Gå til innhold

Tetting av vannlekkasje, fjerning av swirlflaps ++ E39 m57

Anbefalte innlegg

Skrevet

EDIT: Endret emnet da jeg har funnet årsaken til lekkasjen.

Poster heller bilder fra fjerning av swirlflaps, tetting av lekkasjen, blending av EGR osv!

Som emnefeltet sier så skjedde det noe merkelig her om dagen. Varmeapparatet begynte å blåse kaldluft selv på varm motor, og av tidligere erfaringer fryktet jeg at vannpumpa vår røket. Da jeg kom hjem så fyllte jeg reint vann på ekspansjonstanken, og ser at det drypper ganske friskt under bilen. Det merkelige er plassen det drypper på! Noen som har vert borti noe lignende?

f2k0xi5tygyoenjcw9q8.jpg

Så over til neste spørsmål :P

Siden jeg alikevell hadde bilen i garasjen så skiftet jeg olje, oljefilter og luftfilter.

Da jeg har hatt problemer med elendig respons i motoren tidligere, og sett at det er endel oljegris under på pasasjerside, tok jeg av luftslangen fra lmm til turboen og ser da at det ligger olje inni kompressorhuset. Er dette vanlig eller har turboen røket åt helv*tte? :shock: Det skal jo ikke bli så mye oljegris rundt om, og jeg kan ikke finne noen andre plasser oljen kan ha kommet fra..

tljmrm4rrvk1g6q5uvu0.jpg

euu9506di999o1e1t54z.jpg

Hadde planer om å skifte veivhusventilasjonen også, men jeg vet da pokker hvor den er plassert i motorrommet. Kan denne ha noe med problemene over å gjøre?

Ble mye spørsmål og tekst her, håper noen tar seg tid til å svare :mrgreen:

Skrevet

Oi i h*lvete - sånn ser det ikke ut rundt min turbo ihvertfall!

Hadde nok plukket den ut og kjent etter om ikke et lager er gåent i den, eller så er det veivhusventilasjonen som er gått tett (mener at dette er en av symptomene).

Siden du plukker den uansett - ta av innsuget ditt og se, er det kokset ned? Dette kan også (i tillegg til turboen) være synderen til slapp motor.

Ser det slikt ut?

Fig6.jpg

Da hadde jeg renset det godt (tips, diesel) og byttet swirl flaps med enten metall flaps, eller blendet de av.

Linker:

• [*:23xekcje]

[*:23xekcje]Et greit hjelpemiddel (noe forenklet)
[*:23xekcje]Her er en guide på bytte av veivhusvent. i en E46 med M57 motor.
[*:23xekcje]Litt info om dieselmotorene, swirl flaps og slikt

Skrevet

Nei, det ser skikkelig grisete og fælt ut! Har aldri hatt nede deksla under, så jeg fikk ont i meg da jeg så hvordan det så ut.

Tok å kjente på akslingen og jeg kunne flytte den ca en cm inn og ut, også var det litt slark både horisontalt og vertikalt. Har lest at det skal være litt slark vertikalt, men ikke horisontalt, så det kan ikke være et godt tegn?

Knallkjekk link med DIY bytte av veivhusvent! Skal skifte denne på mandag så snart jeg får handlet nytt filter :) Takk for de andre linkene og, mye nyttig lesestoff!

Skal plukke av innsuget som du sier og se hvordan det står til med swirlflapsene. Skal lese litt rundt først her på forumet om det er anbefalt å rett og slett blende de, eller bytte dem. Skummelt hvis de løsner å forsvinner ned i motor, DET går ikke bra uansett hvor mye flaks man har, hehe.

Hvor kan jeg eventuelt kjøpe blendeplater slik som de på videoklippet du linket til?

Forøvrig, takk for et godt svar :)

Får ikke gjort dette før over helga da jeg er avhengig av å bruke bilen i noen dager.

Så i helga skal jeg prøve å finn ut hvorfor i all værden det kommer kjøleveske ut mellom girkasse og bunnpanne...det skal da virkelig ikke være kjøleveske der!

Kan også nevne at eksosrøret ut fra turbo ikke satt skikkelig fast og at det var MYE frieksos derifra, og jeg har ikke prøvd å kjøre etter jeg fikk det tett, kan vel kanskje også ha noe og si?

Skrevet

En centimeter inn og ut?!?! :shock: Snakka vi om turboen nå? Eg ville absolutt ikkje kjørt bilen en meter før den turboen blir skifta :shock::shock: Eg jobber som maskinist på båt og er vandt til å kjenne på akslinger på turboer. Eg har ikkje vår bort i nokon turbo der det er meir enn kanskje 1 til 2 mm slarke vertikalt, og då snakker vi om turboer som har en kompressor på 50 cm i diameter.

Skrevet

Jepp, jeg snakka om turboen. Tok tak i skruen i modten på bilde nummer 2 og kunne bevege den inn ut og ca en cm.. altså skyve den inn i kompressorhuset og dra den ut. var pittelitt slark sideveis og opp og ned. Men ble faktisk så usikker nå at jeg tror jeg må gå ut å ta av deksla å kjenne på nytt :s h*lvette, skumle greier det her, har ikke økonomi til et turbohavari!

Har forøvrig bestemt meg for å bestille blindlokk og fjerne swirlflaps, og samtidig blende EGR. Må bare finne en grei guide på hvordan jeg skal blende.

Jeg MÅ også finne ut av den kjølevannslekkasjen, da jeg fra og med 17. mai er 100% avhengig i å bruke bilen til og fra jobb 30 min hver vei!

Tok en liten videosnutt med motoren igang og med litt rusing. Skal legge den ut her så kanskje de med ett litt bedre trent øre og med peiling kanskje hører om turboen suser unormalt..

Skrevet

Live oppdatering fra garasjen! :P

Har nå tatt av alle motordekslene og tatt ut veivhusventilasjonen som selvfølgelig var kullsvart og full av olje og dritt. Ser ikke ut som dette noen gang har vert skiftet, og bilen har nå gått 180 000 :shock:

qaqrvop4vijc572nj0w4.jpg

Videre tok jeg av innsuget for å sjekke hvordan det sto til med swirlflaps som jeg skrev tidligere. Disse sto i det minnste på riktig plass, og har for såvidt gjort sin siste innsats, for de skal bort. Ser at innsuget er full av koks og mannskit, så det må jeg få rensa skikkelig.

wbdysx2aadvotfz7ffa5.jpg

1x2w05qqjsxy6gwu3bb1.jpg

p7vd9o3paf9fxmucbff2.jpg

4sep3d9bbytyukf5v1ny.jpg

Jeg knotet endel før jeg fant ut at det var mutrer under de små gummidekslene på innsuget. Fant en kjempefin link som hjalp meg, og som kanskje kan hjelpe andre som skal gjøre det samme!

Link til demontering av innsug, og skifte av veivhusventilasjon på M57:

http://home.tiscali.nl/luuk60/

Jeg fant ut hvor kjøleveska kommer fra, og det lover ikke bra :(

Som dere ser på bildet så har det kommet vann ut mellom blokka og toppen...

Så det kan jo se ut for at jeg har en gåen toppakning :evil:

Noe rart da, fant ikke olje i kjølevæske, og ikke kjølevæske i olja..

Hvis noen har noen formeninger om dette her så blir jeg svært taknemlig, for dette lukter MANGE timer i garasjen..

Kaaanskje hvis jeg er heldig så kan det være nok å ettertrekke boltene til toppen?

Må poste et nytt innlegg med bilder, da jeg bare fikk opp feilmelding her :roll:

Skrevet

Veivhusventilasjonen:

rysdr3zdtahtlhbau9a7.jpg

Som dere ser så har vannet piplet ut, runnet nedover blokka, videre bakover langs et metalldeksel, bortover til girkassa, og ned mellom kassa og bunnpanna.

Kanskje litt vanskelig å se på bilder? Men det er tydelig rundt det huset hvor det kommer en tykk kjøleslange inn fra radiator.

synoh6h78nd0omcb0say.jpg

1hqfrxllfdwnjj5ehbuj.jpg

o5iplx1zqopopa7bu5pp.jpg

mgtqynie0obxzys337y7.jpg

Hadde motoren igang ista før jeg begynte å demontere, og da så jeg tydelig en fin liten elv renne nedover :P

Skrevet

Hei,

Angående videoen din, så har ikke jeg hørt en gåen turbo før tror jeg, men helt på slutten når rusa motoren hørtes den veldig sliten ut i forhold til hvordan det høres ut på min :shock: Virka som den ulte å susa veldig, på min er det nesten helt stilt når den detter på turtall igjen.

Men du bør vertfall sjekke flere plasser på nett etter ny tubro, du kan nok spare mye penger på og kikke litt rundt om :)

På insuget, var det noen av de hylsene som løsna med deg? Så han på videoen sa han holdt på å miste den ene ned i innsuget :shock: De som sitter i hulla vedsidenav swirlflapsa :) Jeg hadde og tenkt og fjerne disse, men ble litt redd da jeg så den videoen.. Har ikke lyst å miste noe nedi der.. En kan jo være heldig at ventilen er stengt, men likavel.. :P

Skrevet

Hmm, såpass ja. Den suser endel på kald motor, men det blir nesten helt stille når motoren oppnår driftstemperatur. Nå har jeg jo heller ikke kjørt etter jeg skifta olje så det kan hende det blir bedre. Ang akslingen i turbo så må jeg ha vert megatrøtt når jeg skrev en cm inn og ut, jeg sjekka på nytt og det er snakk om ca en millimeter inn/ut, og mye mindre enn det sideveis.

De hylsene du tenker på, er det de røde som står rundt boltene? Isåfall så var den ene av de ødelagt, men det fallt ikke noe ned i innsuget. Heldigvis :P Kan vel kanskje være en ide å få tak i nytt pakningssett til innsuget også. :)

Tror uansett jeg må gi den turboen en sjangse til, satse på at det blir bedre når jeg får på ny veivhusventilasjon, og bytta et par tre vakumslanger som va lurvete og fæl og overhodet ikke tett :P Det hjelper nok på med nytt luftfilter og, det gamle var svart :shock:

Så må jeg nok ha meg en rens av EGR ventilen..Hvis det har noe å si da, jeg alikavell har planer om å blende denne.

rk2qh8jhonfgzx8xmevq.jpg

Etter å ha klødd meg litt mer i sjegget så har jeg kommet fram til at kjølevannslekkasjen må komme herifra!

xekq1rkdu5rehtag81pc.jpg

Da jeg plukket av plasthuset så datt det ut et par plastbiter, og pakningen var helt klart ødelagt.

75ecm618fyu5aj4wd2x9.jpg

exadxi27qpsdd568lvi2.jpg

yrvkcl7lihvhyxbs1krv.jpg

Så i morgen blir det handlet veivhusventilasjon, ny pakning og en slik plastikkboks samt noen nye vakumslanger. Etter en god runde med rødsprit og høytrykksspyler i innsuget så håper jeg å få montert alt på plass igjen slik at jeg slipper å kjøre mer Peugot 206.. Har jo mer kjørecomfort på trøsykkelen :lol:

Skrevet

Hehe, 1 cm hørtes litt vel mye ut ja :lol:

Kan jo hende den slutter og presse ut olje når du bytter veivhusfilteret. :)

Hva er den delen som lekker vann? Har du et litt mer oversiktsbilde? Har aldri hatt av innsuget på min før.. Men sikkert fult av dritt.. Gjorde rein EGR'en min for et par år siden, den var ganske skitten. Har lyst og blende denne jeg også, frister ikke og gjør reint innsuget når en vet at det kommer til og bli like jævlig pga EGR.. Frister mer og gjør reint og blende den, da får man #denfølelsen :lol:

Vertfall bra det ikke var toppakninga da! :)

Skrevet

Ja får virkelig håpe det! Tengte å gjøre reint så mye av oljegriset jeg kan for så å ta av deksla under etter 1 mnd eller noe å sjekke om den har spøtta ut mere olje. Hvis den har det så må jeg nok undersøke hva som da kan være årsaken.

EDIT: Del nr. 11, ikke 14 ( :oops: ) på bildet er den y-koplingen i plast.

d020x8a2t54sj5eu044h_thumb.gif

Slik ser den ut irl :)

qs17qfphfwrd2c1vm6zz.jpg

Og slik ser motoren ut uten innsuget:

76j0p8g1ulqm8lg5ln5l.jpg

Det så ut som vannet kom fra mellom topp og blokk, men vannet følger jo metallet, så det har nok runnet ned langs porten til kjølevannet og spredd seg litt ut til sidene for så å renne nedover toppen. Var nok dette som fikk meg til å grøsse, følte meg 352354 kilo lettere når jeg så at det plasthuset var brukket og at pakningen var ødelagt. koster hele 114,- på GS :D

Har du noen erfaringer med leveringstid fra dem? MÅ som sagt ha bilen kjørbar til torsdags morgen da jeg er ferdig med friperioden min da :P

Jeg har leita og leita meg grønn, men finner ikke pakningssett til innsugsmanifolden??

Vil jo nødig at den skal begynne å dra falskluft rundt om, så jeg regner med at det er anbefalt å skifte disse pakningene når innsuget har vert av? Eventuelt så går det kanskje ant å smøre pakningene med fett og gjøre det skikkelig reint med rødsprit der pakningen skal ligge mot stålet.

Tenker da på pakningene rundt portene hvor swirlflapsene sitter, og de små runde som sitter på oversiden.

Ang. EGR så fikk jeg lyst å kaste hele opplegget til h*lvette når jeg så hvor mye koks og dritt det var i innsuget! :shock:

Den stakkars maskinen skal ihvertfall få slippe å puste eksos fremover, og da regner jeg med som du sier at det ikke er nødvendig gjøre det reint flere ganger :D

• 3 weeks later...
Skrevet

Beklager for sein update, men jeg har vert uten internett en periode.

Har fått skrudd sammen bilen, og det ble som en helt ny motor!

Vannlekkasjen kom fra y-stykket inn på blokka. jeg byttet dette og pakning, så ble det helt tett.

Tok så å kjøpte en stor balje som jeg badet innsuget i diesel med i ca ett døgn, for så å spyle det helt reint med høytrykksspyler.

Renset samtidig egr ventilen, og blendet slangen.

Når det gjelder swirlflaps så gadd jeg ikke bestille blindlokk så jeg brakk bare av akslingen, og skrudde en passende skrue inn i hullet. Tok så å tettet med silikon på utsiden for å være på den sikre siden.

Jeg har bilder av dette og som jeg skal legge ut når jeg kommer hjem :D

Resultat:

Ingen nødmodus, motoren puster lettere og jeg merker enormt mye bedre respons i! Anbefaler alle som har hatt lignende problemer med slapp motor å ta av å rense innsug og egr, samt blende denne og skifte veivhusfilter og luftfilter. Såfremst det ikke er lmm som er røket.

God pinse foresten ^^

Skrevet

Den skrua du har tilført, er den skrudd inn fra utsiden eller innsiden? Er det innsiden blir jeg litt skremt, da denne kan lage like mye faenskap som flaps på ville veier. Skal blindnde swil flaps selv så snart blanking plates ankommer. Lurer litt på hva du gjorde med den styringen av vlapsene, ligger staget bare å slenger eller skal denne styringa vekk og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...