Gå til innhold

Selge bil, kjøper bruker lån. Hjelp

Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har muligens fått solgt bilen i mårra.

Har avtalt pris, og skal møte han i kristiansand i morgen.

Han har 25.000kr kontant, og resten måtte han ta lån på.

Det jeg da lurer på er da.

Han sier at han kan gi meg 25.000kr kontant.

Han viser meg lånepapirer på at det er OK.

så må jeg levere salgsmelding, og betale omregistrering. Og etter dette, da skal banken overføre resten av pengene.

Er dette normalt?

Trodde det at hvis man søkte om lån, så fikk man pengene rett på konto.

Syntes dette var en litt uvannt månte å gjøre bilhandel på.

Er også litt skummelt da vi bor begge fra hverandre, skal møtes på halvveien, og han drar av med bilen, betalt kun 25.000kr, jeg leverer salgsmelding som begyt at bilen blir hans, og jeg må betale om.reg.

noen synspunkter på dette?

Er dette trygt?

- Fredrik.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt ja.

Ene bilen jeg solgte, så kom kjøper hit og hadde med papir fra bank med en bekreftelse på at pengene ble overført når bilen var registrert på kjøper, vi gikk da på BT og omregget bilen. Men i mitt tilfelle kom kjøper og hentet bilen 1 uke etter sånn at alt var ordnet og pengene var kommt inn på konto. Men det har vel litt med avstand mellom deg og kjøper å gjøre også.

Er du i tvil så er det bare å snakke med banken til kjøper, og be de sende deg en bekreftelse på at de overfører salgssum til deg med engang de har motatt et midlertidig vognkort på ny eier. Når banken går god for det så er det trygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken skriver bare ut en bekreftelse på at han har fått innvilget lånet. Han trenger i teorien ikke ta lånet og da er du fucked. Det går vel helst bra, men banken garanterer ikke at han skriver under på lånet. Egentlig skal du omregistrere bilen på han og gi han bilen når du har fått pengene.

Det er derimot en annen metode som funker.

Be han ta med alle lånepapirer ferdig signert når han henter bilen.

Så leverer du de inn eller sender de til banken han skal låne hos selv. På denne måten vet du at han godtar lånet.

Husk også på at bilen du selger må omregistreres til samme person som låner pengene. Og ikje for eksempel foreldrene. Samme gjelder forsikringen.

Altså, bilen og forsikring og låntaker må ha samme navn. Da går det greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøperen får aldri pengene på sin konto. De blir overført direkte inn på din konto etter at omregistrering/melding om eierskifte er i orden.

Det du kan gjøre er å be om å få tlf.nr til saksbehandleren hans, så kan du selv ringe og kontrollere at alt går i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte E91`n med slike papirer. Da jeg dro til Stavanger hadde jeg skrevet ut en bekreftelse som min kunderådgiver hadde sendt meg på mail om at penger skulle overføres fra min konto til selgers konto om det ble bilkjøp. Når jeg sa at jeg skulle ha bilen, så ringte jeg banken min, og hun overførte pengene til selgers konto. Dvs, han hadde pant i bilen, slik at banken min betalte ned det som sto igjen som pant i bilen (det ble ordnet mellom min bank og banken hvor han hadde panten med hans låne.nr osv), og resten fikk han på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har finansiering via Santander. Alle lånepapirer ble underskrevet og sendt til Santander. Del 2 av vognkort ble scannet og skrevet under av selger og kjøper (oss) og sendt til Santander. Selger fikk da penger på kto samme dag vi hentet bilen. Vi tok med oss originalen for vognkort del 2 og leverte det inn på Biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den bekreftelsen dere snakker om er ikke noe sikkerhet. Det er bare en lapp som sier at vedkommende har fått innvilget lån.

Hvis banken aldri mottar signerte lånepapirer fra kjøperen, betaler de ikke ut lånet heller. Da hjelper den bekreftelsen dere snakker om veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...