Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg pleier alltid å ha litt fett på simringer, + att di MÅ være 100% rette.

hjullager fett funker fint, ikke så mye men bittelitt.

jeg ville hvertfall ha tatt opp ett rådelager å sett på det, om det er noe spes riper i det. når du først har det så i deler.

• Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Takk for det :) det hjelper på med tilbake meldinger :).

Denne er det servo på ja, brakketter og servopumpe skal lakkereres det og

Jaggu gøy å skru motor! :)

Skrevet

Nå har jo Marius tatt skrittet såpass langt ut at toppen toppen har fått seg en god runde, noe som er på sin plass i den gamle gode E24en.

Jeg har jo knurret innpå tråden her om å skifte styringer, uten at unge Marius har latt seg affektere av gamlingen.. Men etter litt frem og tilbake, så kom ungdommen på garasjebesøk i går kveld. Med seg hadde han en nyplanet M90-topp sammen med en samling nyslipte ventiler som gleder seg til å bli montert mot nyfreste ventilseter.

Alt i alt var dette godt å se. Og for å toppe "heile driden" så gjorde han det kloke valg (syns jeg da, hehe..) å gi han gamlefar et lite besøk.Og siden han ikke tok noen bilder selv så måtte jo jeg ta et ;)

nzet9wgac6198n01cu9n.jpg

Her ser dere Marius og Per Øivind godt igang med kosepraten, sjekk gliset!

Jeg fikk jo viljen min igjennom endelig, at Marius i det minste fikk MÅLE styringene - det er jo tross alt en gammel motor.

Men jaggumeg så var måla GODT innenfor toleransene. Et par stk som krøp opp mot yttergrensen, men de fleste hadde tilnærmet perfekte mål. Toleransegrensa er 0,8mm slakk, og den værste hans var vel 0,67mm hvis jeg ikke husker feil. Er jo suverent, og direkte fantastisk at det er så lite slitasje på en gammel kriger...

Dette betyr jo at han slipper å bytte styringer, og han kan spare de pengene til noe annet heller. Og tar jeg ikke mye feil, så er han i gang med å montere sammen toppen i kveld allerede.... Ivrig type dette, morro!

Takk for besøket, Marius! Regner med at det var verdt kjøreturen, og at det er greit at bildet jeg tok kom "på trykk" ;)

Skrevet

Helt topp den klaring målingen ivar, Takk for hyggelig garasje besøk og lån av måleur.

Og Takk for fin omtale om mitt motor prosjekt ,det varmer:)

Før jeg nå begynner og sette sammen toppen så er ett par bilder til her som "siste nytt" :)

10l23pf9dpc38vbrfacy.jpg

g1ifbtkqcewpejgngo5e.jpg

Skrevet

Fikk gjort litt i kveld også.

Oljet godt alle punkter i toppen , før jeg trykket nye ventil tettninger ned på styringen med en passende pipe.

Dytta så inn kamaksel og skrudde den fast.

Så begynte jeg og rengjøre ventil fjærer , skåler og topp til dem. Og montert alle ventilene.

Next blir da vippe arms akslinger , fjører ,clips og vippe armer.

Syns dette går fint jeg :)

1uvjj9iy76umd10ftdd7.jpg

wcu8ty71fa55m31gmsz4.jpg

rl7hkkzshnevybez1qke.jpg

Skrevet

Blir mye "detalje" bilder av topp og motor her men det er mye arbeid og tar mye tid og få dette rent og fint montert med rensket paknings flater etc.

Såå fikk gjort litt i dag og.

Fikk i kveld montert alle 4 vippe akslingr , vippe armer , skiver og fjører.

Etter alt det var på så justerte jeg ventiler.

I følge internett , div forum og autodata program sier 0,25-0,30 , jeg stillte dem inn på 0,25.

Fikk også begyntpå fordeler deksel samt bakre vann uttakk i toppen.

Som dere ser liker jeg og bruke paknings stoff tynt lag på begge sider av papir pakninger, locktight blå silikon funker bra til dette.

nw3qaatdtd5a1ljevder.jpg

3al0mgpy89xy2dnnruqq.jpg

Skrevet

Husk at det dekselet i bakkant er et lekkasjepunkt. Den ene nedre skruen skal ha en tettningsring. Jeg monterte på begge.

Skrevet

Deksel bak på på toppen ?

Mener du en o ring skal på en av skruene? Var ikke noe når jeg demonterte, eneste jeg la merke til var at alle skruene hadde vanlig skive bortsett fra en som hadde en tykk skive.?

Fortsetter med montering

Her er olje nivå bryter. Målet og sjekket og den fungerer.

vosf679rqg5mztz9x84x.jpg

Skrevet

Tenkte prøve den nye topp pakningen på blokka og se at alt stemmte med tanke på at det har vært bytta topp her tidlgere siden bilen er 78 modell og topp er 81 modell.

Her ser dere kjøle kanalene på pakningen.

gip0nhmoucvhwuo452eh.jpg

Den har ett vann hull i hvert hjørne på hver sylinder.

Men på pakningen er det kun dekket for 2 hull nede men kun ett lite hull oppe.

zz7uo9mpecjp4baee1fo.jpg

Er et noe galt her?

Så ser jeg på den gammle pakningen jeg har hatt på tidligere så er den faktisk helt lik.

Vil ikke det lille hulle være en plombering i gjennom strømmning mot at man hadde 4 matchende hull slik det er i blokka og toppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...