Gå til innhold

Fagprøve lette kjøretøy!

tordah
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :)

Fagprøven nermer seg med stormskritt, og kjenner jeg begynner å bli en anelse nervøs.. har pugga alt som er av forstilling og føler jeg har god kontroll på motor og motorstyring, men man vet aldri hva man blir spurt om å gjøre.. Noen som har noen tips til meg ? Råd og tips mottas med stor takk! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pugg oppbygging og virkemåte på alt av komponenter, alt fra induktive givere, hallgivere, til ABS pumpe og høytrykkspumpe (diesel) +++

De er også glade i eksempler på spenninger, strømforbruk, trykk, undertrykk++

Hovedpoenget er at du må forstå hva du prater om og ikke lese rett fra notatene dine.

Sjekk også læreplanen, der står det hva du skal kunne:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hjulvinkler, div spenning/tap/målinger osv. Er fra iår av mye mer tyngde på elektronikk.

Ellers bør man kunne navn på div komponenter og dems virkemåte til en viss grad.

Klimaanlegg,mtorstyring osv.

4 hjulsmåling med justering er vel også obligatorisk uansett oppgave mener jeg.

Bettere snart 7 år siden jeg gikk opp også.. Tiden går gitt:/

Lykke til:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få girkasse, så lær deg godt åssen girsystema funker (helst manuel). Som andre sier, motorstyiring, 4-hjuls kontrol (hva alle vinkler gjør og litt om dekk), elektro med spenningsfall osv. Og ikke gløm HMS :) de ser veldig på åssen du bruker værne utstyr og luftavsug osv. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i det minste heldig som skal ta fagprøve på en dag! Jeg må ta den over en hel uke! Ser for med at det kommer til å bli min lengeste dag den fredagen! Men lykketil skal du ha!

Har fagprøve en hel uke jeg også :) men da har man god tid. har snakket litt med kullet før meg som tok fagbrevet og klarte det, de var ferdige etter 2-3 dager ;) Vi er 6 lærlinger på bruket, 4 av dem skal ha nå på mandag, så skal jeg ha den 4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i det minste heldig som skal ta fagprøve på en dag! Jeg må ta den over en hel uke! Ser for med at det kommer til å bli min lengeste dag den fredagen! Men lykketil skal du ha!

Klag a! Fagprøven min varte i 18 dager! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
da var fagprøven bestått! det eneste de spurte om var forstillingsvinkler, avgassmåling og oppbygningen til ABS systemet :) Deeeeilig følelse! :D

Whaat? Jeg ble grilla som f... på min fagprøve, de gikk dypt inn i ALT! :P

Gratulerer så mye som fagarbeider! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg driver med min fagprøve som industrimekaniker den uka her. Fikk en sinnsykt stor oppgave, så har blitt 43 timer på 3 dager nå, og må være ferdig til fredag, så morgendagen blir lang.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var fagprøven bestått! det eneste de spurte om var forstillingsvinkler, avgassmåling og oppbygningen til ABS systemet :) Deeeeilig følelse! :D

Whaat? Jeg ble grilla som f... på min fagprøve, de gikk dypt inn i ALT! :P

Gratulerer så mye som fagarbeider! :)

Etter hva jeg har hørt, har jeg konkludert med at det var værre å ta fagbrev før. Lengre tid, større oppgaver, mer spørsmål og mindre verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens :D varierer veldig hvor mye de griller deg, etter hva jeg har fått med meg ihvertfall.

Har fått jobb til neste uke, skal skifte turboer på en Touareg v10 :mrgreen: motor og girkasse ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...