Gå til innhold

Min E34 touring: Solgt!

Anbefalte innlegg

Mye folk som ikke har peiling på hva dem prater om ser jeg. Om kappa fjærer er farlig eller ikke kommer jo helt an på bilen det da. På biler med få runder er det jo ikke ideelt fordi du tar ut en del spenn av fjærene. På Mercedes kan du dele fjærene i to, fortsatt må man lirke ut fjæra når den er jekket helt opp. Og dette med at de kan sprette ut osv, det kommer jo helt an på hvordan du bruker bilen. Jeg kjenner til to tilfeller der originale senkefjærer har spretta ut, og MANGE tilfeller der originale fjærer har knekt og at bilen på den måten har falt nedpå. Er ikke mer enn to år siden at den Peugeot knela på denne måten oppe i bygda her.

Så lenge man har spenn igjen, har gode(gjerne kortere) dempere, og fjærene ikke er rustne, og man kontrollerer at de faller riktig på plass, så er det bedre enn originalt, hvertfall på gamle biler med båtfjæring originalt som gamle 5-serier og 7-serier, MB osv har. Helt enig med Custom i at det er totalt meningsløst å bruke 15 000 på noe man ikke får godkjent, da er det hodet det er noe galt med, etter min mening.

Bruk heller penga på fornuftige ting som motor/lakk o.l, i stedet for å kaste de bort på coilovere som er bortkasta med mindre man får det godkjent eller skal bruke bilen som ren banebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 321
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slik jeg har tenkt også, NB Custom. Var ikke så ille de som RS-Heggem fant da. Etter depositumet er betalt tilbake fra streetdesign har jeg godkjente coilovers til 9000,-. Men det er fortsatt fryktelig mye penger for enkelte. Med mindre jeg kan sende inn fjærbein på forskudd, må jeg jo fortsatt ut med 15000,- i utgangspunktet. Jeg har nye Supersport dempere, og fjærene var så gode som nye da de ble kappet. Alt er riktig på plass og bilen er 100 ganger bedre å kjøre enn den var! Og jeg har fjernet to runder, ikke 3 og 4 som mange gjør (ettersom hva slags bil det er, men dog). Hadde jeg hatt e36 så hadde jeg kjøpt godkjente supersport coilovers til 4500,-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke hva DU mener er farlig og ikke når det er et fastsatt regelverk som kan rævkjøre deg noe alvorlig om du havner i en ulykke eller blir kontrollert langs veien... Ikke for å være vanskelig, altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du berike oss med din visdom, og fortelle oss hvordan man ikke får godkjent den senken jeg la ut f.eks.

Bare å prøve, om det går er jo det jo ingenting som er bedre enn det :)

Husker ikke hvem det var, men en med e34 her på forumet prøvde jo å få godkjent fk coilovers MED tüv-papirer, men SSV anerkjente ikke de tyske papirene eller noe i den duren.

Det regelverket du nevner 316 gjelder akkurat like mye for coilovere som ikke er godkjent i vognkortet. Da vil bilen fremstå som i "dårlig teknisk stand" som SSV opererer med som argumentasjon i sine rapporter. :wink: Men for all del, folk får bruke pengene på akkurat det dem vil. Jeg synes i hvertfall det er patetisk å se bil som ser sliten og stygg ut, og som det eneste er helt på er fjærbeina. FFF = Forfengelighet før funksjon :P Spretter ei fjær ut er det veien som er farlig eller så er de ikke satt riktig på plass, har ingenting med fjærene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 316, husk hvor mange som kjører med coilovers som ikke er godkjent eller godkjennbare i det hele tatt.. Ingen som sier noe til de noen gang, alle synes bare det er ubergromt med coilovers uansett faen :P Og ikke kom og si at man kjøper coilovers for å senke f.eks 65mm hvis det er max tillatt. De pleier å være skrudd i bunnen, hjelpefjærer blir fjernet, ting blir kappet av og kortet inn, osv. Det er så ulovlig som det kan få blitt uansett, selvom de har fått det godkjent i vognkortet en gang i tiden med moderat senk. Men så fort noen har kappa vekk ei runde eller to av ei original fjær som er 40cm lang, da er det fy fy med en gang.

Edit: Der var du ute før meg NB Custom, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ikke coiloverne er godkjente, så er det stor sjans for at de i alle fall tryggere enn kappa fjærer! Det som var mitt poeng.. Ja, det er mange biler som sikkert kan halvere fjærene rundt om og ikke ha løse fjærer når man jekker opp osv, men det betyr ikke at det er trygt fordi. Man får jo ikke samsvar mellom spenn på fjær og vandring på dempere... Om det i hele tatt er igjen spenn da, og ikke bare dempere som tar opp støtet slik at bilen hopper opp og ned en halvtime etter at du passerte dumpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For forsikringsselskapet blir det akkurat det samme.. Siden det ble nevnt tidligere. Jeg skjønner poenget altså, for all del! Men dere må være enige at det er galskap å måtte betale 10'000,- for å få tüv-godkjent senka bilen sin 65mm når et tüv-godkjent 55mm senkesett med dempere koster 3000,-. Om jeg så bruker så mye penger på det, så er det ikke for å kjøre med 65mm senk som er lovlig, men for å kunne justere til den høyden jeg selv vil ha. Og da er det jo både uforsvarlig og ulovlig å kjøre med igjen. Selvom, som det ble nevnt lenger opp, at folk har et annet syn på det. Folk blir jo helt kåte så fort noen sier coilovers. Og jeg har lyst på det selv, men ikke til den prisen når det fortsatt ikke er lovlig med den senken jeg ønsker.. Da kjører jeg heller pent med kappa fjærer inntil videre hvertfall. Bilen er akkurat passe stiv, alt er i spenn og sitter perfekt på plass. Akkurat som den hadde gjort med senkefjærer som hadde senka like mye. Ellers hadde jeg selvfølgelig ikke tatt sjansen på det :) Jeg er selv i mot kapping av fjærer som sagt tidligere. Men måtte få justert litt uten å gi 15000,- for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! :D Akkurat slik jeg vil ha min ;) Men ikke prøv å si at den senken der er lovlig heller :P Men som dere har skjønt så driter jeg (som de aller fleste andre) i det, bare det ser bra ut ;) Og det gjør det så definitivt. Hvis jeg hadde prøvd å få den SÅ lav med kapping, ja da hadde det nok vært livsfarlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet, var det samme som RS-Heggem linka til :) Men den høyden der er ikke lovlig uansett ;) Også er det det settet der som koster 9000 etter du har fått tilbake depositum på 6000,-.. :P Dyrt som faen, og ulovlig hvis det skal være noe vits. Men jeg kommer til å skaffe det, så jeg kan kjøre med bedre samvittighet. Da kan jeg hvertfall få NOE skrevet i vognkortet, selvom det ikke kommer til å stemme med den aktuelle justeringen... Men da kan jeg hvertfall skru den opp litt på vinteren og variere litt når jeg føler for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...