helland Skrevet April 28, 2013 Skrevet April 28, 2013 synd med sprekk i bunndel, håper du får den sammen igjen med m30b35 blokka ! lykke til!
Margarus Skrevet April 29, 2013 Forfatter Skrevet April 29, 2013 Jepp det passer fint så langt. Holdet på og skru over oljepumpe nå for og få midtsump på m30 blokka. Har vert opptatt med andre kjekke ting denne helgen som og hentet ny familie bil 05 e61 bmw 525d godt utstyrt . Herlig bil tur i nydelig vær over fjellet !
Margarus Skrevet April 30, 2013 Forfatter Skrevet April 30, 2013 Jeg hadde utgangs punktet tenkt og flytre over hele m90 pumpa over på m30 blokka men samtidig bruke m30 kjede drev da det er mindre diameter og gir da mer flow. M30 blokka har også kjede strammer på olje kjede. Ikke passer drevene om en annen heller da m30 drev har senter mutter med tusen spor på aksel. M90 drev er større og har 3 stk m8 bolter Da ble løsningen enkel og grei, Skru av 6 bolter på oppsugnins sil/rør og flytte over m90 langt rør over på m30 pumpa sin ,passet utmerket, Så bolte m30 pumpen tilbake i blokka si og vips der var den byggd om til midt sump og bunn pannen gikk rett på
Margarus Skrevet Mai 12, 2013 Forfatter Skrevet Mai 12, 2013 Beklager for en noe rolig tråd fra min side nå.men ikke så innteresanne updates akkurat da denne jobben har liksom blitt gjort før en side bak her, derav lite bilder og. Meen det skjer ting alikevell. Gårsdagen ble benyttet til og komplettere blokka med nytt register kjede , deksel fremme og simring deksel bak, starter , servo pumpe , dynamo , etc alt som kunne monteres under toppen med andre ord I dag morres var jeg i gang igjen. Toppen har ligge klar lenge, siden den ble tatt av. Komplett med manifoil , innsug , ledningsnett og alt som hører med. Ny orginal topp pakning ble satt på. Hengt toppen i talja og heist den forsiktig nedpå. Endelig begynner det og ligne på motor igjen! Arp bolter blir så skrudd i og smørt skive og mutter inn med tilhørende fett. Trekkt etter innstrukser fra arp. 30-60-120nm. Det gikk veldig fint. Alle bolter føltes bra og sitter nå med korrekt moment, dobbbelsjekket at alle satt med korrekt moment en stund etter og der gjor dem. Disse boltene bygger litt mer i topp. Så veivhus ventilasjon blikk plateb i toppen av topp dekselet det vil ta borti bolt nr 4 og 6 litt fett på toppen av bolten og ned med dekselet så finner en fort ut hvor man skal borre hull. Jeg borret 14 mm hull og det passte fint. Måtte så ta en pause for div selskap etc så kom igang igjen på kvelden i dag. Da kom eksos på plass. Tennings rekke , fordeler , register tannhjul og satt registeret riktig. Kjede strammer etc. Og før jeg viste ordet av det var det klart for og få opp oljetrykket. Klokka bikka 2400 og var egentlig klar for og ta kveld, men tenkte nei her skal det være lyd .vertfall ett host før jeg gir meg. Olje trykket kom raskt og virket stabilt. Sjekka oppi topp deksel. Der dryppet det fint fra olje rør. Kobla fordeler på og bensin slanger Jaggu var den bortpå med en gang:) Litt justerng blir det i morgen. Den tenner men går ikke nåkk til at den legger seg på tomgang, Jeg vet det er veeeeldig lite bensin på tanken, . Tar en en nermere sjekk i mårgen. Oppsummering er da det er vertfall livs tegn, Motor går runt uten ulyder register er vertfall ikke helt på tryne, Den får bensin og gnist. Good night.
Margarus Skrevet Juni 1, 2013 Forfatter Skrevet Juni 1, 2013 Hei og hå. E stund siden update her, Status fra sist update er at registeret var rett og motoren starta dagen etter på . Heldigvis! Har siden da vert borti litt forskjellig småtteri, dårlig kontakt , i dyse stikk. Som gjor at den gikk på 5 ei stund uten at jeg fant ut av det først. Tok ett skru jern og lytta til dysene en og en og når det ar helt stilt på dyse nr5 så viste det seg at kablene i stikket var dratt opp.. Det var en gledens dag da den kom på igjen og den gikk som den skulle! Har lenge slitt med alt for liten klaring mellom radiator vifte og radiator av en eller annen grunn? Det som skjer er at ved pådrag at vifte bladene slår i den "NYE!" Radiatoren men og lagde hull en gang. Thats it, heiv den viskose vifta ut og feilsøkte litt mer på aux el vifta jeg har forran radiatoren, Der viste det seg og være lednings brudd i mellom thermostat og rele. Så nå kjører jeg kun med den, og det går greit klarer seg fint i kø kjøring på varme dager. Den starter på 92 grader. Til e30meet og på banen skal jeg koble opp bryter for og kunne tvangs kjøre vifta. Ellrs funker oljekjøler , olje trykk , kjøling og tenning som det skal veldig fornøyd med det. Akkurat nå står bilen på bukkeri påvente av små deler. Skal skifte alle stabstag foringer. Det skal bli spennende da di gammle var ikke mer igjen av. Stramma også hjul lagre foran i dag og bytta bremse veske . Kjenner på meg nå at dette blir en kjempe tur om snart 3 uker!!
FredrikE24 Skrevet Juni 1, 2013 Skrevet Juni 1, 2013 Stramma du bort slarken helt i lagrene forran? Jeg liker selv å ha ørlitegrann med slakk på mine lager, både på BMWen og Mercedesen. På Mercedesen var det nylig byttet lager på ene siden forran. Dette var for stramt som førte til at det gikk varmt og skar seg. Jeg bare lurer, har selv fått høre fra fler andre både selvutnevnte og fagutdannede at koniske hjullagre kan fint være strammet til slik at du såvidt kan kjenne slark. Etter lagerbyttet kjenner jeg etter noe mer/mindre slakk innimellom ved å jekke opp.
Margarus Skrevet Juni 1, 2013 Forfatter Skrevet Juni 1, 2013 Nei det var ikke noe ulyd eller noe,, kjente bare litt slakk , og fikk 1 feil for ett års tid siden at det var litt slakk i hjullager, Så strammet jeg en kvart runde og litt bak så trilla det fint samt trykkte inn nytt fett på begge sider, Tenkte det var greit før banekjøringa
Margarus Skrevet Juni 9, 2013 Forfatter Skrevet Juni 9, 2013 Heisann. Her er det fryd og gammen om dagene. Bilen stater og går og blir brukt. Tempen holder seg hakker over det jeg liker (midten på temp måler) på lang tomgangs kjøring. Dette er da uten viskose vifte men med orginal temp styrt el vifte. Jeg har bestilt ny el thermostat på 90 grader. Håpér det blir litt bedre, akkurat nå har jeg koblet ledningene sammen så vifta går heletiden så lenge tenning er på. Og da ligger den stabilt rett under midten ved hard kjøring og tomgang. Er det skadelig for el vifta og gå selv om bilen blir kjørt.? Tenker på om den blir mye bremset sv luften fra grillen.? Den er vell utgangs punktet der kun til tomgang kjøring?. Anyways.. Noen pusser tre båter andre pusser tre girkuler Jeg er svak for treværk i interiøret i gamle biler. Da spesielt bmw interiør. Kom over en slitt girkule i tre som jeg lenge har hatt lyst på og syns det er riktig i ett 70 talls interiør. Her er ett par bilder av girkule restaurering. Her er pussing med fint smergel papir og ett strøk beis. Syns det ble mørkt nok. 3 strøk gyllen klar lakk skal på etterpå
Margarus Skrevet Juni 10, 2013 Forfatter Skrevet Juni 10, 2013 Lukter sommer og beis i bilen nå herlig )
Margarus Skrevet Juni 10, 2013 Forfatter Skrevet Juni 10, 2013 Haha damn.,. Nice ratt men siden eg har sorte dørtrekk med chrome lister og ingen tre lister der blir det for mye, . Men ser potensialet.
Margarus Skrevet Juni 10, 2013 Forfatter Skrevet Juni 10, 2013 Ble litt revet med i tre glansen her... Det hører kansje hjemme i en e23 Meeenne nå nermer dét seg e30meet. Jeg kommer til og liste opp litt forskjellig deler jeg er på jakt etter til min e24. Den lappen vil henge på bilen . Håper noen stikker bortom og har noe på lur eller vet om noe
Margarus Skrevet Juni 10, 2013 Forfatter Skrevet Juni 10, 2013 hei.er lenge siden jeg hadde noe prosjekt her inne så legger ut mitt ny innkjøpte gull ! det er da en 1978 e12 basert orginal 635 csi m90 3.5 motor dogleg girkasse 1gir ned diffsperre EL speil EL luke ELvinduer x4 sentral lås recaro sport skinn svart bilstein sprint dempere hadde vell i utgangs punktet ikke planer om bil akkurat nå til fruen kom over denne på finn.no for noen uker siden. da var jeg solgt. har alti drømt om 6er og til en god pris jeg fikk denne for så slo jeg til. skiltene ble levert inn i år 2000 og den har stått i tørr garasje siden den gang. den har vært ute på henger en tur for hel lakkering for 3 år siden. lakk jobben er helt ok , den er orginal polaris grå metallic farge. deler som har blitt montert på bilen i forrige eigers eie er bilstein sprint gule dempere. endel nye stag i forrstilling samt nye skiver , ventilerte fremme og bak. samt ny overhalte 4 stemplede caliptere fremme og overhalte calippere bak. den står nå på orginale 7x14 (?) bbs mahle felger. disser er skittne og slitne og skal oppshines. har hatt bilen i litt over en mnd nå og starta arbeid med en gang jeg fikk den hjem henta bilen på henger, grunnet den hadde stått så lenge. den trilla ikke så lett med en gang. hele interiør var demontert og lagret inne. starta med og sveise rust i gulv fører side mot kanal. så begge drenerings hull lokk høyre og venstre side. det var det jeg fant i gulvet. , har vært sveist endel tidligere og som ser ok ut. monterte så nye støydemping matter og monterte teppet. har fåreløbig kun ett teppe fra en nyere e24 så det passer ikke 100% da det har hull til midtkonsoll, det er det ikke på min modell. stoler og dørsider montert, alt av skinn skal bli behandlet. kommer til bake med den biten. alle vindus heiser var tørket fast og kom etter litt rikking og smøring. samme med sentral lås servo. måtte og montere ny bensin pumpe da den gammle var gåen.. og en skvett på tanken så starta den villig. men etter noen år lagring så kom lekasjene frem en etter en etter motor ble varm. har nå bytta fuel rail slanger , bensin slanger og vacum slanger. skal få bytta radiator slanger også, motoren har fått ny olje, castrol gtx og castrol på gear og diff. motoren går nå som ei kule og er skikkelig frisk. ingen tvil om alle HK og NM fungerer ennda. jeg likte ut veksling på kassen veldig. herlig aks og den drar spontant og raskt i alle gir. ingen venting på turtall her. hadde bilen ute en tur med prøve skilt 1 mai og kjørte 22mil uten ett feilslag. kjørte den så på eu kontroll dagen etter og fikk følgende feil 2: dårlig klamring av bremse rør 1:slakk hjullager 1:prøveskilt så det var ikke værst for en så gammel bil., er veldig fornøyd. etter kontroll på mandag og skiltene henter jeg da. bilen er en drøm og kjøre. tight og fin ingen understells lyder. eneste ett utløser lager som durer litt så skal byttes. og bensin lekasje fra tank over 40 liter. kan dette være det berømte lufte røret som lekker? usikker på tank opplegg på disse bilene. har ikke sett på det ennda. og ja. bilder kommer. må bare få det ut av camera og sett litt på dem først. [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå