kjetilbm Skrevet Mai 10, 2012 Skrevet Mai 10, 2012 Har en '95 E34 520i (M50 motor), hvor ting ikke er helt som det skal... 1) Når jeg kjører i 1. gir og trykker inn clutchen for å skifte til 2., da kommer det et "dunk". Har til nå enda ikke klart å høre helt hvor lyden kommer fra... 2) man må være hardhent for å få bilen i 2. gir (nytter ikke å være forsiktig, da går den ikke ordentlig i gir). 3) det er litt "slark" i spaken uansett hvilket gir bilen står i. Om disse tre tingene har en sammenheng vet jeg ikke. Tips?
scoot Skrevet Mai 10, 2012 Skrevet Mai 10, 2012 Angående klunkelyden er jeg rimelig sikker på du bør sjekke de store traversforingene bak. Disse kan lage klunkelyder ved akselerasjon og spesielt når du girer. Må du bytte dem - kjøp for guds skyld Meyle HD eller powerflex ( powerflex er enklest å sette inn ). Vedrørende slarken så bør du kanskje sjekke giroverføringa under bilen ( over mellomaksel ) og se om du ser noe unormalt, hvis ikke ANTAR (! jeg vet ingenting, men logisk sett ) at girkassa di begynner å dra på siste året. Hvor mange KM har bilen din rulla? Kanskje skifte olje?
kjetilbm Skrevet Mai 10, 2012 Forfatter Skrevet Mai 10, 2012 Skal få løfta opp bilen og sjekke foringer. Speedo viser 230000, men tror nok bilen har fått litt juling av forrige eier, så kan være at kassa generelt begynner å bli sliten. Takk for svar!
scoot Skrevet Mai 10, 2012 Skrevet Mai 10, 2012 Ved 230 000km kan jeg uansett andbefalle å sjekke de foringene, hvis de ikke har vært byttet før er de dårlige _punktum_. Det er jeg nesten sikker på
Azeton Skrevet Mai 11, 2012 Skrevet Mai 11, 2012 Scoot har rett.. Har samme greiene selv og det vibrerer litt i enkelte tilfeller
kjetilbm Skrevet Mai 23, 2012 Forfatter Skrevet Mai 23, 2012 Forklarte meg kanskje ikke så godt. Et bedre eksempel: La oss si jeg triller sakte ned en liten bakke i 1. gir så motoren bremser. Hvis jeg da trykker inn clutchen (med "belastning" på motoren), da høres det ut som hele understellet ramler fra hverandre.
kje Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 1. Sjekk traversforingene som "scoot" nevner og "Azeton" presiserer. Ser disse hele og fine ut ville jeg sjekket opphengslageret til mellomakselen. Du må av med eksos og eksosskjold for å inspisere. Dunker det i følgende scenario styrker det teorien: Ha god fart i 1., slipp speeden (slik at motoren bremser) og etter kort tid trykk gassen i bunn. (2 dunk) 2. Som nevnt har nok girkassa fått juling og trenger overhaling/utskifting for å bli kvitt problemet. Du kan selvfølgelig forsøke oljeskift i første omgang. 3. Garantert foringen til giroverføringa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå