Gå til innhold

E39 M52TÜB25 med fuskeproblem. P0340. Kamsensor innsug?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Sliter litt med E39n min. Den fusker på lavt turtall og "nestenstopper" ved brått gasspådrag. Det begynte med startproblemer, kunne kinne og kinne uten å få start. Så byttet jeg tennplugger, måtte ty til Brisk sine plugger da jeg ikke hadde fått mine nye bestilte Bosch plugger til bilen enda. Startproblemene ble borte når pluggene ble byttet, men fusking på lavt turtall og nestenstoppingen ble ikke bedre. Skal bytte til Bosch-pluggene ved første anledning.

Det skal nevnes at bilen er LPG-konvertert og går som en klokke på LPG. Det er kun på bensindrift den oppfører seg som nevnt over. Jeg har hatt bilen inne hos min lokale forhandler for diagnose, og får ingen feilkoder. Ikke en eneste. BMW-dealern sier at M52TÜB25 er forferdelig sær på tennplugger; har det virkelig SÅ mye å si?

Noen som har peil?

• 1 month later...
Skrevet

Litt feilsøking i dag, etter den nektet plent å starte i morges.. Fant ut følgende:

- Motoren starter på startgass, altså konkluderer jeg med at jeg har gnist. Dette utelukker kam- og veivakselsensor da disse forstyrrer tenningen ved feil.

- Jeg hører ikke bensinpumpa svive, selv om jeg har tatt av baksete og lydisolasjonsmatter. Mistenker derfor lite bensintrykk da motoren gir antydning til å fyre men stopper igjen etter 2 sekunder.

- Skiftet tennplugger til Bosch, men ingen forandring i symptomer.

- Det lukter bra med bensin når den har svivet en stund, men mistenker som sagt for lavt bensintrykk til at den vil gå noe særlig lenge.

- Det klikker godt i bensinpumpereléet når tenningen slås på, men ingen bensinpumpelyd. Noe knatring høres fra baksetet i det tenningen skrues på, men ingen tydelig summelyd.

- Alle sikringer i bakre sikringsboks er i orden.

Kommentarer anyone?? ;)

Skrevet

Symptomene tyder på kamsensor..har hatt samme problem på M52TU motoren, ved defekt kamsensor. Da funket den litt avogtil.

Skrevet
Symptomene tyder på kamsensor..har hatt samme problem på M52TU motoren, ved defekt kamsensor. Da funket den litt avogtil.

Takk for svar! :) Kan kamsensoren være defekt uten at den gir feilmelding? Har lest av feilmeldingsbanken og det ligger ingen feilmeldinger der. Og kuttes spenningen til bensinpumpa ved kamsensorfeil?

Jeg hater å være usikker på feil, for det blir så dyrt ofte... :lol:

Skrevet

...og der var go'bilen i gang igjen! :D

Kan ikke få rost Bil1Din nok; betalte 950 kr ink.frakt for en brukt bensinpumpe, ferdig levert rett i hendene på meg på jobb. Og de tidligere nevnte startproblemene er nå helt borte, gassresponsen er også til en viss grad tilbake.

• 2 weeks later...
Skrevet

Var ikke løst allikevel denne. Men har litt mer tro på at kamsensoren faktisk er defekt nå. I går startet jeg den da den var varm og hadde stått bare ca 10 min med motoren avslått, og da ble den plutselig veldig treg. Og nå er det som om jeg kjører "516i" eller noe, dau som en gammel E34 518 som bare går på 3 sylindre :P

Tenker jeg bestiller kamsensor i morgen og forsøker et bytte.

Noen som vet om kamsensor og veivsensor kan gi samme symptomer? Og om hvordan dette fremkommer når man leser ut feilkoder?

Skrevet

Du har 2 kamsensorer på denne bilen, 1 på innsug og 1 på eksos siden.

Veivsensor vil ikke gi samme symptomer, dvs bilen vil ikke gå da.

Skrevet
Du har 2 kamsensorer på denne bilen, 1 på innsug og 1 på eksos siden.

Veivsensor vil ikke gi samme symptomer, dvs bilen vil ikke gå da.

Takker for svar :) Hvordan vet jeg hvilken sensor som er gåen? Har lest ut feilkoder (med en helt enkel OBDII-leser) og får ut P0340 Camshaft Sensor Circiut Intermittent.

Skrevet

Det sier ikke så mye ifølge google, men visst du skal bytte 1 først. så begynn med innsugsiden. Utifra symptomene dine er det den.

Alternativt få tatt en skikkelig diagnose.

Skrevet
Det sier ikke så mye ifølge google, men visst du skal bytte 1 først. så begynn med innsugsiden. Utifra symptomene dine er det den.

Alternativt få tatt en skikkelig diagnose.

Hehe, sitter på Google selv nå. Ser ut som "hordene" mener at eksos-siden ikke ville gitt symptomer som dårlig effekt, treg start og fusking/misfire. Og at P0340 er kode BANK A, mens BANK B er eksos-siden. Ikke vet jeg, men siden en diagnose koster skjorta så skal jeg prøve å bytte sensoren på innsugssiden først og ta det derifra. Bytter til BMW originaldel tenker jeg, siden OEM-sensorer ikke har fått all verdens av skryt ;)

Skrevet

Stemmer det :)

Hadde samme sak på en tidligere 1999mod 328CI. Ble god som ny etterpå, koster ikke allverden heller.

Skrevet
Stemmer det :)

Hadde samme sak på en tidligere 1999mod 328CI. Ble god som ny etterpå, koster ikke allverden heller.

Nice :D Gleder seg stort til å få tilbake gløden i motoren nå, mistenker at kamsensoren har vært dårlig en stund.. Skal få tak i en original og smette den i. Regner med motoren ikke funker skikkelig før man sletter feilkoden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...