Gå til innhold

Toppakningsskifte på e39 520i


Ev1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er godt i gang med toppakningsskifte på min m52b20 motor og det går relativt greit etter som jeg følger Haynesbok til punkt og prikke. :) Men jeg blir litt usikker ettersom boka sier at jeg skal ta av (og ut) grenrørene. Og det er greit i og for seg, men det er full demontering. Er det nødvendig? Holder det ikke at jeg bare får ført pipetrekkeren ned til boltene og kun ta de som holder alt til motorblokka, for så å løfte hele greia litt til side? Eller vil den være for tung og risikere at jeg ødelegger noe under den dersom jeg legger den til side. I følge Heynes skal jeg også demontere , og jeg siterer på svensk "Bränsleinsprutningsbrygga och Bränslespridare". Nå har jeg løsnet denne, men har ikke nappet ut dysene. De sitter forøvrig VELDIG godt fast, selv etter at alle skruer er løsnet.. Nødvendig?:?

Ser at etter innsugsmanifoilen og avgassmanifoilene er fjernet, er neste steg vanos-enheten. Er redd den blir mest tricky, men det står at jeg må fjerne vifta først. Stemmer dette, blir det for trangt ved å la den være? Og så er det snakk om å få av topplokket etter det. :)

Noen spørsmål ble det, men denne posten fungerer også som litt terapi merker jeg. :wink: Kan nevnes at dette er første gang jeg skrur bil [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dristig å gå rett på toppakning da :)

Skru av manifoldene fra frontrøret og så av toppen og ta de ut. Må rive og røske etterpå for å få de av. Stivt eksosanlegg.

Løsne muttere mellom innsug og topplokk og boltene på brakettene under så drar du det bakover og lar det ligge i motorrommet.

Vanos og kjedetiming må du studere og lese litt. Kritisk å få det riktig.

Ta av vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, vet det er kritisk å ikke stresse og merke alt godt, bruke hjelpemidler som Haynes, bimmers.no, youtube og diverse andre DIY. Har skrudd litt mc tidligere, men ikke så omfattende som dette. Eksosmanifoilen er ganske enkel, innsuget er det som har vært mest hodebry til nå. Luftfilterhus, luftmengdemåler, klimafilter, drenere kjølevæske fra radiator og motorblokk,luftekanal og gasshus var enkle greier. Men da prøver jeg å gå for å skru av boltene i overkant og underkant av innsuget og drar det rett til siden. Jo mindre jeg tar av, jo mindre sjans er det for at noe blir glemt. Noterer og kategoriserer deler etterhvert som de blir tatt av. Vanos har jeg lest om i tre dager nå, har spesialverktøy fra BMW til jobben, så da håper jeg det går greit. Er ganske spennende ettersom man har en læringskurve som er tilnærmet loddrett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert ha manifoldene på, men kan sikkert ta de av også :)

Hos meg hadde jeg nok tatt av hele rukkelet siden jeg har sportsgrenrør som går i snurr både her og der, for så å tatt de av toppen når det var uttav motoren.

Er jo greitt å sjekke/bytte diverse i toppen når man først har det av, tenker på ventiler, ventilseter, kammer, ventilstyringer osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 286 000km,så det har den sikkert godt av. Har dessverre ikke historikken på bilen, så jeg aner ikke hva som er blitt gjort med den. Men ettersom sylinder 4 (skrevet feil i en annen post) hadde 10bar mens de andre hadde 14-15bar, så går jeg ut ifra at det er toppakningen. Differansen var det samme på tørr som våt test. Pluss litt olje på toppen av kjølevæska i ekspansjonstanken og hvit røyk.

Har noen pakninger som skal inn i manifoilen, så den må nok av ved nærmere ettertanke. Men det er mye arbeid kontra eksosen.

Noen 1000,-kr's tips på vanosen? Har omdreiningsverktøy for å vri kamakslene. Ellers leste jeg et tips om å bruke strips til å låse kamkjedet. Utover det er det vel bare å være nøye og ikke forhaste noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...