Gå til innhold

EML - og motor(?)lampe lyser, E46 316 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For en mnd siden kjøpte jeg en brukt E46, 316i Touring fra 2004.

Den fungerte fint inntil 2 uker siden, da sluttet ikke EML og motorlampe å lyse (oransj) etter jeg startet bilen.

Sjekket manualen til bilen, og på begge står det "lad systemet kontrollere".

Så jeg skrudde av bilen, satte på tenninga igjen, og så forsvant EML, men ikke motorlampa.

Et par dager etterpå ble bilen strømløs, sto vel uten strøm i rundt 30 min før bilhjelpa kom.

Da forsvant også kontrollampa, helt til i går, da akkurat det samme skjedde. EML og motorlampe sluttet ikke å lyse.

Foretok samme prosedyre som sist, og EML forsvant etter 2 oppstarter. Motorlampa lyser fortsatt.

Hva kan dette være for noe? Selger hadde selvfølgelig "aldri vært borti dette problemet"...

Skrevet

Ingen vits å tippe... Diagnose er det du må få tatt. Da kan du få ut feilkodene som har gitt deg lampene. All motorelelektronikk kan få motorlampa til å lyse...

• 4 months later...
Skrevet

Har nå fått kjørt diagnostisering av bilen, men verkstedet jeg var på kunne ikke finne ut akkurat årsak..

Mulig noen vet hva feilkodene betyr, og/eller har vært borti dette tidligere?

Feilkodene jeg fikk ut, er "2A67" og "2A6B".

Etter å ha googlet disse litt, ser det ut til at det kan være:

A) lambdasonde

B) luftmengdemåler

C) sensortull

EML-lampen kommer nå oftere enn før, og forsvinner ikke lengre ved "restart".

Det virker som det skjer når motoren har blitt varm, f.eks. ved litt bykjøring.

Lampen forsvinner ikke før motoren har blitt kald.

Noen med mer peiling enn meg som kan si noe om dette?

Skrevet

Disse kodene er BMW spesifikke.

2A67 er feil med aktivisering av valvtronic motor

2A6B er feil med strømstyring til valvetronic motoren.

Du må nok krype til korset å ta en diagnose hos et BMW verksted, da det er kun de som kan teste dette korrekt.

Valvetronic motoren styrer løftehøyden til innsugsventilene, og er pr def den som styrer luftinntaket til motoren (hvis du ikke viste dette). Feil med denne vil etterhvert gjøre motoren vanskelig å kjøre med.

• 1 year later...
Skrevet

Har nå fått kjørt diagnostisering av bilen, men verkstedet jeg var på kunne ikke finne ut akkurat årsak..

Mulig noen vet hva feilkodene betyr, og/eller har vært borti dette tidligere?

Feilkodene jeg fikk ut, er "2A67" og "2A6B".

Etter å ha googlet disse litt, ser det ut til at det kan være:

A) lambdasonde

B) luftmengdemåler

C) sensortull

EML-lampen kommer nå oftere enn før, og forsvinner ikke lengre ved "restart".

Det virker som det skjer når motoren har blitt varm, f.eks. ved litt bykjøring.

Lampen forsvinner ikke før motoren har blitt kald.

Noen med mer peiling enn meg som kan si noe om dette?

Jeg har nettopp hatt identisk problem på min '00 e39 523i

Det var sensorer i Spjeld Huset som var defekt. Snodig nok fikk jeg andre feil etter denne var skiftet. På min måtte jeg skifte hele Spjeld Huset fordi sensorene sitter integrert. Dog, på de fleste modeller fram til '98 var det 2 sensorer som kunne kjøpes løst for hendholdsvis 50 og 100 dollar.

Heter "Throttle Body" Sensor

Gummi Rørene bøs skiftes samtidig mellom luftmengdemåler og spjeldhuset. Alt i alt, en 45 min. jobb.

Deretter må du kjøre en "Adaptation" av nye deler. Jeg gjorde det med Carsoft og en laptop. (Ikke scan tool)

Spjeld hus kostet 8500kr på mekonomen, 5000kr på GS bildeler (orginal). Fikk ikke tak i hos høgger.

_________________________________________________________________________________________________________________

Jeg fikk feil på lambda sensorer og motor fusk etter denne var skiftet. Hadde sprekk i CAT'ene. Sveiset sammen dette og testet/skiftet lambda sensorer. Motor fusk er nå borte, men motor lampe er fortsatt på og får beskjed at det er Error etter diagnose etter CAT. Ukonsekvent Data.

Skrevet

Jeg har nettopp hatt identisk problem på min '00 e39 523i

Det var sensorer i Spjeld Huset som var defekt. Snodig nok fikk jeg andre feil etter denne var skiftet. På min måtte jeg skifte hele Spjeld Huset fordi sensorene sitter integrert. Dog, på de fleste modeller fram til '98 var det 2 sensorer som kunne kjøpes løst for hendholdsvis 50 og 100 dollar.

Heter "Throttle Body" Sensor

Gummi Rørene bøs skiftes samtidig mellom luftmengdemåler og spjeldhuset. Alt i alt, en 45 min. jobb.

Deretter må du kjøre en "Adaptation" av nye deler. Jeg gjorde det med Carsoft og en laptop. (Ikke scan tool)

Spjeld hus kostet 8500kr på mekonomen, 5000kr på GS bildeler (orginal). Fikk ikke tak i hos høgger.

Det er irrelevant all den tid en Valvetronic motor ikke har gasspjeld.

Skrevet

Det er irrelevant all den tid en Valvetronic motor ikke har gasspjeld.

sant, men ville du ikke tro at utfordringen ligger i samme problem siktet? Det er nettopp samme oppførsel og feil som fremgikk ved defekt throttle body sensor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...