Gjest Skrevet Mai 12, 2012 Skrevet Mai 12, 2012 Vurderer å kjøpe en 523. Selger sier at den har spon i girkassen og at girkassen må byttes. Etter testturen i dag girer den helt supert, er en sen 99 modell - og jeg synes faktisk at kassen er helt tipp topp noe selger også var enig i. Angående dette med spon så var det NAF som kommenterte dette og fortalte at kasse må skiftes.. Noen forslag her? Bør kassen byttes?
Alpejohn Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Jeg ville vertfall fått redusert prisen en GOD del. Om den funker fint nå, er det ikke sikkert den gjør det i morgen. Er jo tydelig at noe har gått galt i kassa, så da ville jeg vertfall sikkra meg en bedre pris, eller ikke kjøpt den i det hele. Blir jo fort 30-40000 for å bytte kasse, finner det nok billigere og dyrere. Men det koster mye. Så jeg ville vertfall tenkt meg om først.
Tom K Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Jeg fatter ikke hvorfor folk skal slenge ut syke prisoverslag når de ikke vet hva det koster , setter man bilen inn på et BMW verksted for å sette inn NY kasse så koster det mye penger, men hvem gjør vel det ? vanlig pris på et verksted som driver med automatkasser er rundt 4000,- for å ta ut den gamle og sette inn den nye, kjøper man en brukt kasse fra en bil med kjent km stand og flusher denne så koster det neppe over 15 000,- totalt, men når NAF tar en test så er de sykt pirkete og det kan hende det er nok at du bytter olje på kassa så går den i 5 år til
Alpejohn Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Jeg siterer meg selv. Blir jo fort 30-40000 for å bytte kasse, finner det nok billigere og dyrere. Klart det går and å gjøre det så billig som mulig med brukt kasse (som du da ikke aner om den er bra eller dårlig selv om km er ok). 4000 for å bytte kasse, så skal olja byttes, det blir fort 4000 (har gjort det selv på bmw verksted). Men det kan fort koste så mye, er ikke alle som er så flinke og sjekke pris og kikke etter andre løsninger. Og 15000 er jo fortsatt mye penger å punge ut på en bil, noe en uansett bør prute på. Og er jo flere her på forumet som har kostet mye penger på kassebytte. Er vel der jeg tar prisene fra.
Tom K Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Joda greit at BMW verkstedet er flinke til å flå folk, men man trenger ikke skremme livet av folk som kommer med spørsmål her inne Det finnes mange firmaer som overhaler kasser for en brøkdel av hva BMW forlanger for ei ny kasse, det at det er spon i kassa hvis den fungerer perfekt synes jeg høres rart ut, her ville jeg kjørt innom et automatverksted og be de ta en titt på olja, hvis det aldri er byttet olje på kassa så er det selvfølgelig mye dritt i olja men det behøver nødvendigvis ikke være metallspon, ikke alle NAF kontrollører er 100% utlært på alt Hilsen ansatt hos Falck/NAF
Alpejohn Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Nei, kanskje unødvendig og skremme, sorry tenkte ikke på det Men kan hende kassa funker fint lenge også, er litt vanskelig og vite. Jeg søkte på finn nå etter kasser, der er et firma i sverge som anonserer flere overhalte kasser. Hørt mye bra om dem. Og der er det nok ganske mye billigere.
Gjest Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Ja jeg får jo bilen relativt billig, men det er bare litt ulogisk for meg å skifte en kasse som fungerer 100%. Kanskje jeg skal ta den til et automatgir verksted eller på BMW her i Ålesund - synes det høres litt voldsomt ut å skifte kassen altså. Men har funnet brukt kasse til 4000,- + arbeid hos høgger da - men føler det også er litt lite vits, kan jo like gjerne være spon i den også.
Alpejohn Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Ja jeg får jo bilen relativt billig, men det er bare litt ulogisk for meg å skifte en kasse som fungerer 100%. Kanskje jeg skal ta den til et automatgir verksted eller på BMW her i Ålesund - synes det høres litt voldsomt ut å skifte kassen altså. Men har funnet brukt kasse til 4000,- + arbeid hos høgger da - men føler det også er litt lite vits, kan jo like gjerne være spon i den også. Er jo ikke nødvendig og bytte før den ryker, men OM det nå var spon i oljen, så er jo kjangsen mye større. Men intil videre er det bare og glemme. Men bytt oljen sef. Spør du Brages så sier dem "Nei her er spon kassa må byttes radiator må byttes flushes OSV OSV dette er så kritisk at bla bla bla". Jeg hadde min dit og bytta olja på kassa, oppfatta dem som at de svartmaler alt. Men slik er det vel kanskje med de fleste verksteder.. Men ellers god service der da Tror jeg betalte 4500,- for oljeskift der.
LarsBMW Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Er det tydelig spon i olja er nok noe galt med girkassen. Olja er gjerne litt grå. LITT. etter et par hundre tusen km. Magnetene i bunnpanna derimot er fulle av spon og det er helt normalt. NAF ser ikke disse for da må bunnpanna ned.
Terje79 Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Løfte ned bunnpanna mi nå i helgen, bilen har 235k på teller. Det var en del slam på magneter og i selve panna, men INGEN spon og at olja var litt grå. Bare så det er sagt så er det STOR forskjell på støv/slam fra deler i kassa og spon. Snakker vi spon så snakker vi avskalling fra deler i kassa. Støv/slam er helt vanlig og løses med flush, og girer kassa bra fra før så ser ikke jeg problemet. Skulle kassa ryke så koster en ny et sted mellom 5 og 9k i sverige avhengig av km, bytter selv. Alle deler gir fra seg avfall over tid og er naturlig pga kontakt, men finner man spon i kassa så er ikke det bra i det hele tatt. Jeg tror NAF forveksler dette med naturlig oppbygning av slam i kassa og avskall på deler, jeg tviler på at den kassa må byttes. Finner man metallspon så kan det jo tyde på at et havari er nært forestående. Men du kan jo forsøke å få redusert prisen lik en flush, 3-5k.
Gjest Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Høres litt lovende ut for min del det Terje. Er faktisk usikker på hvem som har sagt dette om spon, da det ikke er kommentert noen plass i NAF-testen. Skal snakke med selger igjen for å få litt mer info. Har uansett kjøpt bilen til en grei pris, så det blir å fikse den opp å selge igjen. Uansett så girer den helt perfekt, testet den også med litt hard belastning og mye giring - ingen sluring, slag eller tendenser til slitasje. Vurderer flush, men har hørt at det kan skade kassen også... ?
Terje79 Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Høres ut som om noen har forvekslet dette med spon og slam. Hvis det ikke har vært byttet olje på den før så anbefales flush, mange har gjort det og hatt godt resultat, inkl meg. Min ble mye mykere i giring, og det er forbyggende. Om du skulle få problemer med den etter flush så er det noe som ville skjedd før eller siden uansett. Disse som driver med automatkasser sier at ting kan oppstå etter flush, men da er det et problem som har vært der fra før og som utløses ved at man renser girkassen. Men det er jo opp til den enkelte om en gjør det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå