visningsnavn1337 Skrevet Mai 8, 2012 Skrevet Mai 8, 2012 Hei! Syns M52B20(TU..? How do I know?) motoren er litt slapp på en 520i Touring - så har ønsket meg mer futt i denne. 150hk merkes ikke mye på den vekta, og usikker hvor mye motoren min egentlig yter.. I alle fall ser jeg tuning av den er totalt unødvendig, og innser motorbytte som en mulighet. Det jeg lurer på er jo alt dette M52B25 vs M50B25 vs M54B25 vs M52B28 (osv?) Det jeg ønsker er driftssikkerhet og drivstofforbruk - i første omgang ikke tenkt på tuning - men godt mulig jeg ønsker å hvertfall presse ut noe mer. Dermed går vel M-motorer og 3l+ ut av sjiktet. M52B28 har jeg hørt en dårligere motor enn M52B25 ("2.3"/170hk..) Hva vil dere anbefale og hvorfor? Kjempefint om noen faktisk har prøvd dette At byttingen er plug and play er nesten et must. Vanos/ikke vanos? (Tenker å kjøpe forsterka MrVanos egentlig) Syns 170 hk er litt lite, når jeg allerede har 150? Men 55 mer Nm kan jo utgjøre en forskjell.. Tanken om å også oppgradere til automat-diff (skal ha manuellgir) for lavere turtall = bedre forbruk er og oppe til vurdering - idé? Har googlet og søkt ihjel Bimmers, men her er det mange som sier mye. Så jeg vil ha klare svar HVILKEN som er mest anbefalt og hvorfor
bmw-520i Skrevet Mai 8, 2012 Skrevet Mai 8, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34772293 trenger vel ikke og si mer ^^
ls44mm Skrevet Mai 8, 2012 Skrevet Mai 8, 2012 Hei... Vet ikke hvor jeg skal begynne, men kan ta par ting kort... For det første: 2.5 liter kommer ikke til å gjøre under for bilen din kontra jobben. Vi snakker om å pelle ut motor, sette inn en ny. Hvorfor ikke sette inn størst mulig når du først er i gang? Har du tenkt på kasse bytte også`? Vet ikke hvordan det er på preface modeller, men det er vell hjernebytte, større radiator osv osv bytte. Må innrømme at jeg har ikke satt meg så stort i det. At 2.8 litere er dårlig motor? Tja, hvorfor det egentlig? Bekjent av meg eier en m52b28 med automat og den gikk like godt etter 200 som min 530 grunnen han har sedan og jeg har touring. Og motoren hans har det fint den, han er flink med service og passer på den nøye, så den høres helt fin og føles tight. Og hvorfor går 3 literen ut av vindue? Hvorfor tror du at den bruker mere på penkjøring en 2 literen din? Jeg kan si at jeg ligger på 0.9 opp til 1.2 avhengi av kjøremåte. Og ja, kanskje det høres mye ut, men det skjer ihvertfall noe når jeg gir flatt gjern. Husk, at større motor trenger ikke å jobbe like hard som en mindre motor. Husk at du har ESS tuning her i norge også. Hvis du kommer over en brukt presse kit så hjelper den på å hente ut mere hk for en "billig" penge forsåvidt. Og forresten, 55nm på 1700 kg? Jo a, det utgjør litt forskjell, men ja... Du skjønner hvor jeg skal hend. Og til slutt og sist, du vil at bilen skal gå bedre, men sammtidig bruke minst mulig suppe. Vell, mere ponny kommer til å kreve mere suppe, ihvertfall når du pisker de. Sånn er det bare. Klart man har stor forskjell på motorer som er "da" tid og "nå" tid mtp forbruk, men når jeg leker med 3 liter`n så bruker den bensin. Det kommer 2.5 og 2.8 til å gjøre. Det gjør forsåvidt din 2 liter å den, men med 3 liter for du ihvertfall litt igjen for det da! Hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt tid på å polere bilen din og legge den ut på finn.no for så handle en e39 som er facelifta med MINST 2.5 liter og slengt en presse på den. Da har du en bil som går greit og du har fin utganspunkt. Hvis du er forsatt beskymet for bensinforbuket, kjøp deg en prius!
