Pedi Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Dette hørtes ikke bra ut, Marius... Du har ny olje på motor, right? BESTE tipset jeg vil gi deg ang stramming av den bolten, er at du handler deg ARP-studs. Så slipper du det kødderiet du styrer med nå. Vær obs på at ikke alle bolter kjennes like ut momentmessig, noen oppleves "lette", andre "tunge". Så vik ikke bort fra momentene. Men som sagt, jeg hadde ikke likt tanken på den stramminga hvis det hadde vært min motor. Gå for ARP-studs ASAP...
Margarus Skrevet April 8, 2013 Forfatter Skrevet April 8, 2013 Med andre ord, tror du det er den ene bolten her som er problemet ? Jeg vet ikke. Syns dette er merkelig da det kommer vann i olje etter ny topp pakning og planet topp. Kan ikke være sprekk da hadde jeg hatt vann i olje før også.! Dammit dette her var ikke planen, Ja så klart ny castrol gtx olje Bare for og spør her. Er dét verdens undergang om jeg løsner toppen i rekkefølge. For så trekke den en gang til etter spec. Den har vert i gang 30min sammhenhengende kun på tomgang. Klarer ikke å se andre måter vanne kommer i kontakt med olje enn i top pakningen.
Margarus Skrevet April 8, 2013 Forfatter Skrevet April 8, 2013 Ja topp er plana. Har feilsøkt litt i dag og ser ut sm det ordner seg. Foreløbig! Viser seg at jeg har rett å slett vert redd for og dra gjengene runt på 2 av topp boltene da dem føltes så veldig mye mer slakke ut enn di andre når jeg trekkte toppen sist. I dag lot jeg følelsen ligge til side. Løyste en og en bolt i rekkefølge for så trekke dem igjenn etter spec men da dro jeg alle til det klikka i nøkkelen.. Fortsatt di 2 boltene måtte da dra vertfall en halv runde lenger en di andre før den klikka , og så 30 grader etter varmkjøring, og det føles mye ut med en kort og tung moment nøkkel. Men anyways. Jeg varmkjørte . Merka umiddelbart at olja i toppen gikk fra grå, til litt mindre grå og etter en times tid på tomgang så var nesten så blank/brun den var når den ble helt oppi, Viser vell at lekasjen er forsovidt stoppet og vanne fordamper vekk sakte men sikkert. Er egentlig veldig fornøyd med det så langt.. Gjenstår bare stille tenningen bedre og tomgangen så har jeg det. Kjølingen virker til og fungere ganske ok. Slangen blir passelig harde, ikke veldig mye. Tempen holder ser litt under halvt på måleren med full varme i varme apparat. Blir fort varme der og. Har ennda ikke blitt noe særlig lunk i oljekjøler slangene. Noen som vet om dem åpner på temp? Kansje dem kommer når jeg får kjørt litt. Alt i alt. Såg litt svart på det i dag morges men håper det går greit.
FredrikE24 Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Få helt på ny olje hvertfall! jeg hadde gjort det til tross for at olja kanskje ikke er grå lenger!
Margarus Skrevet April 8, 2013 Forfatter Skrevet April 8, 2013 Ja skal ha helt ny olje, må bare få handlet det først
Margarus Skrevet April 8, 2013 Forfatter Skrevet April 8, 2013 I dag har jeg stillt tenning etter anvisninger på auto data. Men av en eller annen grunn så føles det som den går på 5 sylindere. Både på tomgang og når jeg kjører. Noen tips hva det kan være? Jeg klarer ikke finne noen falsk luft lekasjer, I morgen skal jeg skru ut pluggene og sjekke farge på dem. Alle er nye forresten. Sjekka me tennings lampe på alle 6 plugg ledninger og den lyste på alle.. Er gammle og stive kabler som er en mulig feilkilde. Problem nr 2 er vifta mi. Samme problem som før jeg tok ut motoren. Vifta mi kommer i fra en e36, 325i. Ikke at det har så mye og si. Men den er alt for myk i plasten, Ved hard pådrag så flexer vifta så mye at den slår borti radiator. Og risken for og ødlegge den nye radiatoren min er stor. Noen tips om hvilke vifte blader som er litt stivere? Dette stammer i fra da jeg tidligere bytta fra 79modell vannpumpe med den gammle viskosen og gammle stive vifta til nyere pumpe med samme viskose som passer til nesten alt. Men da måtte jeg ha nyere vifte og.
FredrikE24 Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Den gang jeg byttet vannpumpe på min pressa jeg over gammel over på ny. Jeg ville undersøkt om senere M30 vifter er like. Jeg kan ikke si at jeg har merka noe forskjell på stivheten på min røde M90 vifte og broderns M30 vifte i hans E28. Det gikk helt fint å presse over, men det trengtes mange tonns trykk. Hydraulisk presse er helt klart et must. Det er jo mye styr å skru av en forholdsvis ny pumpe og flytte over om du ikke har kastet den gamle enda.. Så er nok enklere å finne en stivere vifte, men er en løsning dette også.
Margarus Skrevet April 8, 2013 Forfatter Skrevet April 8, 2013 Hei takk for raskt svar Jeg har den gammle orginale rød vifta mi ennda, den er stiv og funker fint. Men den passer ikke den nyd type. Viskose jeg bruker nå. Vis e28 vifter er litt stivere enn e36 vifta jeg har nå er det en mulighet. Vanskelig og se på nettet da gs , ebay og andre nettbutikker bruker mye di samme illustrasjons bilder. Ser noen har 9blad og noen er 11 blad. Må finne på noe da det funker ikke slik det er nå vertfall
Margarus Skrevet April 10, 2013 Forfatter Skrevet April 10, 2013 Nei dere dette skulle jaggu ikke bli lett ( Hadde en siste tur i går kveld med fin temp og rett farge på olja. Peile pinne viste mellom strekene, fine greier og jeg parkerte for kvelden. Starta opp i dag og rygga ut garasjen og snudde og rygga inn i garasjen igen, og for skams skyld så tok jeg en titt oppi ekspansjons tanken. Sørgelig syns. Det skal vell ikke se SLIK UT? Brun fersk tykt lag med castrol gtx oppi der. Nå viste peilepinn under strek! DAMMIT! Først vann i olje, så retrekking av topp så olje i vann. Hvordan er det mulig? Jeg begynner nå og forberede meg på nytt topp paknings bytte men har en ting og prøve igjen. Som jeg har gjort i kveld. Løsne en og en topp bolt. Ta ut. Blåse rent i hull , smøre bolt med tynt lag molyslip kobber pasta for og sikre rett moment. Så trekke hele trekke prosedyren uten varmkjøring i mellom. Gjor det i kveld, samt spylt ut av kjølesystem. Og tappet motor for olje. Blir ikke oppstart før i mårgen med ny olje. Og kjøleveske. I flere av bolt hullene blåste jeg ut en dæsj olje, men 3 av hullene kom det en god vannsprut ut. . Om jeg fortsatt skulle ha problemer da må jeg nåkk innse at det må ny topp pakning på. Liker heller ikke følelsen på at 2, 3 bolter klikker på rett moment men er ikke like stramme som di andre når jeg trekker 35 grader.
FredrikE24 Skrevet April 10, 2013 Skrevet April 10, 2013 Må man ikke til med nye strekkbolter så fort de er løsnet en gang? Blir jo litt feil å demontere, blåse og gjøre reint for så å trekke til med utstrekte bolter med samme moment som nye bolter?
kvalaracing Skrevet April 10, 2013 Skrevet April 10, 2013 Dette hørtes ikke bra ut, Marius...Du har ny olje på motor, right? BESTE tipset jeg vil gi deg ang stramming av den bolten, er at du handler deg ARP-studs. Så slipper du det kødderiet du styrer med nå. Vær obs på at ikke alle bolter kjennes like ut momentmessig, noen oppleves "lette", andre "tunge". Så vik ikke bort fra momentene. Men som sagt, jeg hadde ikke likt tanken på den stramminga hvis det hadde vært min motor. Gå for ARP-studs ASAP...
Margarus Skrevet April 10, 2013 Forfatter Skrevet April 10, 2013 Selvfølgelig er det ikke korrekt men siden jeg allerede har "problemer" her nå så var det bare for og teste egentlig før jeg eventuelt bestiller nye bolter og pakning. Er dere sikker på at topp bolter med sekskant hode er strekk bolter? Om noen sitter inne med ett sett arp bolter så send pm om det er for salg Må innrømme at det føles feil og måtte "investere" i arp bolter for at en orginal motor skal fungere. Vi får se hvordan det går i mårgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå