Julian Sommer Skrevet Mai 6, 2012 Share Skrevet Mai 6, 2012 Edit: Da ble denne solgt i dag, 9. Oktober. Det var et trist syn å se den rulle avgårde uten meg.. Jeg har nå bestemt meg for å gå til anskaffelse av en E34 525ix touring. Denne blir kjøpt med automatgir og bygd om til manuell. Kjøper da bil av mamma, så fort hun har fått den eu-godkjent. Kommer til å savne TDS'en, og spesielt forbruket på den er jeg redd for.. Håper dere vil følge like ivrig med videre i ny tråd, så fort ny bil står på gårdsplassen Av planer hittil kan lakkering, senk, felger, fangere og skjørt, interiør, osv nevnes. Dette er ting som vil bli spredd over vinteren, for å få den fin til neste sommer. Først må jeg jo få den fullt kjørbar (les: bygge om til manuelt gir) Utrolig spent da jeg aldri har hatt ix før. Her er min 525 TDS Touring Litt historikk: Bilen ble født 22. Mars 1993 og kjøpt av en tysk BMW-mekaniker. Han var lykkelig eier av denne bilen i 4 år, før den ble solgt til Norge. Her i Norge har bilen gått som pendler -og feriebil av far og voksen sønn frem til jeg kjøpte den. Av originalt utstyr kan sportunderstell med nivåregulering, shadowline, dobbel elektrisk takluke og manuelt gir nevnes. Lakken er brilliantrot 308, en farge som ser bra ut kombinert med shadowline. Bilen fremstår som meget godt vedlikeholdt og har aldri vært røyka i. Alt av servicer/reparasjoner/småfiks er gjort på merkeverksted eller hos BMW-spesialist. Utrolig tight og god bil å kjøre. Planer: KW var.1 coilovers Sorte Hella DE og blinklys Sort sportsskinn (update: standard sort skinn montert, sportsstoler ØK) El-vinduer foran M5 optikk rundt om (update: kanalskjørt montert) Målet mitt: Slik ser den ut idag, 20. august 2012: Slik så den ut da jeg henta den: Motorvask: Av med takstativet: Inn med lysegrått skinn: På med original frontfanger og 19": På med kanalskjørt og leppe, pluss lakkrens/polish: Inn med ny cd-spiller: Av igjen med 19" felger og på med Rondell d58: Teste carbon-filmen til Biltema: Av igjen med litt av leppe: Photoshoot med Volvo: To stolte bileiere: På med xenon-lys: Inn med selvbygd basskasse med DD2515: Ut igjen med lysegrått skinn og inn med sort skinn: Håper dere liker den slik den har blitt og slik den blir, kom med innspill Julian Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Mai 6, 2012 Share Skrevet Mai 6, 2012 Gratulerer med skikkelig bil. Det er godt å se at riktig drivstoff blir valgt. Forøvrig ser bilen hel og fin ut, hva slags frontfanger er det? Aldri sett før Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2012 Ja, aldri hatt diesel før, men denne er jo virkelig morsom å kjøre. Hvertfall når jeg får chippa den eller lignende. Noen tips for å få bedre ytelse? Kan jo chippe den til 171hk og 330nM, men er kanskje noen bedre måter til samme pris? Aerodynamic frontspoiler på den originale fangeren Usikker på om det er AC Schnitzer eller BMW som produserer disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 7, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2012 I stedet for å tulle med elektronikk og gjøre uoriginale modifikasjoner med bilen, bygger jeg nå om setene mine fra elektriske til manuelle. Her er førersetet som jeg har tatt hittil (møkkete på bildene): Påbegynt demontering av seter: Ferdig demontert stoffsete: Sittepute monteres: Sittepute montert: Armlene montert: Ryggpute og nakkestøtte montert: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 Ja, aldri hatt diesel før, men denne er jo virkelig morsom å kjøre. Hvertfall når jeg får chippa den eller lignende. Noen tips for å få bedre ytelse?Kan jo chippe den til 171hk og 330nM, men er kanskje noen bedre måter til samme pris? Aerodynamic frontspoiler på den originale fangeren Usikker på om det er AC Schnitzer eller BMW som produserer disse. Jepp, det finnes bedre måter. Du kan enten gå for husmorstrim via en evry-mod eller en grom chip, sistnevnte kan du få bygget hos TRF-racing, det gjorde jeg. 200hk bør gå greit : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 7, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2012 Har snakka med TRF. Der var det snakk om for omprogramering, i tillegg til at jeg måtte ha større cooler, eksos og boostcontroller for å oppnå 186hk og 350nm. Jeg syntes det var i dyreste laget, men det er samtidig det tilbudet jeg har fått som gir mest effektøkning. Men er det så strøypt på disse at jeg MÅ ha større eksos og cooler for å få en slik effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 Hei Custom, pen bil Som det står i pm, om du lurer på noe er det bare å spørre. Nei du må ikke det, men vi driver butikk, og om du tar steg 2 oppsettet, lemper på biltralle med bil, kjører bømlafjordtunnellen (eller andre lange tunge bakker)med flat fjøl, så garanterer ikke vi at det ikke blir varmt. Derfor legger vi ved dette, det er spesielt aktuelt på e39 tds som er verdens dårligste ic løsning. Så vi anbefaler at du fjerner katalysator for eksempel, den har fort stått der i 20år og kan by på litt motstand. Enkel å fjerne er den og. Forøvrig bremsa en "mild steg 2" bil (ikke fult like mye stoff) 191hk, så du får minst det som blir lovd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 Jeg kan i hvertfall si at bilen min blei NATT OG DAG med TRF-oppsett. På snøen var det nesten ikke moro, for den spant før den omtrent fikk ladetrykk på alle gira:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 7, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2012 Takk for oppmuntrende svar, TRF og Turbodiesel Da trenger jeg egentlig ikke vurdere eller lure lenger. Da sparer jeg til programmering hos TRF Bilen blir ikke brukt hardt, men vil ha litt mere drag i motbakke først og fremst. Bor litt oppi lia. Også er det jo litt forskjell fra en lettere trimmet 525i til en original 525tds, så savner litt der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2012 Har fått shinet bilen litt mere både utvendig og innvendig i dag. Vurderer bred-front, hva syns folket? Kommer flere bilder i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2012 Kjøpte og monterte noen litt finere sommerhjul i dag 8,5 / 9,5x19" (skal ta bedre bilder, måtte bare ta et i mørket): Også har jeg lyst til å senke den omtrent slik: Blir Supersport senk med dempere på denne. Så får jeg se hvordan høyden blir. Hadde det på min forrige 525 sedan. Den ble ikke særlig lav med 19", men den ble hvertfall like høy foran og bak. Har jeg kort eller lang "tapp" på demperne mine? Må vite dette for å bestille senk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Mai 17, 2012 Share Skrevet Mai 17, 2012 Syns det ser bra ut:) Litt mer senk nå så har du en meget bra e34! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2012 Takk Ja, skal få på Supersport og håpe på at det hjelper på en del. Skal også bytte til smalere fremdekk (er 255 dekk på 8,5" felg), så her blir det 225 dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Mai 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2012 Knipsa litt med HTCen i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Juni 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2012 Tok litt flere bilder med mobilen i dag. Fant ut at jeg skulle lakkere kanalene mine sorte igjen, siden lakken hadde flasset av dem. Har M5 skjørt (og bakfanger) som skal på så fort jeg får lakkert litt. Et bilde tatt før lakkeringa: Og slik ble den, nypolert og med nylakka kanaler. Bytta også dempere bak for et par dager siden, da servo-olja spruta ut av ene bakdemperen. Gikk for Supersport dempere, for å ikke subbe. Men den subber fortsatt, med originale fjærer! Hvordan blir det da med Supersport fjærer? Må jo senke bak også, hvis jeg skal få det godkjent. Og da blir det jo å gå for et Supersport senkesett med dempere. Vil det hjelpe med f.eks "bump-stop" fra GS? Eller andre forslag? Avlivet en grevling som hadde det fryktelig travelt med å komme seg over veien her om dagen, så har fjerna tåkelysene da det ene sprakk. Det var også eneste skaden bilen fikk, og grevlingen rakk nok heller ikke å få vondt. Teller kronestykker om dagen for å få råd til TRF-chip og senk. Noen som har et par 19" dekk? Helst 215 eller 225/35. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå