nordbo Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 Jeg skulle bytte støtdempere bak på min 1998 E39 touring i dag, men ble stanset før jeg i det hele tatt var kommet i gang. Problemet er matten i bagasjerommet. I Haynes står det kort og godt "fjern matten fra gulvet i bagasjerommet". Deretter følger en beskrivelse av hvordan man skal fjerne dekslene på toppen av demperne og så videre. Imidlertid er det helt umulig å få bort innerste del av matten! Den ytterste (største) delen er det jo bare å løfte ut. Den innerste ligger over og dekker lukene (markert i blått) som jeg må ha av for å komme til toppen av demperne. Innerdelen av matten er av stiv plast med teppe limt oppå, så det er ikke bare å brette den til side akkurat. Jeg trodde først det bare var å skru løs bolten (markert i grønt på bildet), og så løfte ut matten. Det var det ikke. De to lastestropp-hengslene i bakkant (markert i rødt) holder matten/dekselet/lokket knallhardt på plass, og er ikke til å rikke. Det er bar e disse hengslene som nå holder matten nede. Nå har jeg stått i minst en halvtime og riklet og dratt i matten for å prøve om det er noe skyveklips eller annet som holder den fast, uten å lykkes. Det er helt umulig å finne noen skruer eller bolter som holder lastestropp-hengslene fast heller. Det er i så fall utrolig godt skjult. Åpenbart blir det umulig å komme til uten å fjerne denne delen av bagasjematten, ettersom halvparten av alle bolter og skruer blir utilgjengelige i forhold til å komme til med skrujern og piper. Noen som aner hvordan jeg skal få løs djevelskapen?
kabeldeigen Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/03/48/99
Alpejohn Skrevet April 29, 2012 Skrevet April 29, 2012 Hehe, der sitter to skruer nedi hver lastestropp holder, men ligger et tynt plast deksel nedi der du må vippe opp først Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
nordbo Skrevet April 29, 2012 Forfatter Skrevet April 29, 2012 Endelig ferdig. Så ikke disse svarene før jeg var ferdig. Måten jeg løste det på var bare å løfte opp bakkant av det fremste panelet så langt det lot seg gjøre, og så sette en liten lommelykt under for å forhindre at det klappet ned igjen. Dermed kom jeg til de bakerste skruene med en liten skralle med stjernebit på. Etter å ha løftet av dekselet og pakningen gikk det greit å få en pipenøkkel med forlenger ned for å løsne braketten som toppen av demperen er festet i. Det som viste seg å bli et problem, var å få ut nedre del av de gamle demperne. Nederst i demperen er det en gummiforing med et kort konisk metallrør som stikker ut på den ene siden. Dette metallrøret klemmes inn i et større hull i bærearmen når man strammer bolten som holder demperen i nedkant. de gamle demperne hadde løsnet fra gummiforingen, og metallrøret som stakk inn i bærearmen satt bom fast. Heldigvis har jeg noe hydraulisk retteverktøy liggende, så med en åpneklemme påmontert fikk jeg presset ut hylsa på den ene siden. Den andre siden var det ikke mulig å komme til, så der måtte jeg kappe av metallhylsen fra demperen med vinkelsliper. Dermed fikk jeg fjernet demperen og kunne gå løs på den gjenstridige metallhylsen med mer egnet verktøy. Fikk ut den siste også etter mye banning og svetting uten å skade hullet i bærearmen. Montering av de nye demperne gikk som en lek. Er akkurat ferdig å rydde og vaske meg, så nå er jeg klar for en liten testtur for å kjenne forskjellen. De gamle demperne var fullstendig ødelagt, og jeg kunne kjenne bakhjulene sprette bortover veien når jeg kjørte over humper og vaskebrett. De nye er bilstein sportsdempere så jeg regner med å kjenne forskjell. Skal sjekke og se om jeg finner mutterne som holder lastestropp-hengslene nå som jeg vet hvor jeg skal lete. Synd jeg ikke så dette før jeg satte i gang, det hadde gjort det mye lettere å komme til. Jeg stod ute og gjorde dette, og det var varslet regn, så jeg turde ikke vente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå