Gå til innhold

Dynotest: E30 325i Turbo med org sprut på E85. 394,4 hk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallå,

Tänkte dela med mig av dynoresultat från en kund som bänkade en bil i förra veckan, med anpassat Turbochip av mig. För original motronic styrsystem.

7170309450_f67a4e133e.jpg

Dyno 325i E30 Turbo @ 1.3 bar. 394.4 Hk & 525.9 Nm by Fekzen, on Flickr

E30 , M20B25 Turbo på E85.

0,3 mm tjockare packning och 12.9 bultar.

Borg warner "traktor" turbo. Laddtryck 1,3 bar.

535 lmm

420cc spridare, på E85 Etanol.

Anpassat Turbochip från http://www.Fekzen.se

Resultat:

394.4 Hk & 525.9 Nm :)

Mvh

A.Fekzen

Skrevet

Jo, går att ställa på lite extra på E85 :)

Det är bara kompsänkt med MLS packning och ARP/12.9 bult, annars inget mer gjort invändigt. Originalt.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet
ingen datasprut og større bensinpumpe ?

Nix, är original Bosch Motronic men med Turbochip anpassat efter hans setup. Jag vet inte vilken pump han har, original hade räckt för den här effekt på bensin men på E85 så kan man nog behöva starkare. Man bör tex köra med Bosch 040 pump eller liknande.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

Merker du noen skillnad i effekt på 95 bensin pre facelift (9,7:1) og facelift (8,8:1) motorene (med turbo)? Man skulle vel tro at man kan ladda lite mer på 8,8:1 motorena?

394hk er motor eller hjulhk?

Skrevet
Merker du noen skillnad i effekt på 95 bensin pre facelift (9,7:1) og facelift (8,8:1) motorene (med turbo)? Man skulle vel tro at man kan ladda lite mer på 8,8:1 motorena?

394hk er motor eller hjulhk?

Rent teoretiskt ska man ju kunna ladda mer på en motor med lägre komp och därmed kunna plocka ur mer effekt innan man börjar få tenningsbank. Men ställer man tändningen safe i chipet så går det att ladda uppåt 1 bar på båda med original inmat och 98 oktan. (man bör köra 98 istället för 95, då marginalerna blir högre och det inte kostar spec mycket mer i sammanhanget).

På E85 går det att ladda på bra mycket mer. Men då får man istället börja undersöka hur mycket kolvar och stakar etc håller för.

Den här bilen hade tidigare ägaren laddat 1,5 bar på och nu laddar han som har den idag 1,3 bar och det verkar ju hålla. Minns inte exakt när det var jag programmerade den men ett år sedan nått sånt har jag för mig.

Det är motorhästar. Om man räknar på 394 hk @ 1,3 bar så har han en grundeffekt på ca 171 hk och det är ju rimligt med tanke på att M20B25 ofta har lite mer effekt än på pappret och att den körs på E85. Sedan tappar man ju lite grundeffekt på att backa tändningen.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

Wow, pene tall der, Fekzen ;) Ikke galt når man tenker på at den har chip og ikke datasprut. Ville du anbefalt meg og kjørt på 98 oktan også? Har kjørt (og bremset den) på 95 jeg.

Skrevet

FTE> Jo jag tycker du ska köra 98 för det blir klart bättre när man överladdar. Marginalen till spikning blir högre och så vidare. Går att köra 95 också för dig eftersom du inte laddar så mycket , men jag skulle köra 98 iaf så har du lite mer att hämta.

Mvh//

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...