Gå til innhold

Tips til god lyd og kobling av stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

i opeln jeg bygget anlegg i hadde jeg en batteribank på 420aH denne ble ladet av en dynamo på 100A gikk fint det(minste spenningen jeg var nede i var 12.5volt) en mindre dynamo må rettogslett kun ha mer tid for å lade større batterier thats it:)

Og dette er et håndfast eksempel på det jeg sa tidligere. Man trenger ikke flere 100A dynamo for å kunne drive et stort anlegg, sålenge man har nok strømbank og høy nok spenning.

Og nå forstår jeg litt mer om hvordan kablene fungerer, så da blir det å oppgradere denne/disse til sommeren :) Takk for utdypet info fra dere begge :)

Noen ganger diskuterer man med en vegg. er da ikke bare anlegget du skal ha strøm til, skal ikke bilen ha noe da eller? du må huske på en ting, dynamoen i en bil er for å levere til, ja bilen. er ikke dimosjonert til anlegg. ikke om det drar bare 20A en gang. tror du virkelig at bilfabrikantene setter i større dynamo/batteri en nødvendig?

Dette diskuterer jeg kun for en ting, å det er for at man skal få mest mulig glede og utnyttelse av anlegget: Uansett hva du har, så må ting oppgraderes på strøm siden. man oppgraderer ikke for å være akkurat på grensen heller, men også for å ha en ordentlig buffer når det trengs. Med det du har, så tyner du ut alt av strøm og lite til du har i bilen. Forstår egentlig ikke hvorfor man diskuterer dette. mer strøm= mer kontroll på alt. du får ALDRI for mye strøm. og spenningen bør man streve å ha så konstant som mulig. klarer du 14.6-14.8v på full guffe, ja da har du gjort det riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

i opeln jeg bygget anlegg i hadde jeg en batteribank på 420aH denne ble ladet av en dynamo på 100A gikk fint det(minste spenningen jeg var nede i var 12.5volt) en mindre dynamo må rettogslett kun ha mer tid for å lade større batterier thats it:)

Og dette er et håndfast eksempel på det jeg sa tidligere. Man trenger ikke flere 100A dynamo for å kunne drive et stort anlegg, sålenge man har nok strømbank og høy nok spenning.

Og nå forstår jeg litt mer om hvordan kablene fungerer, så da blir det å oppgradere denne/disse til sommeren :) Takk for utdypet info fra dere begge :)

Noen ganger diskuterer man med en vegg. er da ikke bare anlegget du skal ha strøm til, skal ikke bilen ha noe da eller? du må huske på en ting, dynamoen i en bil er for å levere til, ja bilen. er ikke dimosjonert til anlegg. ikke om det drar bare 20A en gang. tror du virkelig at bilfabrikantene setter i større dynamo/batteri en nødvendig?

Dette diskuterer jeg kun for en ting, å det er for at man skal få mest mulig glede og utnyttelse av anlegget: Uansett hva du har, så må ting oppgraderes på strøm siden. man oppgraderer ikke for å være akkurat på grensen heller, men også for å ha en ordentlig buffer når det trengs. Med det du har, så tyner du ut alt av strøm og lite til du har i bilen. Forstår egentlig ikke hvorfor man diskuterer dette. mer strøm= mer kontroll på alt. du får ALDRI for mye strøm. og spenningen bør man streve å ha så konstant som mulig. klarer du 14.6-14.8v på full guffe, ja da har du gjort det riktig ;)

Formulerer meg kanskje dårlig selv, når jeg tar eksempler på ting. Jeg vil jo selv ha et anlegg hvor jeg helst ligger over 13,8-14V hele tiden og skal følge de tipsene du og dere gir for å oppnå dette :) At jeg kan virke sta betyr absolutt ikke at jeg ikke kommer til å prøve det ut, og kanskje få en skikkelig aha-opplevelse. Ja, jeg vet jeg kan være vanskelig å leve med :P Men jeg setter stor pris på alt dere kommer med og alt skal prøves, alle tips og råd er gull verdt :) Jeg vil bare diskutere det litt for å få begrunnelser på alt, så man virkelig vet på forhånd at ting vil hjelpe på, når man ikke har noen kompiser som driver med dette og kan love at det fungerer. På nettet er det mange som sier forskjellige ting, og mange hadde jo rådet meg til å kjøpe en kondensator :P Derfor er jeg alltid skeptisk til ting før jeg får høre av noen at "det har jeg gjort og det funka bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner den der du:) oppgraderer du dynamo og strømkabler etc. så vil du ha et mye mer stabilt system:)

du vil kunne spille høyere uten blinking og fare for å svi forsterkere:)

i prinsippet så kan man se på batteriet som en lagringstasjon av strøm hvor sålenge spenningen holder seg over batteri nivå så blir det ikke hentet strøm fra batteriet kun dynamo.

når spenningen da synker til batteri nivå så tar batteriet over å leverer strømmen helt til forbruket har sunket og spenningen igjen går over batterinivå, derifra tar dynamo over igjen og slik går dansen:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruker man så mye strøm at batteriet tar over, ja da har man et for dårlig strømsystem. tenk selv, systemet leverer 14v spenning, men det detter ned til under 13v, 1 volt er MYE strømtap ;)

En kondis kan hjelpe den, for all del, MEN den hjelper ikke et system som er underdimensjonert. alt må være 100% fra før. men om du Julian bytter til en 140A dynamo, og for i en 15v laderegulator, så er mye gjort. men husk at når du gjør det, så tenk i værtfall litt på kablene dine. Du kan feks teste systemet med å måle spenningen på batteriet, du måler først hva du har på tomgang uten belastning, så setter du på lys osv og fortsetter å måle, synker spenningen ettersom du belaster mer og mer, så må du gjøre noe med en gang. om ikke, så sjekker du med vanlig belastning, lys og eventuelt varmapp på 1 eller 2. så drar du i gang anlegget på en rimelig nivå, altså du guffer på litt, så ser du om spenningen synker eller ikke. synker det fortsatt ikke når du har dratt på skikkelig, gratulerer da har du et skikkelig strømsystem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, selvfølgelig vil du få et lite spenningstap ved normal utstyrsbruk. formulerer meg så dumt til tider :(

Si at man har 14v da. og du bruker vanlig utstyr i bilen, så kan du havne i 13.6v, men du skal ikke akseptere noe lavere en det. usj, hadde forklart så mye bedre muntlig #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er en del av det dere nevner jeg rett og slett aldri har tenkt godt nok over.

For å oppsummere litt da. Hvor stor dynamo og batteribank i forhold til strømtrekk fra forsterkere ville dere hatt?

Ta meg som eksempel, siden jeg driver og skal oppgradere strømmen min. Jeg har totalt 350A sikringer på forsterkere. Jeg har 90A dynamo og et North Star nsb90 AGM-batteri på 103Ah. Hvor mye ville dere oppgradert dynamo og batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er en del av det dere nevner jeg rett og slett aldri har tenkt godt nok over.

For å oppsummere litt da. Hvor stor dynamo og batteribank i forhold til strømtrekk fra forsterkere ville dere hatt?

Ta meg som eksempel, siden jeg driver og skal oppgradere strømmen min. Jeg har totalt 550A sikringer til stereo. Jeg har 90A dynamo og et North Star nsb90 AGM-batteri på 103Ah. Hvor mye ville dere oppgradert dynamo og batteri?

enkleste vil være å oppgradere til en 140A dynamo som passer rett inn:)

men beste er å bestille "spesial" dynamo (mechman, DC power etc..)

da får du i ganske store størrelser:)

ville ihvertfall spandert på et batteri til:)

eventuellt så kan du kikke på Biltema sine AGM batterier(meget bra for prisen)

men husk skal du ha slike batterier så kjøp like batterier og helst fra samme produksjonsmåned.

forskjellig intern motstand på batteriene vil tømme batteriene for strøm over tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ha et North Star batteri til. De er uhyre gode og virker mye bedre enn andre agm-batterier. Hvor stor dynamo BURDE jag ha da, til oppsettet mitt? Blir jo 200A mer etterhvert, når det blir 4kw på DD9518'en som skal inn.

Vell de beste er jo å faktisk sette i det største du får tak i til din biltype:)

Men en 200-250A Kanskje helt opp i 300a burde vell være greitt.. Men her handler det mer om å finne en som også passer..

nå er desverre bmw vansklige å finne bolt on høyeffekts dynamoer til...

men om du finner en, så pass på å få tak i en med mest mulig ampere rundt tomgang(mange av de dynamoene leverer ikke mye før en kommer over 1000rpm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, god info som kommer her, takk for det, til dere begge :)

har man kunnskap så er jo det en fordel å dele med andre:) selv om det er riktig kunnskap eller ei(får ihvertfall diskutert da å få komt fram til riktig konklusjon om en har feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, god info som kommer her, takk for det, til dere begge :)

har man kunnskap så er jo det en fordel å dele med andre:) selv om det er riktig kunnskap eller ei(får ihvertfall diskutert da å få komt fram til riktig konklusjon om en har feil)

Jepp, det har vi jo fått besvist her noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

jeg har tenkt til å oppgradere lyden under sete mitt

og i dørene. har en e93 bmw

det som skremmer meg er at jeg kommer ikke til å bruke de orginale ledningene til høytalerne, planen er å legge opp nye ledninger men er redd for å få feilmeldinger

har noen noe tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg har tenkt til å oppgradere lyden under sete mitt

og i dørene. har en e93 bmw

det som skremmer meg er at jeg kommer ikke til å bruke de orginale ledningene til høytalerne, planen er å legge opp nye ledninger men er redd for å få feilmeldinger

har noen noe tips ?

Hei. Så god teknisk innsikt har jeg desverre ikke på nyere biler, men det er nok noen andre som kan svare deg om du oppretter en tråd eller evt søker litt mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...