Gå til innhold

Hvordan bli importør/forhandler?

Share

Anbefalte innlegg

Det første du trenger er kapital. Så må du kontakte de forskjellige leverandørene av de produktene du ønsker og selge.. Men tenk deg godt om, og undersøk MYE før du starter noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel ha eget firma, så er det egentlig bare å hive seg rundt. Men har inntrykk av at dette er et hardt marked, da det er stor fokus på pris, og det er alltid de største som har best innkjøpspriser, så skal en være konkurransedyktig må en ha cash og baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Med bakgrunn tenkte jeg på hva man bør sitte på av info, kapital, kunnskap, kontakter, osv, før man begynner å kontakte. Og om man skal registrere et firmanavn før man setter i gang.

Har i det siste begynt å tenke på dette, men har (enda) ingen erfaring eller fordypende kunnskap. Pågangsmot og baller er derimot ikke det som eventuelt ville satt en stopper for meg.

Er det noe vi savner på det Norske markedet? Tenker da på produkter, service eller lignende. Kom med forslag, jeg vil høre så mange som mulig sine meninger og ønsker før jeg setter i gang med noe. Jeg ønsker å starte opp noe som markedet brenner etter, ikke bare "enda en nettbutikk", selvom det kan være de små forskjellene som utgjør de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være registrert i brønnøysundregistrene, som registrert firma også, men er som sagt vanskli å drive butikk..

begynn smått, opparbeid deg et bra rykte og deretter kan du utvide..

Er bedre hvis du kanskje satser på "vanlige" slite deler osv i tilegg, tror det bare blir litt trangt marked for styling, tuning.. er bare min mening da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting vil alltid koste dobbelt så mye som man først antar, og ta hvertfall dobbel så mye tid - det fikk jeg erfare. Derfor kan det ikke understrekes nok hvor viktig det er med solid buffer for både tid og penger. Etter det: en god plan!

NETTBUTIKK

Jeg begynte på en nettbutikk (fra mystore.no). Dette er en "leverandørbutikk" som man skal betale 500 kr. + mva. i måneden for. Da leverer Mystore en tom mal/struktur for nettbutikk, også er det "bare" å plotte inn. Men det tar faen meg tid også: Skriving/oversettelse av produkttekst, bilder (evt. egne bilder man skal ta), eventuelle instrukser, attributter (størrelser, farger o.l.), vekt (for frakt) og størrelser på produktene.

Positive med disse "ferdignettbutikkene" er at du får bra support og at de har en rimelig inngangspris (vel, det er relativt - du får en hyggelig faktura på 7500 kr. med en gang, dvs. at du forhåndsbetaler for 12 måneder av gangen). Negative er at du vil binde deg kraftig til dem og at de flår deg på småting (som f. eks. at implementering av hurtigkasse koster 2500 kr. + mva., at e-post konto koster ca. 100-lappen i året o.l.) Samt en hel rekke andre gebyrer (de sier at de tar kredittkort, men her kommer det mer gebyrer). Alt det du vil skrive og legge ut inkl. kundedatabasen din + salgshistorikken vil ligge på nettsideleverandørens servere, så det sier seg selv at du ikke bare kan "pakke sammen og dra" til noen andre hvis du vil oppgradere til noe som disse ikke tilbyr/om du er misfornøyd...

Man skal i tillegg ha en såkalt innløseravtale med en som kan ta seg av pengene dine (Nordea f. eks.). Disse vil gjerne ha 2-3% av omsetninga di - dette for at de skal tilby sikkerhet, just in case noe blir hacket/går galt og du taper mye penger gjennom uautoriserte transaksjoner. På toppen av det igjen så skal du betale bankterminalleverandør (de som skal godkjenne hver transaksjon, som du gjør i nettbutikken).

Så ja, alt koster så jævlig mye mer enn det all først prøver å gi deg inntrykk av. Les betingelser og sett deg godt inn i alt, mange skjulte fallgruver her.

Posten ville også ha 10.000 kr. fra meg i sikkerhet da man skal betale frakt på etterskudd (man sender alt man skal, også får man en sluttfaktura fra Posten hver måned).

Også må man leie Proteria software + laserprinter, for man skal jo skrive etiketter og være koblet opp med Postens leveransesystem mtp. sporingsnummer...

Huff, blir svimmel av å tenke på hvor mye jeg oppdaget underveis som kjørte meg bra på tid og penger.

Hvis jeg skulle gjort det igjen så hadde jeg heller spart 25-40.000 kr. og fått IT-bedrift (gjerne en som har erfaring med nettbutikker) til å lage en skreddersydd nettside fra scratch. Disse nettsidene baserer seg på gratis plattformer som Wordpress og Jomla. Det er utenlandske sider, men man får lagt inn fraktmodul, betalingsterminal osv. i forhold til norske krav så det er ingen problem.

Høy inngangskostnad, men nesten gratis hver gang du trenger noe som er nytt for nettbutikker (man slipper ekstremt teite gebyrer for ting som skal være et selvfølge, som f. eks. implementering av hurtigkasse som nevnt ovenfor!). Også slipper man selvsagt de ca. 7500 kr. per år til nettbutikkleverandør - hvis man ikke betaler de vil jo slette butikken, mens på den du får skreddersydd til deg selv skal du bare betale til de du leier bankterminal av, de du har innløseravtale med, de du har kjøpt/leid domene av (norske domener kan kun leies, mens man kjøper .com, .net o.l.), Proteria (fraktrelatert) o.l. Så i det lange løp anser jeg det som et bedre alternativ.

BEDRIFTSETABLERING

Angående bedrift så finnes det hovedsakelig to former for den som driver alene:

- Enkeltmannsforetak: Da blir navnet på bedriften ditt firmanavn + ditt navn, f. eks. "Bimmers Ditt Navn". Du står ene og alene ansvarlig for eventuelle økonomiske tap (her er det viktig å være obs på at hvis du f. eks. blir saksøkt og må dekke et tap, kan staten ta bilen/boligen din i erstatning!). Har hørt skrekkhistorie om en bedrift som ble saksøkt ut av det blå, fordi noen andre mente at de var plagiat... Men, tilbake: Du har heller ikke krav på dagpenger av lønna di da du driver alene. Du må ikke ha regnskapsfører (men det er kjekt uansett, for regnskapsførere kan guide deg underveis på hva du kan spare penger på i form av skatt). Omsetning under 50.000 kr. per år = trenger ikke å sende inn næringsoppgave til Skatteetaten.

- Aksjeselskap: Aksjekapitalen må være minst 30.000 kr. (tidligere var den 100.000 kr.). Du kan selv eie alle aksjene dine. Det er revisorplikt, og dette er punktet der det koster en et par titusen i året for godkjenning av årsregnskap. Det positive er at hvis selskapet går under så taper du bare det du har i bedriften og slipper å være personlig ansvarlig. Du kan lettere ha ansatte og du kan også selge unna aksjene dine hvis du trenger kapital. Samtidig som at mange norske bedriften vil ta deg hakket mer seriøst hvis du driver et AS (da heter bedriften din f. eks. "Bimmers AS"). Du har også langt flere krav hos NAV enn med Enkeltmannsforetak.

Også må man sette seg inn i diverse innleveringsfrister, f. eks. varebeholdning og mye annet skal rapporteres til staten for at de skal ha kontroll på at du betaler avgiftene dine... Noen av fristene er hver 2. måned, andre er kvartalvis, noen er per halvår og noen er per år. Innleveringsfrist for selvangivelsen for næringsdrivende pleier å være 31. mai, en måned senere enn innleveringsfrist for privatpersoner.

Anbefalt nettside: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/ Mye praktisk informasjon her, bare å begynne å lese.

En etablering av bedrift i Brunnøysundregistrene kan ta et par måneder (de er dødstrege), så du bør komme fort i gang. Du vil trenge organisasjonsnummer (ditt "ID nummer" på bedriften din) for å ha konto i en bank, slik at du får nettbank og kredittkort som du betaler bedriftsregninger med. Det er kjekt å få det med en gang.

Man etablerer bedrift ved å sende inn et skjema (les mer på http://www.brreg.no/).

LEVERANDØRER

Noen leverandører er greie da de en egen har bestillingsdel på nettsidene for forhandleren, man trenger bare å registrere seg så er man i gang med bestilling.

Andre man kjøpe dritstore kvanta fra for å være forhandler.

Og andre igjen er helt nazi og vil ha store skjemaer utfylt fra deg før de skal godkjenne den og gi deg forhandlerrett (de vil vite ting som; størrelse på butikken din, forventet salg per år, hvor mye markedsføringspenger du har tenkt å bruke til dem sine produkter, hvor mye oppmerksomhet dem sine produkter vil få i din butikk o.l. - disse må man ned på knæra og be om å solgt produkter for!)

Sistnevnte er gjerne leverandører for svært selvsolgte produkter, som f. eks. GoPro kamera som "alle" kjenner til fra før og som allerede er et etablert og gjenkjennelige merkevare.

YOU GO GIRL *knipse med fingra* :lol:

Har skrevet det jeg hadde på hjertet. Du får ha det lykke til, det er en stor jobb, men hvis du finner nisjen din (den biten av markedet som du mener skiller seg ut og som du kan satse på) så lønner det vel seg i det store og hele. Man kan alltid tenke at et marked er mettet og at det ikke er noen vits i å prøve seg engang, men da kommer man aldri noen vei. Ta markedet for klær f. eks., man kan debattere om at det er mettet, men det kommer stadig nye merker inn - det alle nye har til felles er at de har sin egen vri på klærne som skiller dem ut fra røkla.

Du vil risikere å tape penger, med det nettop det det er å starte en bedrift handler om. Hvis noe hadde vært trygt å satse på økonomimessig og som gav solid gevinst, hadde jo alle gjort det.

- Les mye om alt relevant til en eventuell butikk som du ønsker.

- Legg en ordentlig plan og finn ut av hva målet/visjonen din skal være med bedriften. Spesifikke mål er bedre enn abstrakte mål. "Hadde vært fint å tjent litt penger på si..." holder ikke - du må legge ned hvordan du skal klare det - hva som kreves og hva som må gjøres. Finn svakheter ved planen, få kritikk fra dine nærmeste venner (ikke spre idéen din rundt hvis den er virkelig god - idétyver finnes!).

- Lag oversikt over hva slags venner du har - kan noen bidra med hjelp? Kanskje du kan få laget logo hos noen du mener er flinke grafikere? Kanskje en du kjenner har erfaring med Wordpress? Sånne ting.

- Etablér bedriften, rådfør deg gjerne med en regnskapsfører før du gjør det for å se hva slags selskapsform som passer deg best.

- Ta kontakt med leverandører (finn dem via Google, hør med bilvenner om hva de savner i Norge etc.). Dette krever baller, da man skal skrive ryddig introduksjons e-post, og i mange tilfeller må man ringe og snakke på engelsk... Men med litt mot går det alltid bra, de er jo også interessert i business og språkbarrierer i businessverdenen har det alltid vært.

- Få laget webshop, legg inn ting. Sikt høy, det skader ikke at nettbutikken ser mest mulig profesjonell ut. Jo mer profesjonell du vil gi inntrykk av at du er, jo mer vil både leverandører og kunder føle av trygghet.

- Ha et markedsføringsbudsjett. Lag en markedsføringsplan. Undersøk underveis (mens du jobber med det andre ovenfor) hvor din kundegruppe henger. Er det i Gatebil-bladet det er best at annonsen din er, eller er det magasinet Motor? Er det rånerne du skal sikte til, eller er det 40-åringene som faktisk har penger? Er det mye for pengene du prøver å tilby, eller er det kvalitet du selger (du kan ikke spille på å være billigforhandler og ekslusiv forhandler samtidig!)? Er det brukervennlighet du satser på, eller er det høyt funksjonsnivå på produktene dine du satser på? Slike markedsføringsspørsmål må du spørre deg selv i planen din.

Understreker enda en gang hvor viktig det er å vite hva du egentlig vil og hva visjonen din med bedriften din skal være. Uten det blir det for tåkete og ueffektivt og du risikerer å sløse bort tid og penger. Bedre å skyte en målskive med en rifle enn å prøve å ta fire målskiver med en hagle...

Ikke bare bare, men gjør du alt riktig så vil du tjene penger. Vi bor i Norge. De fleste er fornøyde med lønna si. De som faktisk gidder litt ekstra, kan komme veldig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Bumper denne opp, da det er veldig informativt å lese og fant den med rein flaks i massegraven med gamle innlegg her.

Bra du bumpet  denne tråden slik at jeg fikk sett hvorfor jeg ikke gidder lange innlegg her lenger (tilsynelatende få eller ingen trådstartere som setter pris på at noen bruker tiden sin på å dele erfaringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg ikke har noen planer om å starte egen bedrift, var det ufattelig interessant å lese innlegget ditt, Noekult! Det kan virke som totalt bortkastet tid og energi å skrive noe som folk tilsynelatende ikke verdsetter, men jeg er sikker på at det har vært interessant lesing for mange. Likevel synes jeg at det er god folkeskikk å gi anerkjennelse og tilbakemeldinger, så derfor skal du jammen meg få en til nå: Fantastisk inspirerende og bra innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...