Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok det var da godt, redd jeg hadde fått feil pakning n.

Skulle til og montere i kveld men drøya det litt da jeg såg dette.

Da får vi ta det i morgen :)

Takk for hjelpen

• Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

I dag før jeg kjørte på jobb fikk jeg tatt en økt til i garasjen.

Har hatt det som en milepæl og få toppen på og trekke den så det er liksom ferdig så jeg kan få fortsette montering runt,

Syns det er så mange forsjellige måter og trekke disse m30 toppene på.

Noen bruker flere steg nm. Noen grader etc.

Jeg velger og bruke fremgangs måten som står i data programmet auto data.

Først 20nm , så 40 , vent 15min så 60 nm , varmkjør i 25min så 30grader.

Jeg trakk til 60 i dag så må resten taes senere..

Så fikk jeg montert thermostat deksel/hus med nye pakninger.

Fikk presset inn fremre simring i register deksel.

Nå venter jeg på kjede strammere og skinner , thurster lager frost plugger , oljerør til kam, 1.5mm shims skive til bakre simring så den får ny anleggs flate, takk for tips pedi :)

Ellrs fikk jeg tak i brukt oljekjøler i fra en 735. Den hadde litt annen utforming på olje nippel så jeg skal til hydroscand eller tess og få presst nye slanger, tar med meg di gammle orginle så jeg får brukt røra igjen men den ene blir litt custom lengde pga 735 kjøleren. Det går fint :), skal bli kjekt og få oljekjøler igang igjen, har ikke hatt det på denne motor før jeg,

Hva er moment på banjo boltene til oljerør og skal det locktight på gjengene der?

Er det noe spesielt moment på kam drev?

Her er noen bilder av ny lakka blokk med topp :)

pltw1fcf3hz67g5m71kl.jpg

3diayd65btsxdaba1nwi.jpg

2t9hb8dbzv2x5ntqv10m.jpg

4vp9nidrbbh397fkh9ws.jpg

Skrevet

Fikk gjort litti garasjen i dag og.

Fikk trilla bilen ut og starta rengjøring i motor rom.fant ut at jeg lar det stå i år.

Da det er litt sandblåsing og rust i batteri kasse etc som må taes og det krever lakkering etterpå. Så motorrom blir tatt etter denne sesong. Prioriterer som sagt motor og treff i sommer. Men nok om det.

Motoren blir mer og mer komplett .

Fikk endelig pakken fra walloth nesch med div deler jeg trengte for og komme videre.

Nå nye simringer montert i register deksel det er ikke montert ennda da register må settes opp og jeg venter på den ene kjede skinnen som kommer fra bavaria om ett par dager håper jeg,

Den store simringen er montert i bakkant av veiv, her bestillte jeg ett orginalt shims 1.5mm som flytter simringen litt ut så den får ny anleggs flate og slite på. Takk for tips her pedi :)

Svinghjul/startkrans er montert og trekkt.

Rengjort innsug manifoil og montert.

Ny clutch plate , trykkplate er montent.

Thurster lager med ny skive og filt pakning

Oljerør til kam med nye banjobolter og skiver montert med locktight :)

Eksos manifol med nye studbolter og kobber mutter

Nye slanger til motoren er også kommet, samt ny hardy kobling

Nye frost plugger satt inn med locktight blå silikon og så dunket inn med passende pipe. Håper dem holder seg tette :)

Det som gjenstår nå er gråvt sett.

Montere bananer , gassspjell / plenum kammer ,lmm

Register deksel fremme , da kan jeg også montere fordeler deksel og forderel, toppen er nå trekt med 60nm og skal varmkjøres i ca 30 min på tomgang før den skal trekkes 30grader til ifølge autodata sin trekke tabell.

Og da dynamo og servo braketter etc. Og DA nermer det seg heising av motor ned igjen!

Her er noen bilder fra dagens.

61d8uflz0jie3zrotd46.jpg

xdogqbm7b3gdi3staeu7.jpg

0jn2d1n7vq2zhn6whtfm.jpg

osyqyv5djelh7to37yd7.jpg

xdogqbm7b3gdi3staeu7.jpg

Skrevet

Jeg fortsetter og legge ut bilder av monteringen for di som syns slikt er innteresant :)

Fikk montert innsug bananer og plenum idag. Samt den dingsen som henger under innsug der det går slanger fra plenum (vacum) og vannslanger går innom. Det er 2 temp sensorer der. Noen som vet fungsjonen til den enheten? Den er vertfall renset og montert nå.

rqspq59c8ycs0zv9my6n.jpg

Litt nye slanger er også kommet på plass.

0wavd5em9g93qe02pw6s.jpg

Blir mye bilder av motor og slikt i det siste,

Her er ett bilde av bilen i dagslys. Det har den ikke sitt på lenge. Hadde den ute en tur for og vaske motorrom.

rss1048uktnbd0sm1sh6.jpg

Skrevet

I kveld fikk jeg montert register og satt det rett. Motor tørna fint mange runder uten og stoppe. Det er jo bra :)

Fikk montert register deksel. Kjede strammer.. Fordeler , bunnpanne , toppdeksel og litt flere slanger , samt ledningsnettet er montert og toppdeksel.

Skulle montere gass spjeld før jeg tok kveld men har rota vell pakningen til det så fant ikke den!

Nå blir det en pause fra garasjen i påsken

Etter på må jeg handle litt slange klemmmer jeg mangler og litt bensin slanger jeg skal bytte til kaldstart dyse , btr etc :)

Skrevet

Tja da er påsken over og det var godt med noen garasje timer nå.

Nå er motoren ferdig montert, gjenstår kun og heise den av motor stativet , montere clutch , trykkplate , utløser lager og så girkasse. Må bytte olje på den først.

Da er den klar for og heises oppi bilen, til helga kansje? :)

En ting jeg lurer på.

Nå har jeg hatt fordeler og slikt av. Den er satt rett vei på igjen men må dette måles inn med måle lampe, eller er det en eller annen standard instilling slik at jeg vertfall får start ?

Har ett håp om en problem fri tomgang i 25 minutter slik at jeg vertfall kan få trekkt toppen ferdig,!

:)

Skrevet

Har du løsna fordeleren fra selve registerdekslet?

I såfall er det vel bare å stille den så rotoren peker mot sylinder 1 ca, med motoren i øvre dødpunkt.

Lar du være å stramme den skikkelig kan du grovjustere ved å vri på den etter du har starta motoren, du hører fort hvor den trives best. Men du må finjustere med tenningslampa når du kommer så langt, ja!

Skrevet

Gledes dag i dag.

Det er det jo altid med alt som blir gjort i garasjen :)

Starta dagen med og klargjøre mellomaksel og terse av gammelt oppheng lager og montere nytt.

Montere opp oljekjøler og nypresste olje slanger.

Montere ny hardy kobling og bytte olje på girkasse.

Fikk hjelp i dag og vi brukte kjetting talje og fikk heist motor med gear på nedi bilen . Ikke mange millimeter og gå på der men det går.

Nå er den boltet fast med nye motor fester , nye girkasse fester :).

Det som gjenstår nå er montere ferdig eksos, samt montere ledningsnett til tenning , koble slanger og kjøling.

Og ønsk meg lykke til med oppstart på min første topp / register overhaling :)

Skrevet

Morro og se at denne får kjærligheten den fortjener! Godt å se at alt blir nøye gjennomgått i toppen! Har planer om å gå over min egen topp selv da jeg mistenker dårlige ventiltetninger! Hva var delenummer på ventiltetningene du har brukt? Jeg vet ikke eksakt årsmodell på motoren i bilen min da den kom fra en E12 en gang i tiden, er en M90 motor, dog B28 og en karmann bygget bil fra 76 med en rotete historikk. Jeg ser at det er brukt to forskjellige typer tetninger rundt 1980.

Skrevet

Stemmer det . Men som det ble skrevet lenger bak her i tråden så passer di gammle og nye tettningene om en annen. Har ikke dele nr her, di fulgte med ett komplett paknings kit til motor og det ble bestilt til 78modell.

Du kan jo ta kontakt med bavaria og spør om hva tid det byttet ble gjort?

Skrevet

Yes motor starter og går.....Men.

Her trengs det hjelp i fra ekspertisen før jeg begynner og demontere noe som helst.

Vi vridde om nøkkel i dag. Kinnet opp oljetrykk. Tok litt tid men kom til slutt, (tomt oljefilterhus)

Kobla på coil og kjørte på. Nei det var pinne dødt. Ikke ett host.

Etter litt tenking så var fordeleren endel feil vei. Snudde rotoren 2 hakk og der starta den jaggu og gikk etter forholdene tåle greit.

Jevnt og fint og ikke blir den varm heller.

Varme i varme apparat og tempen på midten etter ca 15 min tomgang.ok

Nå fikk den stå på tomgang vel 30 minutter før jeg stoppa den og fikk etter trekkt di resterende 35 grader en runde på toppen.

Registrerte noe antydning til vann i motorolja rett før jeg skulle trekke men tenkte det er normalt nå som topp pakning ikkke er 100% tight.

Neida. Etter jeg strammet opp starta og etter en stund var olja blitt mer grå med påfølgende svak motor tikking i topp!!.

Hva fa... Hva kan være galt her?

Jeg merket at alle topp bolter var like tighte uten om en.

Den helt bakerst mot oljetrykks giver. Den motte jeg dra 2 x 35 grader før den ble skikkelig stram som di andre, men det var ikke nåkk kjente jeg men våget ikke dra mer viss det er dårlig gjenger i blokka.? Kan dette ha noe me saken og gjør?

Litt usikker men alle 14 topp bolter er 100% identiske.? Ikke noe forskjell fra en til en annen , der hvor oljekanal går til topp etc?

Håper noen har tips her for dette var kjipt...

Positivet er den starter lett og register stemmte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...