visningsnavn1337 Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Skrevet Mai 8, 2012 Takk for godt svar 3-litern vil vel i alle fall by på andre oppgraderinger som du snakket om. I følge hva jeg har sett overalt skal andre M52 være plug&play til bilen min. 3litern koster vel utrolig mye mer i innkjøp - og jeg hadde egentlig regnet med ganske ille forbruk..? Derfor jeg anså den noe ute av sjiktet. Men du har gode poenger, der! Kassa skal visstnok også holde for M52B25, greia er vel at mye mer må vel byttes for 3 liter.. F.eks. ventilerte bremser bak.. Nei, vet ikke hvorfor 2.8'n skulle vært det - leiter etter noe håndfast ut av ryktene bare Snakker her IKKE om å ha 400 hester og 0.4 på mila. Jeg vil ha grei kraft, og ikke-M3 drivstofforbruk. Ikke noe 1.2-1.8 på mila, typ. Du har nok poeng i det med å selge, er bare at jeg taper så utrolig mye penger på den Den selges for 35k slik den er nå. Og så trist å få den 100% og så bare selge den med STORT tap. (les: ca 30 000 på et halvår?)
visningsnavn1337 Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Skrevet Mai 8, 2012 Må innrømme at om jeg selger er jeg veldig interessert i dieseltuning.. 400 Nm og 0.4-0.6 på mila er MANN!
bcrazy Skrevet Mai 8, 2012 Skrevet Mai 8, 2012 Enig at motorbytte er løsningen. Har du 97 52O er det singel vanos. M52B20. Bytt o-ring på vanos og du vil få merkbart bedre bunndrag. Men 520 vil uansett føles slapp i bunn. Du bør og tenke på at du heller aldri vil få igjen kostnadene ved et motorbytte når du skal selge bilen. Behold den som den er eller selg og kjøp noe som originalt har stor motor.
Alpejohn Skrevet Mai 8, 2012 Skrevet Mai 8, 2012 Må innrømme at om jeg selger er jeg veldig interessert i dieseltuning.. 400 Nm og 0.4-0.6 på mila er MANN! Da må du vertfall opp på E60 motorene for og få så lavt forbruk.. Min bruker 0.85 til vanlig, om jeg kjører super fint klarer jeg så vidt under 0.8. Langkjøring har jeg kjørt så vidt under 0.6
bjalle Skrevet Mai 8, 2012 Skrevet Mai 8, 2012 Lever bilen din til en bilpleier for total oppshining og selg den,skal du kjøpe brukt motor og girkasse med nogenlunde standard som er overhalt vil det koste mer enn verditapet på bilen din,kjøp billig brukt motor og du blir nesten garantert lurt tør jeg påstå.
visningsnavn1337 Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Skrevet Mai 8, 2012 Takk for svar Da får jeg går for det! Da regner jeg med det blir dieseltuning på nybil Blir vel kanskje (banneord) audi/vag, og kanskje se om man kan finne seg et E30 prosjekt ;D Tusen takk for gode tips Forøvrig leverer jeg ikke bilen hos bilpleie, nesten alle av de er ubrukelige og bruker skitne svamper og bare riper opp lakken.. Godt arbeid må man nesten gjøre selv Vaskehånd ftw! Problemet er alt sånn småfix, som ABS-sensor osv. Som har irra seg TOTALT fast i hullet, så den knakk.. Blir moro å se hvordan dette skal gå. Forøvrig, 38 000,- om dere vet noen som er interessert ;D Post av den på bimmers!
bcrazy Skrevet Mai 9, 2012 Skrevet Mai 9, 2012 Du må og huske på at det ikke gir så mye mening å sammenligne nm bensin vs nm diesel uten også å ta hensyn til girutvekslinger. 400nm høres ekstremt ut, men har du en bensinmotor med ca 300nm så vil du ha omtrent like mye nm på hjula som dieselen med mer moment på motor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå