usikker på om jeg skal montere shadowline eller ikke, har alt klart. noen meninger ?

Et bilde av fjørene

b2f86368-78c9-2916.jpg

Et av bruksisen

b2f86368-6abc-ade5.jpg

Fikk ikke henta felger i går, men fikk et bilde av lakkerer

b2f86368-763b-76a7.jpg

Redd de ikke blir helt sånn som det skulle bli, men det får vise seg når jeg henter de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • BMW E30 325 changed the title to BMW E30 325 - hjemme fra e30meet- vurderes solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...